Anonym skriver:
Nu blev jeg lige nysgerrig. Det der med stedbarnsadoption.
Nu har jeg læst på statsforvaltningens hjemmeside og så ved jeg ikke om det er mig der ikke lige kan se det ... eller hvad.. men jeg synes ikke jeg kan finde nogen steder at jeg/ vi skal have bio fars accept på at min mand kan adoptere mit 4 årige barn.. ?
Selvom jeg synes der er nogen herinde der har skrevet i en anden debat at man skal have bio far til at underskrive... ?
Jeg har fuld forældre myndighed, dog er der visiteret samvær men der har ikke været noget samvær i over 4 måneder og ingen kontakt mellem bio far og mig i 3 måneder (jeg ved ikke hvorfor) i det 1 års tid hvor der har været samvær har det desuden været meget ustabilt.
Er der nogen der ved
nogen der ved hvordan det ville forholde sig i en situation som vores.. ansøger man bare om adoption og ser hvad der sker.. eller hvordan ?
Jeg er blevet adopteret af min "stedfar" . Nu var jeg så over 18 da jeg blev adopteret, men min biologiske far fik brev der skulle underskrives, de hørte ikke fra ham, og kaldte så mig ind til samtale. Efter samtalen fik min biologiske far et lille udetaljeret "referat" derfra, og med hvad min stedfar havde skrevet til dem da han søgte osv, og han fik en frist på 1 måned til at gøre "indsigelse". Han gjorde så ikke noget og jeg fik så brev om at adoptionen var gået igennem.
Havde han gjort indsigelse, havde de selvfølgelig skulle have en grund. Udfra hvad han havde at fortælle, ville de kalde mig ind til møde igen og så ville vi tag den derfra.
Så som de siger, det er mig selv og dem derinde, som bestemmer om der skal ske en adoption eller ej, og ikke den biologiske far. Men han skal altså involveres og have mulighed for at blive hørt.
Nu er dit barn 4, så det er jo ikke særlig meget barnet der kan høres, der er det nok dig som mor der bliver kaldt til møde.
min mor blev slet ikke involveret ( hende og min "nye" far er gift)