Kan jeg overhovedet få en læreplads?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2014

Noneother

Mom skriver:

Da jeg søgte elevplads i sin tid (2002), kom jeg ud med et snit på 10 (gammel skala), vi var ca. 80 der søgte den samme elevplads, jeg fik den, og fik senere at vide, at karakter fik mig til samtale, og samtalen fik mig til at blive valgt. Selvfølgelig er det en blanding!

Jobmarkedet er behårdt, og en med mange 02 i fag, kommer desværre ikke engang i nærheden af en samtale. Og er man først til samtale (som man jo kommer til baseret på karakter og velskrevet ansøgning og alder), så er det personligheden som man vinder på..

Det er muligt at tingene var anderledes i 02. Det var de på mange måder. økonomisk og ledelsesmæssigt. -og ja. Skal du på kontor, så ser det skidt ud med et 02 i dansk.
Ligesom du nok ikke får job i handel og Finans med et 02 virksomhedsøkonomi og afsætning.

men så tæller det faktisk heller ikke meget mere end det. Så længe du opfylder de egentlige gærdehøjder.

Smider lige et link som vi fik smidt i hovedet til vores jobsøgningstimer på HG. Det omhandler en der gerne vil være konditor, men det dækker sådan all around erhvervsuddannelserne..
Desværre. -og var det ikke fordi at jeg har en vis faglig stolthed, så ville jeg nok have fortrudt at jeg lagde så meget tid og energi i at få de tocifrede karakterer.

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE1624259/12-tals-elev-har-for-hoeje-karakterer-til-at-faa-praktikplads/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Noneother skriver:

Det er muligt at tingene var anderledes i 02. Det var de på mange måder. økonomisk og ledelsesmæssigt. -og ja. Skal du på kontor, så ser det skidt ud med et 02 i dansk.
Ligesom du nok ikke får job i handel og Finans med et 02 virksomhedsøkonomi og afsætning.

men så tæller det faktisk heller ikke meget mere end det. Så længe du opfylder de egentlige gærdehøjder.

Smider lige et link som vi fik smidt i hovedet til vores jobsøgningstimer på HG. Det omhandler en der gerne vil være konditor, men det dækker sådan all around erhvervsuddannelserne..
Desværre. -og var det ikke fordi at jeg har en vis faglig stolthed, så ville jeg nok have fortrudt at jeg lagde så meget tid og energi i at få de tocifrede karakterer.

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE1624259/12-tals-elev-har-for-hoeje-karakterer-til-at-faa-praktikplads/

Tak for linket - hvor er det dog forstemmende, når man som folkeskolelærer kæmper en kamp for at tale fx HG og Teknisk Skole op, så eleverne ikke bevidstløst vælger STX. Jeg så gerne flere fagligt dygtige elever på erhvervsuddannelserne - men hvis der ikke er nogen gevinst ved at være ambitiøs og fagligt stærk, så beder vi jo næsten som samfund om, at erhvervsuddannelserne bliver en nødløsning og ikke et positivt tilvalg! 

Anmeld

2. februar 2014

ano14316

Anonym skriver:

Jeg er i gang med en kontor uddannelse, og min kontaktlærer siger med mine karakterer at det bliver rigtig svært for mig overhovedet at få en kontor læreplads om 1½ år når mine karakterer ser sådan ud efter 6 måneder på skole.
Dette er mine standpunkt karakterer for de sidste 6 måneder:

Dansk - 02
Salg & Service - 02
Samfundsfag - 04
Erhvervsøkonomi - 04
Engelsk - 04
IT - 7

Gerne kom med gode råd, dog har jeg fået af vide at jeg er rykket mig lidt efter vi har fået de her karakterer.

Hvad ville du selv vælge hvis du skulle finde en kontorelev? Der er mange om budet så tror også det kan blive svært...
Du skal i hvertfald bruge et brag af en ansøgning der får dig ind til samtale og så skal du vinde den der...

Man kan sige du får intet forærende af dine karakterer som hvis man har et snit på 10. Så du skal virkelig arbejde på sagen og læg dig i selen for at få nogen bedre karakterer, vælg evt et par fag ud nu og kæmp med dem, så du har enkelte høje karakterer..

Jeg kan også anbefale at hyre en til lektie hjælp.

Anmeld

2. februar 2014

Noneother

Mor og meget mere skriver:

Tak for linket - hvor er det dog forstemmende, når man som folkeskolelærer kæmper en kamp for at tale fx HG og Teknisk Skole op, så eleverne ikke bevidstløst vælger STX. Jeg så gerne flere fagligt dygtige elever på erhvervsuddannelserne - men hvis der ikke er nogen gevinst ved at være ambitiøs og fagligt stærk, så beder vi jo næsten som samfund om, at erhvervsuddannelserne bliver en nødløsning og ikke et positivt tilvalg! 

