? Til dem med kanin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2014

Chris86

Jeg har både læst og hørt for og imod begge dele...
Vi har to hunner købt samtidig. De er snart et år og de har aldrig været op at slås eller noget. Faktisk ligger de som regel op og ned ad hinanden de har det rigtigt godt sammen!

De er i øvrigt købt som"dværgkaniner" men er absolut ikke samme race den ene er sådan "alm" størrelse kanin nu med lange strittende ører og den anden er en lille een med korte stritører

Det nemlig derfor jeg spørger har haft kaniner for omkring 18 pr siden og ka ik huske en disse.. Men mindes nemlig at jeg havde to hunner sammen, som gik heeelt fint.. Lige til den dag, der var en hulens masse unger pludseligt
Tænker vi forsøger os med to hunner også..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2014

Papillon

Chris86 skriver:

Der kommer lige endnu et spørgsmål: 1 eller 2 kaniner?
Hælder mest til to, men hvordan er chancen lige for at de kan enes?
Buret bliver et stort et med løbegård under huset...

Jeg ville altid anbefale at have hver kanin i hvert sit bur - så altså en kanin. Det kan lade sig gøre at have flere kaniner sammen, men i bure er det sjældent optimalt. 

Kaniner er kolonidyr, de lever derfor i nærheden af hinanden, men har hvert sit gangsystem i naturen. I bure går de tit for tæt til, at de kan enes, og selvom de ser ud til at have det godt, kan der opstå magtkampe når som helst.

Det må være helt op til folk selv, hvad de vælger, men jeg ville personligt ikke lade kaniner gå sammen, hvis ikke de havde mindst en hesteboks-størrelse at boltre sig på

Anmeld

25. marts 2014

Chris86

Papillon skriver:

Jeg ville altid anbefale at have hver kanin i hvert sit bur - så altså en kanin. Det kan lade sig gøre at have flere kaniner sammen, men i bure er det sjældent optimalt. 

Kaniner er kolonidyr, de lever derfor i nærheden af hinanden, men har hvert sit gangsystem i naturen. I bure går de tit for tæt til, at de kan enes, og selvom de ser ud til at have det godt, kan der opstå magtkampe når som helst.

Det må være helt op til folk selv, hvad de vælger, men jeg ville personligt ikke lade kaniner gå sammen, hvis ikke de havde mindst en hesteboks-størrelse at boltre sig på

Og en kanin er for lidt, right?

Anmeld

25. marts 2014

Papillon

Chris86 skriver:

Og en kanin er for lidt, right?

Nej, det mener jeg nu ikke. Hvis den har menneskekontakt dagligt, er den glad Det er i hvert fald min oplevelse.

Anmeld

25. marts 2014

Mom2

Chris86 skriver:

SKAL der være græs i en løbegård eller er det okey det står på fliser direkte?
Det er et bur med løbegård nederst (løbegård til græsplænen købes seperat)...
Umiddelbart hvad jeg kan google mig til, lyder det som om det ok. Men er ikke sikker...
Så anyone?

Kaniner er IKKE flok dyr, selvom mange tror det, så skal I have mere end en kanin, så skal de have hvert deres bur

Anmeld

26. marts 2014

Chris86

Papillon skriver:

Nej, det mener jeg nu ikke. Hvis den har menneskekontakt dagligt, er den glad Det er i hvert fald min oplevelse.

Det er planen f.els med ind når vi kommer hjem fra arbejde og sådan

Anmeld

26. marts 2014

SandraXOXO

LinLin skriver:

Jeg har både læst og hørt for og imod begge dele...
Vi har to hunner købt samtidig. De er snart et år og de har aldrig været op at slås eller noget. Faktisk ligger de som regel op og ned ad hinanden de har det rigtigt godt sammen!

De er i øvrigt købt som"dværgkaniner" men er absolut ikke samme race den ene er sådan "alm" størrelse kanin nu med lange strittende ører og den anden er en lille een med korte stritører

Når kaniner 'ligger tæt sammen' gerne hvor den ene slikker den anden, eller den ene har hovedet oven på den anden, er det dominans, og ikke rart for den der er underkanin i forholdet. Kaniner er kolonidyr, hvilket betyder de kan bo fint ved siden af hinanden på store områder, at have dem i bur sammen er ikke noget man skal anbefale nogen. Kaniner kan undertrykke hinanden noget så grusomt, og de gør det jo på en måde alle mennesker misforstår for det er jo så hyggeligt at putte sammen, bare ikke hvis man er kanin.

Anmeld

26. marts 2014

LinLin

SandraXOXO skriver:

Når kaniner 'ligger tæt sammen' gerne hvor den ene slikker den anden, eller den ene har hovedet oven på den anden, er det dominans, og ikke rart for den der er underkanin i forholdet. Kaniner er kolonidyr, hvilket betyder de kan bo fint ved siden af hinanden på store områder, at have dem i bur sammen er ikke noget man skal anbefale nogen. Kaniner kan undertrykke hinanden noget så grusomt, og de gør det jo på en måde alle mennesker misforstår for det er jo så hyggeligt at putte sammen, bare ikke hvis man er kanin.

Nå men så har vores det nok helt forfærdeligt...

Anmeld

26. marts 2014

Chris86

SandraXOXO skriver:

Men sådan er det jo vel med alle dyr??

Anmeld

26. marts 2014

SandraXOXO

Chris86 skriver:

Men sådan er det jo vel med alle dyr??

Nej sådan er det heldigvis ikke med alle dyr. Feks hunde, hvis de er lede mod hinanden ses det tydeligt og så lader man dem ikke bo i et lille bur sammen. Og marsvin ligeså, de kan for det meste sammen og lægger ikke skjul på hvis de bider hinanden så de kan skilles ad. Kaniner derimod, bider hinanden ved kønsdelene og 'putter sig' hvilket for det blotte øje jo slet ikke ses som noget specielt af os mennesker. I naturen kan den undertrykte løbe væk over marken og gemme sig, i et bur, er der ingenting at gøre. Så jeg anbefaler en kanin. :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.