Så forvirret og ked

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.734 visninger
13 svar
9 synes godt om
12. marts 2014

Mariam90

Hej. 

Jeg søger någen som har haft kvalme og meget opkast under graviditeten og fået piller mod kvalme.. Og hvilken slags piller?

Jeg har kastet op fra uge 7 og lider stadig af opkast hvis jeg ikke spiser min kvalme pille. Jeg har læst meget om dem og fandt kun negative svar.

Ondansetron stada 4 mg er navnet og der står at man ikke anbefalder det til gravide fordi det er for lidt viden om hvordan de kan påvirke fostret 

Jeg har fået dem udskrevet fra hospitalet da jeg var inlagd. Er så bange og ved ikke hvad jeg skal stille op. 

Hva med hvis det skader mit opfødte barn? Jeg kender jo ikke nogen som har spist de her piller. Jeg kan engang overleve en dag uden denne mystiske pille  

Hvordan kan gravide overleve med att kaste op konstant???  Skriv hvis du har fået sådan piller mod kvalme nu/før. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2014

L&V

Mariam90 skriver:

Hej. 

Jeg søger någen som har haft kvalme og meget opkast under graviditeten og fået piller mod kvalme.. Og hvilken slags piller?

Jeg har kastet op fra uge 7 og lider stadig af opkast hvis jeg ikke spiser min kvalme pille. Jeg har læst meget om dem og fandt kun negative svar.

Ondansetron stada 4 mg er navnet og der står at man ikke anbefalder det til gravide fordi det er for lidt viden om hvordan de kan påvirke fostret 

Jeg har fået dem udskrevet fra hospitalet da jeg var inlagd. Er så bange og ved ikke hvad jeg skal stille op. 

Hva med hvis det skader mit opfødte barn? Jeg kender jo ikke nogen som har spist de her piller. Jeg kan engang overleve en dag uden denne mystiske pille  

Hvordan kan gravide overleve med att kaste op konstant???  Skriv hvis du har fået sådan piller mod kvalme nu/før. 

Jeg kastede op/havde kvalme fra uge 6+til23+ og tabte mig ca 7kg. Jeg blev tilbudt dem og tog ca. 2 også kunne jeg ikke få mig selv til at ta flere. Så jeg fik akupunktur i stedet og spiste små måltider. Købte os et sea band. Det hjalp en smugle.

Det er jo meget forskelligt hvor nødvendigt man finder det at ta dem og syntes man ska lytte godt efter skn egen krop

Anmeld

13. marts 2014

Pcokate

Mariam90 skriver:

Hej. 

Jeg turde ikke tage pillerne og havde også kronisk opkastelse i 4-5 mdr. Det var så hårdt.

Man kunne sætte tid på mig, opkast hver 13 min. Og et vægttab på næsten 40 kg (der var ikke meget tilbage af mig)

Jeg fik derefter svangerskabsforgiftning.. 

Jeg husker stort set kun det fra min graviditet (udover de bivirkninger jeg stadig døjer med). Jeg følte mig semidøende dengang. 

Vi har aftalt at hvis jeg NOGENSINDE får det igen så tager jeg pillerne. 

Derudover har jeg da læst for et år siden at et (nordisk?) studie påviste at der ingen risiko var. Jeg må lige se om jeg kan grave det frem. 

Kram herfra og undskyld det blev lidt langt

Anmeld

13. marts 2014

Rockertand

Mariam90 skriver:

Hej. 

Du kan tage dem uden problemer.
I mit lægekatalog (og i øvrigt også på nettet) står, at de kan anvendes til gravide, og at der ikke er fundet større risiko for fosterskader.
Der er forskel på indlægssedlens information (som kommer fra medicinalfirmaet) og så de reelle erfaringer indsamlet på verdensplan. Indlægssedlen skal altid afspejle worst-case-scenario, som så desværre ofte giver udtryk i bekymring - og der er mange patienter, der afstår fra behandling grundet indlægssedlens oplysninger (og det skal man ikke, så er det bedre at spørge lægen).

Anmeld

13. marts 2014

chrismor

Mariam90 skriver:

Hej. 

Jeg havde Hyperemesis(svær kvalme og opkastninger) fra uge 6 i min  graviditet. Jeg var på sygehuset 2 gange om ugen og fik 2 liter væske i drop.

Efter 1 måned havde jeg tabt 10 kg, og så tilbød de mig ondansetron. På sygehuset havde de ingen dårlige erfaringer med det, men det var på eget ansvar at jeg skulle tage dem, fordi at det ikke er dokumenteret at der ingen bivirkninger er når man tager dem.

Jeg tog imod dem og de hjalp hurtigt, og efter et stykke tid trappede jeg stille ud af dem.

Men jeg havde enormt dårlig samvittighed, fordi jeg var bange for at det skadede mit barn, og var bange hele min graviditet.

Vores dreng er 1,5 år i dag og er helt normalt og velfungerende

Så jeg kan virkelig godt forstå dig, for det er meget hårdt at have det sådan.

Anmeld

13. marts 2014

EnGodMor

Hej. 

Jeg fik os tilbudt de piller, af en læge, men fik frarådet dem fra en anden læge. 

Jeg har i mine tre graviditeter kastet op en til to gange i timen fra uge 4 til jeg fødte 9 måneder efter, så blev indlagt for at få væske og sukker i drop, da jeg så halvanden måned tabte mig tolv kilo. 

