Hjælp! Alene m baby der ikke vil sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.534 visninger
17 svar
23 synes godt om
5. april 2014

Anonymor1

Kære alle!

Jeg blev for en måned siden alene med min nu knap tre måneder gamle søn. Generelt er han nem og helt igennem fantastisk, men HVER aften når jeg skal putte ham er det et helvede. Jeg giver flaske og giver hans natflaske i sengen ml 19 og 20. Men der går ml 3 og 5 timer før han sover helt hver aften. Han skriger, han vrider sig, "pylrer" osv. Synes jeg har prøvet at svøbe ham og også at sidde med ham, men vil jo helst at han kunne falde i søvn afsig selv i sengen, da det er om aftenen jeg får ordnet vasketøj, køkkenet osv - og lige nu foregår det om natten og kan snart ikke mere, kører på reservetanken allerede. Er der nogen med gode råd? Ved godt børn ikke er ens, men kunne være jeg bare griber dette helt forkert an. Føler mig lidt som en fiasko.

Eller er det mig der er for optimistisk ved at tro han skal kunne sove når han bliver puttet om aftenen?

Alt modtages med kyshånd!

God aften til alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2014

Bak

NataschaG skriver:

Kære alle!

Jeg blev for en måned siden alene med min nu knap tre måneder gamle søn. Generelt er han nem og helt igennem fantastisk, men HVER aften når jeg skal putte ham er det et helvede. Jeg giver flaske og giver hans natflaske i sengen ml 19 og 20. Men der går ml 3 og 5 timer før han sover helt hver aften. Han skriger, han vrider sig, "pylrer" osv. Synes jeg har prøvet at svøbe ham og også at sidde med ham, men vil jo helst at han kunne falde i søvn afsig selv i sengen, da det er om aftenen jeg får ordnet vasketøj, køkkenet osv - og lige nu foregår det om natten og kan snart ikke mere, kører på reservetanken allerede. Er der nogen med gode råd? Ved godt børn ikke er ens, men kunne være jeg bare griber dette helt forkert an. Føler mig lidt som en fiasko.

Eller er det mig der er for optimistisk ved at tro han skal kunne sove når han bliver puttet om aftenen?

God aften til alle

Ja, vil jeg sige... Du er nok lidt for optimistisk at tro, han kan falde i søvn selv om aftenen Min datter kunne ikke før, hun var 5-6 måneder, tror jeg. Indtil da ammede jeg hende og puttede hende umiddelbart efter. Hun vågnede som regel, når jeg lagde hende over, men prøvede så med sutten. Efter nogle måneder lærte hun at falde i søvn selv. Dvs. vi startede med putteritual, da hun var ca. 3-4 måneder, det så virkede efter et par måneder.
Når de er så små, så har de ofte stadig svært ved at falde i søvn selv, de skal have tryghed. Tror du må prøve vasketøjet om dagen i stedet, sover han ikke nogle gode lure i løbet af dagen?

Anmeld

5. april 2014

Anonymor1

Bak skriver:

Ja, vil jeg sige... Du er nok lidt for optimistisk at tro, han kan falde i søvn selv om aftenen Min datter kunne ikke før, hun var 5-6 måneder, tror jeg. Indtil da ammede jeg hende og puttede hende umiddelbart efter. Hun vågnede som regel, når jeg lagde hende over, men prøvede så med sutten. Efter nogle måneder lærte hun at falde i søvn selv. Dvs. vi startede med putteritual, da hun var ca. 3-4 måneder, det så virkede efter et par måneder.
Når de er så små, så har de ofte stadig svært ved at falde i søvn selv, de skal have tryghed. Tror du må prøve vasketøjet om dagen i stedet, sover han ikke nogle gode lure i løbet af dagen?

Øv okay

Synes bare alle mine veninder "bare" svøber deres børn, på samme alder og så sover de! 

