Papillon skriver:
Mine tanker løb der ud af, og pludselig kom jeg til at tænke på, at man jo som studerende, i hvert fald på mit studie, har godt to måneders sommerferie. Når man så har et lille barn eller små børn, får de så lov til at holde sommerferie ligeså længe, eller afleveres de bare i vuggestue eller dagpleje som vanligt? Hvad er bedst for børn i den størrelse? Hvad gør I/ville I gøre?
Det var en tanke der kom sig af, at vi håber på at vores kommende kan starte i dagpleje eller vuggestue til marts/april næste år, så jeg kan starte skole igen. Men allerede fra slutningen af juni har vi begge lang sommerferie.
Tja, min holdning er, at små børn selvfølgelig skal have ferie - og skal være sammen med mor og far!
Men små børn har i min optik også rigtig godt af en forudsigelig hverdag.
Jeg tror jeg ville vælge at holde barnet hjemme i alm sommerferie - en 3 ugers tid, eller hvad der nu passer jer - og så tage enkelte fridage, eller korte/halve dage ellers. Så kan I nyde tiden sammen, ikke stresse, og barnet har stadig en genkendelig hverdag.
Men tænker også, det kommer rigtig meget an på barnet selv?! - Og hvilken type pasning, hvordan barnet trives i hverdagen osv..
Jeg kommer til at gå hjemme på barsel fra skolernes sommerferie går i gang - men jeg forventer ikke at holde alle de andre 3 hjemme hele sommeren - både fordi de vil få kuk (de er 2,8 og 10) - men også fordi jeg som højgravid, eller med en lille ny også har brug for lidt ro, som ikke kan fås med 3 aktive unger, der render rundt.
De får 3 ugers helt fri med os, hvor vi prøver at planlægge lidt aktiviteter. Måske også ferie, hvis bedsterne byder sig til - men det er slet ikke sikkert.
Derudover vil vi jo nok lade de store være medbestemmende ellers (og de vil RIGTIG gerne være sammen med vennerne), og den lille vil få kortere dage, men hun ELSKER sin dagplejemor, og tror ikke, det vil være for hendes bedste at tulle rundt hjemme i 6-8 fulde uger.
Der er sikkert mange, der er uenige her- men sådan forestiller jeg mig at gøre det.