Spiste og drak overhovedet ikke nok i mine graviditeter og var meget afkræftet. 

Men de berømte piller jeg fik tilbudt tog jeg aldrig, der er ikke nok  viden om dem, og hvad de eventuelt kan Gøre ved det ufødte barn. 

Det eneste jeg spiste i mine graviditeter var gravidtamin, ekstra d vitamin og jern. 

Og så måtte jeg leve med at sådan var det bare. Det er ekstremt hårdt, men du skal nok overleve/klare den. 

Men sørg for at blive indlagt, og få hjælp via drop

Anmeld

14. marts 2014

Mariam90

Pcokate skriver:

Jeg turde ikke tage pillerne og havde også kronisk opkastelse i 4-5 mdr. Det var så hårdt.

Man kunne sætte tid på mig, opkast hver 13 min. Og et vægttab på næsten 40 kg (der var ikke meget tilbage af mig)

Jeg fik derefter svangerskabsforgiftning.. 

Jeg husker stort set kun det fra min graviditet (udover de bivirkninger jeg stadig døjer med). Jeg følte mig semidøende dengang. 

Vi har aftalt at hvis jeg NOGENSINDE får det igen så tager jeg pillerne. 

Derudover har jeg da læst for et år siden at et (nordisk?) studie påviste at der ingen risiko var. Jeg må lige se om jeg kan grave det frem. 

Kram herfra og undskyld det blev lidt langt

nåå puha at du kunne klare det jeg tror at jeg vil dø hvis jeg tabt så mange kg men stærkt af dig at klare en graviditet uden piller. Jeg er trappet ned til en halv pille om dagen og det gik fint idag.

Tak for svar og det er meget mere beroligende når man ved at det ikke er farligt selvfølgelig.

Anmeld

14. marts 2014

Pcokate

Mariam90 skriver:

nåå puha at du kunne klare det jeg tror at jeg vil dø hvis jeg tabt så mange kg men stærkt af dig at klare en graviditet uden piller. Jeg er trappet ned til en halv pille om dagen og det gik fint idag.

Tak for svar og det er meget mere beroligende når man ved at det ikke er farligt selvfølgelig.

Jeg følte også jeg var semidøende Og vejede ingenting til sidst Men jeg hørte først om hjælp ved første jordemoder konsulation og kun om indlæggelse. Efterfødselsforløbbet har Fog gjort mig opmærksom på mine rettigheder.

Jeg har (haft) navlebrok, hul i mavesækken m.m. Pga det. 

Så lidt og jeg glad for det hjalp

Anmeld

10. juni 2014

Giraffen

EnGodMor skriver:

Jeg fik os tilbudt de piller, af en læge, men fik frarådet dem fra en anden læge. 

Jeg har i mine tre graviditeter kastet op en til to gange i timen fra uge 4 til jeg fødte 9 måneder efter, så blev indlagt for at få væske og sukker i drop, da jeg så halvanden måned tabte mig tolv kilo. 

Spiste og drak overhovedet ikke nok i mine graviditeter og var meget afkræftet. 

Men de berømte piller jeg fik tilbudt tog jeg aldrig, der er ikke nok  viden om dem, og hvad de eventuelt kan Gøre ved det ufødte barn. 

Det eneste jeg spiste i mine graviditeter var gravidtamin, ekstra d vitamin og jern. 

Og så måtte jeg leve med at sådan var det bare. Det er ekstremt hårdt, men du skal nok overleve/klare den. 

Men sørg for at blive indlagt, og få hjælp via drop

nu har jeg bare læst undrende med og er lidt nysgerrig ift. de her vilde kvalmeture, der varer hele graviditeten.

Det siges jo at man ikke må gå på slankekur under graviditeten og at store vægttab (som du beskriver) kan have massiv risiko for fostret.

Jeg kan sagtens forstå modstanden mod at tage piller, hvis virkning ikke er gennem dokumenteret

Men hvordan vejer lægen/og du selv/din mand/jer andre  de fordele og ulemper der er mellem det store vægttabs påvirkning af fostret og så pillerne?

Jeg spørger KUN fordi jeg selv ville være rådvild i et sådant dilemma og har absolut ingen idé om hvad jeg selv ville gøre i samme situation

Anmeld

10. juni 2014

EnGodMor

Giraffen skriver:

nu har jeg bare læst undrende med og er lidt nysgerrig ift. de her vilde kvalmeture, der varer hele graviditeten.

Det siges jo at man ikke må gå på slankekur under graviditeten og at store vægttab (som du beskriver) kan have massiv risiko for fostret.

Jeg kan sagtens forstå modstanden mod at tage piller, hvis virkning ikke er gennem dokumenteret

Men hvordan vejer lægen/og du selv/din mand/jer andre  de fordele og ulemper der er mellem det store vægttabs påvirkning af fostret og så pillerne?

Jeg spørger KUN fordi jeg selv ville være rådvild i et sådant dilemma og har absolut ingen idé om hvad jeg selv ville gøre i samme situation

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål helt

Men jeg var absolut slet ikke på slankekur under min graviditet, jeg tabte mig fordi jeg kastede så meget op, og ikke kunne holde noget som helst mad eller væske i mig

Jeg gik derfor til kontrol vejning hos min læge hver fjortende dag, så han ud fra vægten kunne bedømme, om det var tid til indlæggelse, så jeg kunne få væske/sukker via drop.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.