Men nej, han er svær at få til at sove i løbet af dagen, sover maks 20-30 min af gangen. Årh. Det er bare dødhårdt lige nu

Men kan da se frem til det forhåbentligt engang bliver bedre!

Anmeld

5. april 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Overvej om han får bøvset godt nok af inden du ligger ham i seng...

Sørg for at der ikke suges luft med ind når han spiser af flasken...

tjek at sutten sidder helt tæt også når han sutter for ellers hiver han luft med ned og det kan virkelig gøre ondt på dem...

Hvis du har mulighed for det så læg ham i en lift eller på sofaen så han stadig kan høre dig bevæge dig rundt omkring og smånyn gerne imens så han hører din stemme...

Vi er så glade for at sønnen blev udsat for "larm" da han var mindre når han skulle sove for idag sover han bare fra ALT... et eksempel er da de havde ombygning i VS, han sov fra at de på væggen ind mod børnenes soverum stod med et lufttryksbor...

hvor imod at alle dem vi kender har de haft at der var helt stille omkring baby og nu kæmper de med at de ikke kan finde ro bare der er en bil der dytter ude på gaden eller nogen der går op eller ned i opgangen og snakker samtidig med...

tag en af dine natkjoler/t-shirts fra i løbet af dagen og put ham med den ved siden af sig... både det at han kan gribe fat i noget med hænderne og det at det lugter af dig kan også hjælpe...

Når du siger han ikke sover mener du så han ligger med åbne øjne og karter rundt eller ligger han med lukkede øjne og "bare" laver lidt lyde og rykker lidt på sig???

for sidstnævnte så sover han og medmindre han virkelig laver ked af det lyde (dem lærer du hurtigt at finde imellem de andre) så lad ham ligge for så er det bare hans hjerne og krop der bearbejder de ting han har oplevet i løbet af dagen...

Og vil lige sige at vores søn kun sov 40 minutter ad gangen MAX fremtil han var omkring 8-10 mdr... det hjalp da han startede i VS og blev træt på en anden måde... det var både nat og dag jeg var konstant på da jeg ammede ham og manden fik sovemedicin pga hans sygdomme...

Anmeld

5. april 2014

L&V

NataschaG skriver:

Kære alle!

God aften til alle

Det er helt normalt at babyer i den alder ikke kan falde i søvn selv, min søn er 9 måneder og han ska stadig ha lidt hjælp til at falde hen og min datter var knap 1år før hun kunne.. Er du sikker på han er ordentligt træt når du prøver at putte ham?? Tænker hvis du kæmper med ham så længe så er han bare ikke klar

Anmeld

5. april 2014

Monski

NataschaG skriver:

Kære alle!

God aften til alle

Min yngste på 2 måneder får sin "godnat flaske" klokken 19 ca, og han falder selv i søvn i vuggen.
Til gengæld kunne storebror først falde i søvn selv da han var 2 år
Vi gør tingene ret ens, men de er to meget forskellige børn.
Anthon var MEGET afhængig af at være i armene hele tiden og han syntes aktivitetstæppet var det værste indtil han var 6 måneder.
Hjalte derimod ELSKER at ligge for sig selv og på aktivitetstæppet. Anthon var nem og have med alle steder og Hjalte bliver MEGET hurtigt overstimuleret.
Da Anthon var lille svøb jeg ham i dynen og stod og vuggede ham frem og tilbage men det var altså ris til egen røv, for det endte jeg med at gøre i 2 år

Der handler nok om at finde den gyldne mellemvej og det kan tage laaaaaaang tid. Men krydser for noget mere alene tid og søvn til dig

Anmeld

5. april 2014

Sahara82

NataschaG skriver:

Kære alle!

