Flødekartofler, hvordan laver jeg det mere "tykt"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.415 visninger
14 svar
14 synes godt om
17. marts 2014

Karina84

Synes tit det bliver meget tyndt naar jeg laver flødekartofler, og det gør ikke meget forskel om jeg bruger piske eller madlavningsfløde...

Hvordan laver i dem? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2014

AnthonsMor

Karina84 skriver:

Synes tit det bliver meget tyndt naar jeg laver flødekartofler, og det gør ikke meget forskel om jeg bruger piske eller madlavningsfløde...

Hvordan laver i dem? 

Jeg bruger ca. ½ liter piskefløde også en sjat minimælk, for at dække alle kartofler, også får de en time til halvanden ved 150-175 grader
Så plejer det at blive ret tykt

Anmeld

17. marts 2014

TR

Karina84 skriver:

Hvordan laver i dem? 

Jeg laver det med mornaysovs  love it!

Anmeld

17. marts 2014

Stumpen

Vi laver det med 250 ml creme fine og 1 mornay sauce og så masser af all round krydderi på toppen 

Anmeld

17. marts 2014

Annemette07

Karina84 skriver:

Hvordan laver i dem? 

Svits løgene i en gryde, varm fløden så den koger og hæld kartoflerne i, nogen gange putter vi også mornaysauce i men først efter fløden har kogt, da det gør dem mere cremede ( så tippet med fløden ved Thomas roed i 4 stjernes middag ;-) )

Anmeld

17. marts 2014

Karina84

Annemette07 skriver:

Svits løgene i en gryde, varm fløden så den koger og hæld kartoflerne i, nogen gange putter vi også mornaysauce i men først efter fløden har kogt, da det gør dem mere cremede ( så tippet med fløden ved Thomas roed i 4 stjernes middag ;-) )

Og saa ind i ovnen bagefter?

Ellers money sauce har jeg godt nok ogsaa set flere steder... Og maaske skulle jeg prøve at skrue lidt ned og saa give dem længere tid 

Anmeld

17. marts 2014

Isabella_mor

Vi bruger også mornay sovs. Det er guffeluf.

Anmeld

17. marts 2014

Annemette07

Karina84 skriver:

Og saa ind i ovnen bagefter?

Ellers money sauce har jeg godt nok ogsaa set flere steder... Og maaske skulle jeg prøve at skrue lidt ned og saa give dem længere tid 

Ja, eller smider lige kartoflerne op i gryden(altså når de er skåret i skiver) og lige lader det koge lidt sammen, så i et fad og ind i ovnen til de er færdige. Og lidt før de er færdige smider vi gerne revet ost på ;-)

Anmeld

17. marts 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

kartoffelskiver, madlavningsfløde, minimælk, revet ost.

Først minimælk, så kartoffelskiverne, så fløden, og så osten som trykkes ned så mælk/fløde kommer ovenpå også.

Hvis man ikke bryder sig om følelsen af at trykke med fingrene kan man bruge at man lægger osten ned før kartoffelskiverne og så "ryster" fadet man laver det i...

Eller bruger en paletkniv

Anmeld

17. marts 2014

bøllen

Karina84 skriver:

Hvordan laver i dem? 

Bruger 1/2 morney sovs og 1/2 fløde evt en sjat mælk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.