Jeg er 100% enig. Det er en meget sørgelig udvikling, og jeg kan ikke se hvad "Danmark generelt" vinder på ligefrem at undgå at tage "de besværlige" dygtige elever.

Anmeld

2. februar 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Noneother skriver:

Men i denne tråd handler det jo faktisk om en person som vil på kontor, og ja jeg har været med i flere ansættelsesudvalg, og vi sortere groft i ansøgningerne da vi modtager rigtigt mange hver evig eneste gang vi søger. Og er det elever, er første screnning altså karakterene.... Sorry men sådan er det altså!

Ligger man lige på grænsen af, hvad vi hos os mener er et acceptabelt snit, så er det ansøgningen og cv' et der ligger til grund for om vi indkalder til samtale..

Nej det er ikke let idag, ligesom det heller ikke var i 2002, hvor man i gennemsnit 50 om buddet på hver elevstilling, idag er det tal nok 3 dobbelt.

Så en ting er karakterne, som er første led i at blive indkaldt til samtale, det skal altså være iorden. Dernæst ansøgningen, så ja det hænger sammen, en høj karakter en ikke en indgangsbillet, hvis man laver en ringe ansøgning, men du kan lave en nok så god ansøgning, hvis dine karakter ligger i bunden, for så bliver man sorteret fra, fra starten.

Anmeld

2. februar 2014

Noneother

Mom skriver:

Men i denne tråd handler det jo faktisk om en person som vil på kontor, og ja jeg har været med i flere ansættelsesudvalg, og vi sortere groft i ansøgningerne da vi modtager rigtigt mange hver evig eneste gang vi søger. Og er det elever, er første screnning altså karakterene.... Sorry men sådan er det altså!

Ligger man lige på grænsen af, hvad vi hos os mener er et acceptabelt snit, så er det ansøgningen og cv' et der ligger til grund for om vi indkalder til samtale..

Nej det er ikke let idag, ligesom det heller ikke var i 2002, hvor man i gennemsnit 50 om buddet på hver elevstilling, idag er det tal nok 3 dobbelt.

Så en ting er karakterne, som er første led i at blive indkaldt til samtale, det skal altså være iorden. Dernæst ansøgningen, så ja det hænger sammen, en høj karakter en ikke en indgangsbillet, hvis man laver en ringe ansøgning, men du kan lave en nok så god ansøgning, hvis dine karakter ligger i bunden, for så bliver man sorteret fra, fra starten.

Jeg siger ikke at det ikke kan være en god idé at have fokus på karakterene. -og det er meget muligt at det er sådan i din virksomhed.

Det er bare ikke virkeligheden i noget nær alle firmaer.

Anmeld

2. februar 2014

stjernehimmel

Anonym skriver:

Jeg er i gang med en kontor uddannelse, og min kontaktlærer siger med mine karakterer at det bliver rigtig svært for mig overhovedet at få en kontor læreplads om 1½ år når mine karakterer ser sådan ud efter 6 måneder på skole.
Dette er mine standpunkt karakterer for de sidste 6 måneder:

Dansk - 02
Salg & Service - 02
Samfundsfag - 04
Erhvervsøkonomi - 04
Engelsk - 04
IT - 7

Gerne kom med gode råd, dog har jeg fået af vide at jeg er rykket mig lidt efter vi har fået de her karakterer.

Når  jeg kigger på dine karakter, tænker jeg: er du ordblind?

det er jeg nemlig selv, og det viser sig i mine karakter 

Anmeld

2. februar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

kontor generelt er et område der bare er dødt at søge indenfor medmindre du har mange års erfaring..

så selvom du måske var heldig at få en elevplads er det ikke ensbetydende med at du har arbejde efterfølgende...

Jeg søger selv job indenfor kontor på 5. år nu...

Kom ud i 09 med lidt over middel i karakterer på den gamle skala...

Jeg har endda speciale med administration og har taget regnskabskurser efterfølgende for at udvide mit mulige søgefelt...

Anmeld

2. februar 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Noneother skriver:

Jeg siger ikke at det ikke kan være en god idé at have fokus på karakterene. -og det er meget muligt at det er sådan i din virksomhed.

Det er bare ikke virkeligheden i noget nær alle firmaer.

Jeg er uddannet indenfor det offentlige, og det har og er sådan...

Karakterene har betydning for at du bliver sorteret fra, eller kommer i "interesse" bunken.

Anmeld

2. februar 2014

Noneother

Mom skriver:

Jeg er uddannet indenfor det offentlige, og det har og er sådan...

Karakterene har betydning for at du bliver sorteret fra, eller kommer i "interesse" bunken.

Kan ikke sige andet end at jeg håber at du har ret. -Har lige smidt 10+ ansøgninger af sted til offentlige, og det kunne da være rart.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.