"bekymret over mælk i brysterne under graviditet"
Hej Catrine
Jeg har en datter på 14 mrd, og amning gik fint med hende. Vi stoppede lige før jul, da hun var lidt mere end 13 mrd. Det virkede rigtigt for os begge. Jeg er gravid igen og har termin d. 16. juni 2014. Nu er der begyndt at komme lidt mælk igen, når jeg er i bad fx. Ikke meget men der kommer nogle dråber. Og selvom jeg pakker mig godt ind når jeg går ud, så er jeg alligevel begyndt at fryse om brysterne igen, ligesom sidste vinter da jeg ammede, så jeg har fundet uld-ammeindlæggende frem igen og de hjælper.
Er der noget jeg skal være opmærksom på i denne situation? Jeg er bekymret for at få infektion eller andet, nu hvor der er "åbent" ind til brystet uden amning... Jeg vil gerne amme igen, det var en rigtig god oplevelse for os begge to, det vil jeg gerne med lillebror også, når han kommer :-)
Catrines svar
Nej, du har ikke noget at være nervøs for. Det er helt normalt at man allerede har råmælk i graviditeten, men det forbliver råmælk indtil moderkagen er født. Der kommer altså ikke pludselig for meget mælk, og du får heller ikke brystbetændelse. Det er også meget normalt, at kvinder der har ammet kan trykke mælk/mælkelignende væske ud af brysterne flere år efter at de har ammet.
Jeg vil ønske dig held og lykke med fødslen og den kommende amning af din lille søn.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld