Stedbarnsadoption

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.001 visninger
11 svar
10 synes godt om
19. marts 2014

Anonym trådstarter

Nu blev jeg lige nysgerrig. Det der med stedbarnsadoption. 

Nu har jeg læst på statsforvaltningens hjemmeside og så ved jeg ikke om det er mig der ikke lige kan se det ... eller hvad.. men jeg synes ikke jeg kan finde nogen steder at jeg/ vi skal have bio fars accept på at min mand kan adoptere mit 4 årige barn.. ? 

Selvom jeg synes der er nogen herinde der har skrevet i en anden debat at man skal have bio far til at underskrive... ?

Jeg har fuld forældre myndighed, dog er der visiteret samvær men der har ikke været noget samvær i over 4 måneder og ingen kontakt mellem bio far og mig i 3 måneder (jeg ved ikke hvorfor)  i det 1 års tid hvor der har været samvær har det desuden været meget ustabilt. 
Er der nogen der ved 

nogen der ved hvordan det ville forholde sig i en situation som vores.. ansøger man bare om adoption og ser hvad der sker.. eller hvordan ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Nu har jeg ikke noget forstand på det, men min fornuft siger mig, at selvfølgelig skal den biologiske far skrive under, hvis en anden ønsker at adoptere hans barn (uanset at man ikke har fælles forældremyndig og ikke har haft kontakt i længere tid).

Anmeld

19. marts 2014

Fuglemor

Anonym skriver:

Nu har jeg læst på statsforvaltningens hjemmeside og så ved jeg ikke om det er mig der ikke lige kan se det ... eller hvad.. men jeg synes ikke jeg kan finde nogen steder at jeg/ vi skal have bio fars accept på at min mand kan adoptere mit 4 årige barn.. ? 

Selvom jeg synes der er nogen herinde der har skrevet i en anden debat at man skal have bio far til at underskrive... ?

Jeg har fuld forældre myndighed, dog er der visiteret samvær men der har ikke været noget samvær i over 4 måneder og ingen kontakt mellem bio far og mig i 3 måneder (jeg ved ikke hvorfor)  i det 1 års tid hvor der har været samvær har det desuden været meget ustabilt. 
Er der nogen der ved 

nogen der ved hvordan det ville forholde sig i en situation som vores.. ansøger man bare om adoption og ser hvad der sker.. eller hvordan ? 

Ved ikke om der er andre regler når man er over 18. Men da min stedfar adopteredes mig blev der gentagne gange sendt brev til min far omkring det. Da han ikke svarede så valgte de at godkende adoptionen

Anmeld

19. marts 2014

mor2011_

det vil går igennem retten hvis han ikke underskriver at din mand må adoptere barnet så vil retten tage beslutning om adoptionen 

Anmeld

19. marts 2014

millesofie

der skal ikke have været samvær i tre år før at samværs retten ophøre 
så mon ik han skal skrive under 

har desværre ik et bedre svar 

Anmeld

19. marts 2014

isabellasmor

Anonym skriver:

Er der nogen der ved 

Jeg er blevet adopteret af min "stedfar" . Nu var jeg så over 18 da jeg blev adopteret, men min biologiske far fik brev der skulle underskrives, de hørte ikke fra ham, og kaldte så mig ind til samtale. Efter samtalen fik min biologiske far et lille udetaljeret "referat" derfra, og med hvad min stedfar havde skrevet til dem da han søgte osv, og han fik en frist på 1 måned til at gøre "indsigelse". Han gjorde så ikke noget og jeg fik så brev om at adoptionen var gået igennem. 

Havde han gjort indsigelse, havde de selvfølgelig skulle have en grund. Udfra hvad han havde at fortælle, ville de kalde mig ind til møde igen og så ville vi tag den derfra. 

Så som de siger, det er mig selv og dem derinde, som bestemmer om der skal ske en adoption eller ej, og ikke den biologiske far. Men han skal altså involveres og have mulighed for at blive hørt. 

Nu er dit barn 4, så det er jo ikke særlig meget barnet der kan høres, der er det nok dig som mor der bliver kaldt til møde.

min mor blev slet ikke involveret ( hende og min "nye" far er gift) 

Anmeld

19. marts 2014

Anonym trådstarter

Ok. Tak for jeres svar. Jeg tror vi må direkte spørge statsforvaltningen om hvaf vi gør.. 

Anmeld

20. marts 2014

Newsence

Hvis din mand abortere så mister bio far alt ret til barnet inkl. Samvær. Samt de få rettigheder han dog stadig har. Så ja han skal være enig og er han ikke det og de har samvær ( det tæller indtil der er gået 3 år uden samvær) ja sorry så taber du den sag. Syntes måske også ( uden at kende jeres historie) at det er et noget drastisk skridt når der er en far med samvær, selvom det kun er lidt. Jeg ville blive tosset hvis det skete for mig

selvom samvær er ustabilt så er han jo stadig barnets far og det er måske et valg barnet skal tage som voksen

Anmeld

20. marts 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Er der nogen der ved 

Min bonusdatters mor ønskede at hendes kæreste adoptere min bonusdatter. Men min kæreste satte sig imod og så kunne det ikke lade sig gøre. Moren og kæresten havde været sammen i to år på det tidspunkt, tror mon bonus var omkring 5 år. Vi havde samvær med hende hverandre weekend plus ferier. Men ved ikke når din datter ikke ser sin far. Tænker at hvis han virkelig bare vil blive ved med at svigte, hvorfor så ikke bare søge om din kæreste kan få lov og springe ud i det.

Anmeld

20. marts 2014

Anonym trådstarter

newsence skriver:

Hvis din mand abortere så mister bio far alt ret til barnet inkl. Samvær. Samt de få rettigheder han dog stadig har. Så ja han skal være enig og er han ikke det og de har samvær ( det tæller indtil der er gået 3 år uden samvær) ja sorry så taber du den sag. Syntes måske også ( uden at kende jeres historie) at det er et noget drastisk skridt når der er en far med samvær, selvom det kun er lidt. Jeg ville blive tosset hvis det skete for mig

selvom samvær er ustabilt så er han jo stadig barnets far og det er måske et valg barnet skal tage som voksen

Hej, tak for dit svar. Jeg forstår godt din holdning men uden at uddybe alt for meget så er der en længere historie i det.. blandt andet med vold og stoffer.. jeg vil meget gerne have min søn væk fra hans bio far, som kun er interasseret når det lige passer ham. 

Men med andre situationer skal vi kalde det "normale" omstændigheder ville jeg heller aldrig synes der skulle tages så drastiske beslutninger slet ikke hvis barnets far viser en interresse .. men alles situationer er jo forskellige.. og vi må hver i sær som forældre træffe de beslutninger vi mener er til vores børns bedste. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.