Lægebesøg under graviditet..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.155 visninger
14 svar
10 synes godt om
29. marts 2014

MetteS81

Hej med jer,

Har lige et spørgsmål ang. lægebesøgene under graviditet. Da jeg var gravid første gang blev jeg undersøgt gynækologisk alle gangene så vidt jeg husker...det er ca 3,5 år siden nu. Men til min første lægebesøg i denne graviditet (er 2. gangs gravid) blev jeg det ikke, og mine andre gravide veninder, som en noget længere henne end mig, har heller ikke skulle det.... Er det lavet om siden sidst eller hvordan? Eller skal der stadig undersøges gynækologisk i f.eks. uge 25 og 32, hvor mine næste lægebesøg ligger?

Kunne ellers godt undvære de undersøgelser..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2014

Bak

MetteS81 skriver:

Hej med jer,

Har lige et spørgsmål ang. lægebesøgene under graviditet. Da jeg var gravid første gang blev jeg undersøgt gynækologisk alle gangene så vidt jeg husker...det er ca 3,5 år siden nu. Men til min første lægebesøg i denne graviditet (er 2. gangs gravid) blev jeg det ikke, og mine andre gravide veninder, som en noget længere henne end mig, har heller ikke skulle det.... Er det lavet om siden sidst eller hvordan? Eller skal der stadig undersøges gynækologisk i f.eks. uge 25 og 32, hvor mine næste lægebesøg ligger?

Der er ikke nogen grund til at lave en GU ved de andre lægebesøg.
Mange læger gør det ved første besøg for så samtidig at tage klamydiatest og evt test for gonokokker, men det er kun hvis man ønsker det (det er faktisk helt frivilligt, selvom det ikke altid fremgår så tydeligt ). Man kan også GU for at bekræfte graviditeten, men en urin-HCG er jo ligeså god.
Håber du fik svar:-)

Anmeld

29. marts 2014

Rockertand

MetteS81 skriver:

Hej med jer,

Det er lavet om, men der er sikkert stadig læger af den gamle skole, der stadig vil gøre det - men der er absolut ingen indikation for at din egen læge laver GU, overhovedet, og hvis de har mistanke om en afvigelse, er deres eneste opgave at henvise til en gynækolog eller obstetriker.

Anmeld

29. marts 2014

Bak

MetteS81 skriver:

Hej med jer,

Der kan selvfølgelig være andre grunde til at lave GU, fx blødning eller andre gener, måske endda mistanke om for lille bækken (yderst sjældent).

Anmeld

30. marts 2014

MetteS81

Bak skriver:

Der er ikke nogen grund til at lave en GU ved de andre lægebesøg.
Mange læger gør det ved første besøg for så samtidig at tage klamydiatest og evt test for gonokokker, men det er kun hvis man ønsker det (det er faktisk helt frivilligt, selvom det ikke altid fremgår så tydeligt ). Man kan også GU for at bekræfte graviditeten, men en urin-HCG er jo ligeså god.
Håber du fik svar:-)

Det gjorde jeg! Tak for det  aaaah, dejligt hvis jeg kan slippe for det denne gang, haha 

Anmeld

30. marts 2014

MetteS81

Det er lavet om, men der er sikkert stadig læger af den gamle skole, der stadig vil gøre det - men der er absolut ingen indikation for at din egen læge laver GU, overhovedet, og hvis de har mistanke om en afvigelse, er deres eneste opgave at henvise til en gynækolog eller obstetriker.

Tak for svaret  Jeg tror ikke min læge er af den gamle skole, heldigvis  Så slipper jeg da for lige dn undersøgelse denne gang..synes jeg konstant lå med benene i det stativ sidst 

Anmeld

30. marts 2014

MetteS81

Der kan selvfølgelig være andre grunde til at lave GU, fx blødning eller andre gener, måske endda mistanke om for lille bækken (yderst sjældent).

Hmm, det med for lille bækken er der faktisk, og er derfor jeg skal have kejsersnit endnu en gang (denne gang PKS)..men der skal jeg til en undersøgelse på hospitalet senere hen. Der er dog ingen tvivl om at jeg har for lille bækken, for det opdagede de ved min sidste fødsel....lillepigen kunne på ingen måder komme ud. Så må de tage undersøgelsen der, og hvis det er den eneste af slagsen, so be it! 

Anmeld

30. marts 2014

Ayasmor

MetteS81 skriver:

Hej med jer,

Jeg var gravid for første gang for 6 år siden. Dengang fik jeg ikke en eneste GU under hele graviditeten. Hverken hos læge eller jdm. Det var først da jeg satte mine ben på fødegangen, at det var relevant.

Denne gang er jeg i uge 16 og har igen endnu ikke fået en GU. Det er ikke relevant og flere og flere læger går væk fra det, medmindre der er en anden grund til, at en GU er relevant. Sæt du dig bare tilbage i sædet og nyd, at du slipper for GU, som lige for god ordens skyld er frivillige

Hilsen Sara 16+1

Anmeld

30. marts 2014

MetteS81

Ayasmor skriver:

Jeg var gravid for første gang for 6 år siden. Dengang fik jeg ikke en eneste GU under hele graviditeten. Hverken hos læge eller jdm. Det var først da jeg satte mine ben på fødegangen, at det var relevant.

Denne gang er jeg i uge 16 og har igen endnu ikke fået en GU. Det er ikke relevant og flere og flere læger går væk fra det, medmindre der er en anden grund til, at en GU er relevant. Sæt du dig bare tilbage i sædet og nyd, at du slipper for GU, som lige for god ordens skyld er frivillige

Hilsen Sara 16+1

Tak for svaret! Iiih, ja det er altså dejligt at tænke på at man ikke behøver ligge med benene i det stativ endnu en gang...synes hele tiden jeg skal til undersøgelser og kigges og røres på, så skøønt at kunne slippe nu 

Anmeld

30. marts 2014

LinLin

Jeg har aldrig fået lavet gu i forbindelse med graviditet og min ældste er fra 2006

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.