hjælp til forståelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.852 visninger
12 svar
4 synes godt om
22. februar 2014

Rixer

Der står f.eks. rådslagningen er hvad det er det klogeste eller det rigtigste at gøre også står der appeller..

Hvis nu de unge spørger mig til råds om hvilken film de skal se hvad er appel så her ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Der står f.eks. rådslagningen er hvad det er det klogeste eller det rigtigste at gøre også står der appeller..

Hvis nu de unge spørger mig til råds om hvilken film de skal se hvad er appel så her ??

Jeg har lidt svært ved at forstå det sådan som det er formuleret. Er det formuleret sådan ordret? 

Men jeg gætter på at du appellerer til deres fornuft - så der bliver handlet efter hvad der er "rigtigt". (Blot et gæt) 

Anmeld

22. februar 2014

Sitrani

Rixer skriver:

Forstår slet ikke dine formuleringer?? og hvad handler det om?! Du skriver ikke noget om hvor det kommer fra, eller hvad det er du skal med det??

Anmeld

22. februar 2014

Rixer

mor:) skriver:

Jeg har lidt svært ved at forstå det sådan som det er formuleret. Er det formuleret sådan ordret? 

Men jeg gætter på at du appellerer til deres fornuft - så der bliver handlet efter hvad der er "rigtigt". (Blot et gæt) 

det er fordi der er tre former for fornuft når vi taler med hinanden udveksler udsagn, appeller og udtryk

Det samme står også ved drøftelse er der f.eks. Vi udveksler udsagn men hvordan ? hvad betyder det ?

eller ved rådgivning udveksler vi  appeller men kan det være når jeg rådgiver eller min opfordring ?

og den sidste er den venskabelig samtale her er det udtryk

hvad betyder det så

Hvis jeg nu får de unge med i LAN aften (overnatning)

Anmeld

22. februar 2014

Sitrani

Rixer skriver:

det er fordi der er tre former for fornuft når vi taler med hinanden udveksler udsagn, appeller og udtryk

Det samme står også ved drøftelse er der f.eks. Vi udveksler udsagn men hvordan ? hvad betyder det ?

eller ved rådgivning udveksler vi  appeller men kan det være når jeg rådgiver eller min opfordring ?

hvad betyder det så

Er det fra en bog eller? Er du underviser, eller hvordan skal du bruge det? Skriver du en opgave?! Og hvad er LAN...??

Anmeld

22. februar 2014

Rixer skriver:

hvad betyder det så

At udveksle udsag - er det ikke blot at tale med hinanden. At apellere - så er det den ene der appellere til den andens fornuft og udtryk er vel alt det nonverbale. Men har stadig svært ved at forstå de små brudstykker du får lagt ind her, så derfor er det igen kun gætterier fra min side. 

Anmeld

22. februar 2014

Rixer

Sitrani skriver:

Er det fra en bog eller? Er du underviser, eller hvordan skal du bruge det? Skriver du en opgave?! Og hvad er LAN...??

det er fra en bog om verbalsproglig kommunikation

det er til dkk eksamen ja

Anmeld

22. februar 2014

Rixer

mor:) skriver:

At udveksle udsag - er det ikke blot at tale med hinanden. At apellere - så er det den ene der appellere til den andens fornuft og udtryk er vel alt det nonverbale. Men har stadig svært ved at forstå de små brudstykker du får lagt ind her, så derfor er det igen kun gætterier fra min side. 

Udsagn er det ikke er det sandt det du taler ??

der står her

Når vi taler med hinanden - udveksler udsagn, appeller og udtryk, så hjælper vi hinanden med at komme videre i retning af en afdækning af det sande, det retfærdige og det autentiske og værdimæssige. Enhver samtale er til en vis grad et led i en erkendelsesudvikling i den forstand at jeg og min samtalepartner undervejs i samtalen bliver klogere på udsnit af den objektive verden, den sociale verden og den indre verden.

Anmeld

22. februar 2014

stjernehimmel

Rixer skriver:

der står her

Når vi taler med hinanden - udveksler udsagn, appeller og udtryk, så hjælper vi hinanden med at komme videre i retning af en afdækning af det sande, det retfærdige og det autentiske og værdimæssige. Enhver samtale er til en vis grad et led i en erkendelsesudvikling i den forstand at jeg og min samtalepartner undervejs i samtalen bliver klogere på udsnit af den objektive verden, den sociale verden og den indre verden.

udsagn, påstand, dom eller hævdelse, der kan tilskrives en sandhedsværdi, dvs. som enten kan være sand eller falsk. Et sandt udsagn kaldes  assertorisk, og et sådant kan enten være  apodiktisk, dvs. nødvendigvis sandt, eller  kontingent, dvs. tilfældigvis sandt.

SÅ jo, et udsagn er når du siger noget, eksvis at det er godt vejr udenfor.... til en anden... så kommer du med enten med en rigtig eller falsk udsagn 

Anmeld

22. februar 2014

Rixer skriver:

der står her

Det er jo ikke som i om man lyver eller taler sandt. Det er mere ment som at vi er i en erkendelsesprocess. Der står jo også der at tale med hinanden er det samme som at udveksle udsagn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.