Sove på eget værlese råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

er det vejen frem? eller vil han lege med hjørner med mig?

han vågmet utrolig mange gange bare inat, for at sikre sig at jeg var der :s..

Altså, lav nogen regler så han ikke kører dig rundt i manegen fx henter du kun 1 glas vand hvis han er tørstig. Ikke noget mad i sengen og når der er sagt godnat så mener du det. Så hvis han snakker med dig og vil pjatte, siger du bare sssshh, du skal sove nu. Evt lad som om du selv sover hvis du sidder derinde

Vores har også perioder hvor han vågner meget (2,5år) vi går derind og trøster og evt sidder der til han sover igen. Det er ikke optimalt for vores søvn, men det er godt givet ud fremfor at tage ham direkte med ind til os. 

Han kommer kun ind til os hvis han er sløj faktisk.

lav en fast putterutine og gør ham opmærksom på hvad der skal ske. og så synes jeg det er vigtigt at putte ham i sengen og ikke hos dig eller i sofaen eller andet, det er kun forvirrende for ham

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2014

Ciss

Efter at deres far er flyttet ud, er ungerne meget tydeligt tryghedssøgende her. Særlig Lillebror på 4 år. Det, jeg har gjort, er, at jeg efter godnathistorie osv lægger mig på sengekanten til Lillebror - men jeg kræver, at han lukker øjnene, og hvis han snakker eller leger, så rejser jeg mig. Så ligger jeg der, til jeg mærker, at han er helt rolig og på vej til at falde i søvn. Så visker jeg til ham, at nu må jeg lige gå og ordne noget på køkkenet, men jeg kommer tilbage og ser til ham om et øjeblik. Det aksepterer han, og så gør jeg netop det. 2-5 minutter senere lister jeg mig ind igen. Enten sover han allerede, eller også ligger han og venter på mig. Så spørger jeg ham, om han har det godt og giver ham et lille knus, og så siger jeg, at jeg skal lige gøre lidt mere, men jeg kommer og ser til ham om lidt igen. Og så fortsætter jeg på den måde til han sover. De første par aftner tog det lang tid, før han sov, men han så jo, at jeg hele tiden holdt ord, og jeg var der hele tiden, og nu går det meget bedre. Som regel sover han et minut efter, at jeg er gået ud første gang. Hvis han vågner om natten bruger jeg omtrent samme system.

Jeg ved jo ikke, om det kan hjælpe hos dig, men det kan jo være en ide, som kan prøves.

Anmeld

7. april 2014

Moar2011

Mor til Ella skriver:

Jeg vil hvertfald sige at den der med at lade ham falde i søvn hos dig og flytte ham ikke er så god, da han jo vågner op og oplever at være blevet lagt, og alt det trygge er væk

Han skal puttes i sin seng hvis det er der i vil have han skal sove, og han er jo utrolig bevist nu så der er vist kun den hårde vej.

En gang for alle at tage beslutningen og så holde ved, holde i hånd en periode hvis det er det er der behovet, hugge med lidt læsning osv.

han vil i hvertfald igår/nat have at JEG putter i hans seng, og den er altså ikk bare til at komme ud af igen, uden knirken osv :s..

Hvis han feks falder i søvn på sofaen, kan jeg sagtens løfte ham ind i min seng, uden der er nogen, bare ikke i hans egen ..

Anmeld

7. april 2014

Ciss

Storms-Mor skriver:

han vil i hvertfald igår/nat have at JEG putter i hans seng, og den er altså ikk bare til at komme ud af igen, uden knirken osv :s..

Hvis han feks falder i søvn på sofaen, kan jeg sagtens løfte ham ind i min seng, uden der er nogen, bare ikke i hans egen ..

Jeg tror faktisk, at det er vigtigt, at han ved, at du ikke ligger der hele natten, så det gør ikke noget, at den knirker.

Anmeld

7. april 2014

Mor til Ella

Storms-Mor skriver:

Nej, men det er nok fordi han ikke føler sengen er tryg endnu.

