Kan jeg få kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2014

Nov26

Hos de fleste a kasser skal du være medlem i et år for at få dagpenge når man ikke har en uddannelse. De 14 dage er hvis man har taget en erhvervsfaglig uddannelse,  kan ikke gøre det på en gymnasiel uddannelse så vidt jeg ved. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2014

stjernehimmel

Nov26 skriver:

Hos de fleste a kasser skal du være medlem i et år for at få dagpenge når man ikke har en uddannelse. De 14 dage er hvis man har taget en erhvervsfaglig uddannelse,  kan ikke gøre det på en gymnasiel uddannelse så vidt jeg ved. 

ved de fælles faglige kan man.. har jeg fået afvide af dem...

Anmeld

25. februar 2014

Nov26

stjernehimmel skriver:

ved de fælles faglige kan man.. har jeg fået afvide af dem...

Så skal de nok have opdateret deres hjemmeside.  For der der skriver de du skal være uddannet. 

Anmeld

25. februar 2014

LMX

Bertris skriver:

din kontanthjælp vil afhænge af din kærestes indtægt, mener at hvis han tjener over 18.000 før skat, kan du ikke få en krone, men indtægtsbeløbet svinger vist også. 
Det at du er færdig med HF betyder forresten ikke at du ikke er uddannelses parat, for du kan stadig uddanne dig. 

Er ikke selv begejstret for reformen, trods jeg ikke er ramt

Du mener 28.000 ikk?

Anmeld

25. februar 2014

stjernehimmel

Så skal de nok have opdateret deres hjemmeside.  For der der skriver de du skal være uddannet. 

har så sent som for 1 måned siden fået besked på jeg kunne få ved endt uddannelse, hvis jeg blot meldte mig ind en måned før... :-) Og det er ved endt HF

Anmeld

25. februar 2014

SandraXOXO

Det er nu egentlig bare et spørgmål jeg kom til at tænke på.

Kan jeg få kontanthjælp hvis jeg afslutter min hf enkelt fag og går på barsel derefter?

Og hvad ville taksten være hvis jeg er forsørger i forvejen og bor sammen med min kæreste?

Hejsa. Det vil jeg mene at du godt kan, hvis du opfylder visse krav.

Din kæreste har forsøgerpligt over dig når i bor sammen, men hvis hans løn er lav nok, feks su, så kan du få kontanthjlæp, satsen er forskellig alt efter hvilken kasse de sætter dig i. Nogle får 5000 udbetalt, andre 8000 og andre igen ikke en krone, det handler alt sammen om hvad man er berettiget til ifølge de nye regler.

Og endelig, barsel kan man først få fra uge 38 ellers hedder det aktivering eller uddannelse, kontanthjælp er en absolut sidste udvej og ærligtalt et møgsystem at være i, omend vi selfølgelig skal være taknemmelige for at det trods alt findes.

Anmeld

26. februar 2014

Bertris

LMX skriver:

Du mener 28.000 ikk?

Kommer an på situationen, har en veninde som er  nybagt mor, hvor kæresten vist tjener 20.-23.000 før skat som kun får halv kontanthjælp og næste år intet  

Anmeld

26. februar 2014

LMX

Bertris skriver:

Kommer an på situationen, har en veninde som er  nybagt mor, hvor kæresten vist tjener 20.-23.000 før skat som kun får halv kontanthjælp og næste år intet  

Som udgangspunkt troede jeg at den forsørgende part skulle tjene hvad der svarer til 2xKH før den anden part intet kan få.. 

Ja man skal være glad for sit arbejde i disse tider 

Anmeld

26. februar 2014

Bell'star

siw84 skriver:

Du vil ikke være berettiget til kontanthjælp i det du bor med din kæreste. Efter den nye reform skal man forsørge sin ledige samlever. Så din kæreste skal forsørge dig. De trækker det beløb fra som din kæreste tjener over kontanthjælps satsen. Den lyder på 14000 og noget. Så tjener han fx. 26000 før skat så lyder kontanthjælpen på 2000 ca før skat. De modregner.
Så alt efter hvad din kæreste tjener så vil du ikke få nogle penge fra kommunen.

Det er IKKE korrekt, ikke hvis du er på barsel i hvert fald.
Der er trådt en ny reform i kraft omkring barsel og kontanthjælp, således at du ikke risikerer at stå uden penge så længe du har barsel. Men så snart du ikke er på barsel længere, er det de "normale" nye regler, med gensidig forsørgerpligt.

Anmeld

26. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvorfor er du ikke meldt ind i A-kasse? 

Før reformen skulle man have arbejdet x antal timer for at være berretiget. Idag afhænger det af din partners indtægt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.