Problemer omkring aftemsmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

773 visninger
12 svar
16 synes godt om
21. marts 2014

LeneKE

Hej allesammen 

Jeg håber der er en, der kan give mig et godt råd, da jeg selv synes jeg er ved at være på bar bund.

Min søn blev 2 år i december, og er sød og nem med alting, men vi er kommet ind i en dårlig spiral omkring aftensmad. Han vil ikke spise grøntsager - jo jordskokker en gang i mellem, men eller spytter han alt ud igen! Han spiser kun kød. Han spiser ris, perlespelt, pasta og sådan noget, men jeg er ved at blive sindssyg over at han ikke vil spise nogen form for grøntsager! Hvad gør man lige? Jeg har prøvet at lave mos til ham, men det bliver også spyttet ud. Hvad kan jeres børn lide at spise? 

Det er rigtig vigtigt for mig at det er hyggeligt at spise aftensmad og jeg vil meget gerne slippe for at vi skal diskutere og skændes, men når han gang på gang spytter maden ud, så er det svært at blive ved synes det er hyggeligt.... 

Lene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2014

MorDk

Hej med dig 

Åh...jeg tror det er en fase alle er igennem. Jeg har oplevet det samme med min søn. Det kommer sådan lidt i perioder. Min søn er som sådan ikke kræsen (det er børn generelt ikke) Han har fra start fået tilbudt alt mulig forskellig slags mad og har kunne spise feta, oliven, frugt og grønt uden problemer. Min søn er 3½ nu og han er inde i en "addd-ulææker-klam-periode" og vil helst spise søde sager. Meeeen den går jo ikke. 

Mit bedste råd til dig er at du ikke har for stort fokus på ham under måltidet. Forstået på den måde at du ikke kommenterer hans "spisevaner" Prøv at snakke om hvad han har lavet i vuggestuen f.eks. Giv selv udtryk for at maden smager godt (uden at overdrive) Men lad være at kommenter at der er noget han ik kan lide. Og for guds skyld - drop alternativer. Der er det mad der er. 

Jo mindre fokus du/I har på ham og hans mad jo mere ryger der ned med tiden  

Selvom han siger han f.eks ikke kan lide pebberfrugt så tilbyd ham det eller læg det fortsat på tallerken. Hvis han siger han ikke kan lide det så siger du bare "det er også ok. så lader du det bare ligge" Og så luk den der.

Sørg for ikke at blande maden sammen. Hold det adskilt så han kan se/overskue hvad det er han spiser. 

Vær positiv ved bordet. Stop med at stirre på barnet og barnets tallerken. Barnet mærker "overvågningen"

Er dit barn sulten - så spiser det. 

Held og lykke med det 

Anmeld

21. marts 2014

LeneKE

MorDk skriver:

Hej med dig 

Åh...jeg tror det er en fase alle er igennem. Jeg har oplevet det samme med min søn. Det kommer sådan lidt i perioder. Min søn er som sådan ikke kræsen (det er børn generelt ikke) Han har fra start fået tilbudt alt mulig forskellig slags mad og har kunne spise feta, oliven, frugt og grønt uden problemer. Min søn er 3½ nu og han er inde i en "addd-ulææker-klam-periode" og vil helst spise søde sager. Meeeen den går jo ikke. 

Mit bedste råd til dig er at du ikke har for stort fokus på ham under måltidet. Forstået på den måde at du ikke kommenterer hans "spisevaner" Prøv at snakke om hvad han har lavet i vuggestuen f.eks. Giv selv udtryk for at maden smager godt (uden at overdrive) Men lad være at kommenter at der er noget han ik kan lide. Og for guds skyld - drop alternativer. Der er det mad der er. 

Jo mindre fokus du/I har på ham og hans mad jo mere ryger der ned med tiden  

Selvom han siger han f.eks ikke kan lide pebberfrugt så tilbyd ham det eller læg det fortsat på tallerken. Hvis han siger han ikke kan lide det så siger du bare "det er også ok. så lader du det bare ligge" Og så luk den der.

Sørg for ikke at blande maden sammen. Hold det adskilt så han kan se/overskue hvad det er han spiser. 

Vær positiv ved bordet. Stop med at stirre på barnet og barnets tallerken. Barnet mærker "overvågningen"

Er dit barn sulten - så spiser det. 

Held og lykke med det 

Tusind tak for rådet - det virker jo logisk nok  Det må afprøves 

Anmeld

21. marts 2014

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Min søn er knap 3.

Men han har haft perioder hvor han stort set ikke sidste mad, hverken til morgen eller til aften, men i dagplejen har han ingen problemer, det spiser han fint.

Til tider spiser han kun noget mad og andre tidspunkter spiser han alt!

Tror det vigtigste er at acceptere at ungen spiser forskelligt i perioder og tage det roligt over mængde og hvad der kommer ind.