Jeg har købt en folde sammen madras i Bilka der ligger ved siden af ellas seng, hun er i sin seng og hvis hun har behov for at jeg er der er det på madrassen.

Også om natten, jeg tager hende ikke op med mindre der er noget helt særligt der gør sig gældende

En ang periode tror jeg da enlig også jeg sov mere på madres end i min seng, men det gjorde at hun var tryg ved rummet, og sengen.

Og det kommer til at tage LANG tid at putte i en periode måske, men han skal jo lære det mange mener at det er dumt at holde i hånden, hvor jeg mener at er det det min datter har brug for at jeg bruger 20-30 min på pustningen, sommetider længere ja så er det sådan det er, men snakker aldrig med hende eller svare hende efter vi har kysset godnat.

På et eller andet tidspunkt synes hun nok eller ikke det er fedt at mor ligge på gulvet og holdet i hånd

Om natten hvis hun vågner nu, får hun et kys og sin bamse og sut,og så sover hun videre.

Anmeld

7. april 2014

Moar2011

Ciss skriver:

Jeg tror faktisk, at det er vigtigt, at han ved, at du ikke ligger der hele natten, så det gør ikke noget, at den knirker.

han vågner med det samme, og så starter det forfra PÅ TRODS AF at kl var 2 om natten..

Anmeld

7. april 2014

Moar2011

modesty skriver:

Du skal være konsekvent og ærlig. Tag en beslutning at nu sover han på eget værelse, og så er det sådan det bliver. 

Kommunikér med ham omkring det, fortæl ham hvad du har tænkt dig. Gør det evt. til en god ting ved at han kan få en ny bamse som hører til i hans egen seng på hans eget værelse, eller køb noget nyt sejt sengetøj til sengen på hans eget værelse - eller hvad du nu tror vil virke på ham. Snak om det som en god begivenhed.

Og hav tålmodighed. Giv ham omsorg og tryghed, vis ham at du er der hvis han har brug for at du sidder ved ham. Og ja, hvis det er to timer, så sid ved ham i to timer. I det første stykke tid skal han have så meget tryghed som muligt, og når du føler at det mest af alt er vane at du sidder der i så lang tid, så begynd at trappe ned.

det avr da en go måde, at gi ham en ny bamse og se om det vil hjælpe.

Anmeld

7. april 2014

Ciss

Storms-Mor skriver:

han vågner med det samme, og så starter det forfra PÅ TRODS AF at kl var 2 om natten..

Hos os har trikset været at rejse sig, lidt før han falder i søvn. Ligge der mens han falder til ro, men ikke, når han faktisk falder i søvn.

Anmeld

7. april 2014

Moar2011

Ciss skriver:

Hos os har trikset været at rejse sig, lidt før han falder i søvn. Ligge der mens han falder til ro, men ikke, når han faktisk falder i søvn.

så du/i går inden han falder i søvn?

Anmeld

7. april 2014

Ciss

Storms-Mor skriver:

så du/i går inden han falder i søvn?

Ja. Jeg sled med en del af det samme som dig, men så fik jeg det råd, at det er vigtigt, at han ved, at du ikke er der. Ellers panikker han totalt, når han opdager det - også selv om han har fået det fortalt.

Jeg ligger og putter sammen med ham til han er faldet helt til ro og næsten sover. Så visker jeg til ham, at jeg går ud men kommer tilbage om et øjeblik og ser til ham. De første par gange protesterede han, men jeg forklarede ham, at jeg bare var nødt til f eks at rydde op på køkkenet, og at jeg ville komme ind til ham igen snart. Det gjorde jeg så også, og så fortsatte jeg efter samme mønster. Han lærte hurtigt, at han kunne stole på det, jeg sagde, og nu løber han selv ind på rummet for at få godnathistorie og putte, og han falder hurtigt i søvn bagefter. Det tog lidt tid de første par aftner, men han lå aldrig og f eks græd efter mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.