Jeg har en pige på 2, der også ind i mellem ikke gider forskellige fødevarer. I går gad hun f.eks. ikke spise sine grønne bønner, hun spyttede dem ud og sagde hun ikke kunne lide dem. Jeg sagde bare, at det var fint og at hun bare kunne spise det andet på tallerkenen. Lidt efter begyndte hun at spise dem - tosse
Vi har en fast regel om, at man skal spise det, der er på tallerkenen inden man får en portion mere. Så når hun f.eks. har spist sit kød og pasta, vil hun som regel gerne have mere af det, men hun skal først spise resten. Det plejer hun som regel at godtage uden protester og hvis hun ikke gør, så er hun ikke sulten nok 
Jeg gør også tit det, at jeg fortæller, hvad der er på hendes tallerken, f.eks. at der er kylling, bønner og tærte (og her lægger jeg fokus på, at der er æg i tærten, som hun elsker). Når hun får det præsenteret, så spiser hun næsten altid lidt mere.
Ellers hører jeg tit, at det hjælper på kræsenhed, hvis de hjælper med madlavningen. Vores datter hjælper altid til og står på en skammel ved køkkenborden - hun elsker det og det er et af dagens højdepunkter. Hun får altid lidt smagsprøver af det vi laver, så hun har altid spist lidt grøntsager inden selve aftensmaden (og så er det også lettere bare at sige "pyt", når hun pludselig ikke gider spise dem ved bordet).
Og hvis det er helt galt med grøntsagerne, kan jeg anbefale revne grøntsager i kødsauce og andre retter, f.eks. gulerødder og squash. Så får de da lidt grønt indenbords 
Anmeld