Situationen er som følger.
Jeg er gift og har en datter på 7år. (og er gravid i 6 uge ca.)Hun går i skole, skal være der kl.8. og det er ofte min mand der følger derover. Skolen ligger tæt på.
Både i går morges og her i dag, har vores datter nægtet at tage støvler, jakke på og nægtet at få børstet tænder.
I dag stod vi så tidligt op, så vi havde virkelig god tid til alt.
Men så nægtede hun at spise morgenmad. I tre kvarter lå hun på slagbænken, og sagde nej, når jeg bad hende om at sætte sig op og spise. Jeg satte mig over til hende et par gange og aede og talte roligt og venligt, men intet hjalp. Jeg blev lidt vred og frusteret og sagde kom så op og sid nu.
Til sidst sagde jeg. nu er det sidste chance for morgenmad. Du skal i skole, tiden bestemmer hvornår. Imens gjorde min mand sig færdig.
Jeg bad ham om at forsøge at blande sig uden om, så det kun var en voksen hun havde en konflikt med. - to kan virke voldsomt. Det lykkes ikke helt, da han også bliver meget meget vred over hendes opførsel. og kom derfor med et par vrede kommentarer.
Det endte med at jeg måtte kæmpe for at få hende i jakken, og holde hende, mens jeg gav hende støvler på. Nede på gulvet. OG SÅ ville hun pludselig spise......
Jeg sagde at hun havde fået sidste chance og vi havde siddet ved bordet længe. Min mand kom og trak hende med ud. 2 gange løb hun tilbage, for at kramme mig, og for at bede om morgenmad igen og igen.
Sidste gang kom mind mand efter og rev hende med sig, i jakken, og hun begyndte at græde på trappen.
Vi stod lidt, og så sagde min mand at så skulle hun spise nu, og så måtte hun komme for sent i skole.(det bryder hun sig normalt ikke om)
Han var virkelig vred, og det samme var jeg. Frustreret og vred. Vores datter græd, men spiste sin mad, og lidt efter stilnede gråden af.
Min mand mener overordnet, at hun ikke respektere os, når vi siger at nu er nok nok. Han mener der er for lidt konsekvens, og at hun derfor bliver ved i situationen og presser os. (mht. i går og i dag)
Jeg prøver at gribe det anerledes an, men ender så alligevel i den her meget frustrerende situation.
Hun får spist færdig, vi får krammet, og selvom jeg egentlig er imod skyldfølelse, siger jeg " det er din egen skyld det her. vi har ikke tid om morgenen. Du valgte ikke at spise."
Så blir hun lidt ked igen, og siger"nu blir jeg ked af det"
Jeg siger: ja, men du skal huske det her. Det er ikke rart for nogen af os.
min mand siger "hvad tror du vi bliver?!", til vores datter, hvor jeg siger " vi blir vrede".
Så går de to igen. Min mand ligner en tordensky i ansigtet.
Hvad pokker kan vi gøre?
hvad bør vi gøre?
ER der nogen der kender det?
personligheds mæssigt, er vores datter i større forsamlinger en stille pige, der nødigt vil række hånden op og sige noget, mens alle kigger. På to mands hånd eller i trygge rammer, med mennesker hun er tryg ved, er hun glad, snakkende og grindende.