God aften til alle

Og det er ikke fordi han har ondt i maven eller har noget der sidder fast i ryggen eller noget?
Men det er da for hårdt at stå med selv. Har selv haft et barn der ikke sov fra han var 3-8 mdr. Ubeskriveligt hårdt og fik mig virkeligt til at overveje om jeg vil have flere børn. Men nu er vi ude på den anden side og sover helt igennem en god lang nat, så nu er jeg klar til nr 2 snart igen
Men det er egentligt bare for at sige at det nok skal blive bedre, men indtil da har du så mulighed for at få lidt hjælp? Måske bare en enkelt aften hvor du kan lade lidt op og få sovet et par timer?

Anmeld

5. april 2014

BigHope13

NataschaG skriver:

Kære alle!

God aften til alle

Vil lige starte med at give en stor krammer
Det er så frustrerende og super hårdt når man har en lille der ikke vil sove, og især når man ikke har en til at aflaste en.

Men fat mod, det skal nok vende igen. Din søn er kun tre måneder gammel, og det er måske lidt tidligt at indføre et direkte putte ritual samt fast sengetid.

Jeg havde en periode med min søn hvor han havde svært ved at finde ro til natten når han bare blev lagt, så han fik en flaske ved mig og fik så lov at sove ved mig , og der sov han gerne en halv-hel time hvorefter han havde en vågen periode og så var han klar til at putte til natten mellem 22-23 når vi også gik i seng og så sov han med det samme.

Vil lige trøste med at det powernap system han køre om dagen godt pludselig kan vende, det gjorde det her omkring 3,5 måned , Thor har været ekstremt dårlig til at sove om dagen lige siden han blev født, og sov maks 15-30 minutter af gangen. Men fra den ene dag til den anden kunne jeg mærke at han sov både formiddag og middags lur på et par timer og nu knap 5 mdr gammel sover han tre nogenlunde faste lure dagligt og bliver puttet til natten kl 19.

Så giv det tid forhåbentlig vender det snart

Anmeld

6. april 2014

Clisolka

Monski skriver:

Min yngste på 2 måneder får sin "godnat flaske" klokken 19 ca, og han falder selv i søvn i vuggen.
Til gengæld kunne storebror først falde i søvn selv da han var 2 år
Vi gør tingene ret ens, men de er to meget forskellige børn.
Anthon var MEGET afhængig af at være i armene hele tiden og han syntes aktivitetstæppet var det værste indtil han var 6 måneder.
Hjalte derimod ELSKER at ligge for sig selv og på aktivitetstæppet. Anthon var nem og have med alle steder og Hjalte bliver MEGET hurtigt overstimuleret.
Da Anthon var lille svøb jeg ham i dynen og stod og vuggede ham frem og tilbage men det var altså ris til egen røv, for det endte jeg med at gøre i 2 år

Der handler nok om at finde den gyldne mellemvej og det kan tage laaaaaaang tid. Men krydser for noget mere alene tid og søvn til dig

Det lyder akkurat som her (både med søvn og aktivitetstæppet).. 

Den ældste faldt altid i søvn selv, har altid været god til at lege selv og har altid elsket at ligge på aktivitetstæppet - og den mindste er en hængegøj... Han er først nu begyndt så småt at ville falde i søvn af sig selv - han er 7 mrd 

Anmeld

6. april 2014

modesty

Kære alle!

God aften til alle

Som de andre også skriver - man kan ikke regne med at en 3 mdr. gammel baby kan falde i søvn af sig selv. Men det er vildt forskelligt fra barn til barn, og kan ændre sig fra den ene dag til den anden. Man ved aldrig med de små.

Herhjemme havde vi en Manduca bæresele, når far gik rundt med ham i den, gik der 10 minutter, så sov han. Ellers kunne han svøbes og vugges i søvn, men det tog længere tid.

Jeg kender flere - deriblandt singlemødre - som har været ekstremt glade for deres slyngevugger, hvor baby får følelsen af at være omsluttet samtidig med at den bløde bevægelse minder dem om at ligge i maven. Det var måske en idé for dig - både i dagtimer og om natten?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.