Vi har aldrig kommenteret på vores søns mad indtag, der er Hvad der er på bordet og så styre han selv resten og vi har aldrig tvunget ham til at spise noget eller på anden måde brugt energi på at få ham til at spise, tror ikke det godt hvis maden bliver en magt kamp.

Hjemme hos os har det fungerer bedst skyet ikke at kommentere på maden :-)

Anmeld

21. marts 2014

MorDk

LeneKE skriver:

Tusind tak for rådet - det virker jo logisk nok  Det må afprøves 

Det var så lidt... kom gerne med en update 

Det kan trække tænder ud - ved det, men hold fast! Det er en fase. Og hvis du er bekymret for at han ikke får mad nok og evt. taber sig så ta' en snak med lægen. Men som udgangspunkt tænker jeg ikke du skal bekymre dig. Din dreng er helt normal 

Anmeld

21. marts 2014

Pcokate

LeneKE skriver:

Hej allesammen 

Jeg håber der er en, der kan give mig et godt råd, da jeg selv synes jeg er ved at være på bar bund.

Min søn blev 2 år i december, og er sød og nem med alting, men vi er kommet ind i en dårlig spiral omkring aftensmad. Han vil ikke spise grøntsager - jo jordskokker en gang i mellem, men eller spytter han alt ud igen! Han spiser kun kød. Han spiser ris, perlespelt, pasta og sådan noget, men jeg er ved at blive sindssyg over at han ikke vil spise nogen form for grøntsager! Hvad gør man lige? Jeg har prøvet at lave mos til ham, men det bliver også spyttet ud. Hvad kan jeres børn lide at spise? 

Det er rigtig vigtigt for mig at det er hyggeligt at spise aftensmad og jeg vil meget gerne slippe for at vi skal diskutere og skændes, men når han gang på gang spytter maden ud, så er det svært at blive ved synes det er hyggeligt.... 

Lene

Vi stillede små skåle med kød og grønt (lidt a la buffet) m.m til aftensmad i den periode og så tog vi og han hvad vi ville have (intet snak om maden, bare hygge) og for os virkede det. 

For i finder en løsning

Anmeld

21. marts 2014

Muffinmus

Og så handler det om at spørge dem. Hvis du selv får lov til at vælge en grøntsag, hvad vi du så gerne have til?. Så kan det være han siger gulerod, ærter, agurk, tomater eller måske endda et par appelsinbåde...eller andet sjovt. Bare giv ham en masse lækre valgmuligheder mine hader kogte grøntsager, stegte eller dampede, men vil gerne spise tomater og andre rå ting. De elsker bælgærter de selv kan åbne.

Anmeld

21. marts 2014

LilleMie

Jeg har en pige på 2, der også ind i mellem ikke gider forskellige fødevarer. I går gad hun f.eks. ikke spise sine grønne bønner, hun spyttede dem ud og sagde hun ikke kunne lide dem. Jeg sagde bare, at det var fint og at hun bare kunne spise det andet på tallerkenen. Lidt efter begyndte hun at spise dem - tosse  

Vi har en fast regel om, at man skal spise det, der er på tallerkenen inden man får en portion mere. Så når hun f.eks. har spist sit kød og pasta, vil hun som regel gerne have mere af det, men hun skal først spise resten. Det plejer hun som regel at godtage uden protester og hvis hun ikke gør, så er hun ikke sulten nok 

Jeg gør også tit det, at jeg fortæller, hvad der er på hendes tallerken, f.eks. at der er kylling, bønner og tærte (og her lægger jeg fokus på, at der er æg i tærten, som hun elsker). Når hun får det præsenteret, så spiser hun næsten altid lidt mere.

Ellers hører jeg tit, at det hjælper på kræsenhed, hvis de hjælper med madlavningen. Vores datter hjælper altid til og står på en skammel ved køkkenborden - hun elsker det og det er et af dagens højdepunkter. Hun får altid lidt smagsprøver af det vi laver, så hun har altid spist lidt grøntsager inden selve aftensmaden (og så er det også lettere bare at sige "pyt", når hun pludselig ikke gider spise dem ved bordet).  

Og hvis det er helt galt med grøntsagerne, kan jeg anbefale revne grøntsager i kødsauce og andre retter, f.eks. gulerødder og squash. Så får de da lidt grønt indenbords 

Anmeld

21. marts 2014

LeneKE

Mange tak for alle de gode råd - det skal helt klart afprøves 

Jeg giver lige en update på om jeg får kræet til at spise grøntsager 

Anmeld

21. marts 2014

MorDk

LeneKE skriver:

Mange tak for alle de gode råd - det skal helt klart afprøves 

Jeg giver lige en update på om jeg får kræet til at spise grøntsager 

Er spændt på at høre nærmere... 

Held & Lykke med det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.