Hvor er bremsen!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

589 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. januar 2014

Anonym trådstarter

Jeg har gået til psykolog i omkring et halvt år nu, og jeg er rigtig glad for det. Jeg har rykket mig virkelig langt og har fået et større selvværd og en tro på at jeg er god nok som jeg er. Ikke en 100% tro, men langt mere i den retning end jeg før har været.

Jeg går pga. jeg har været gået ned med depression og derudover har kæmpet med dårligt selvværd, dårlig selvtillid, social angst - Eller den sociale angst har mest været noget der foregik indeni, folk har ikke kunne mærke det på mig udefra.

Som vi er bevæget os hen i forløbet er det gået op for mig, at jeg ikke er i kontakt med mine følelser. Jeg har lukket og lukker fortsat af for dem. Det tog mig noget tid at indse det, og psykologen ventede bare på jeg opdagede det. Jeg tror det skete på et tidspunkt i mit liv hvor jeg havde det allerværst - det var en forsvarsmekanisme. For ikke at få for ondt indeni var det nemmest at holde op med at forholde mig til mine følelser, og derfor afleder jeg mig selv på forskellige måder. Det er typisk ved at spise, andre gange ved at gemme mig under et tæppe og se serier.

Da jeg var yngre græd jeg nemt og meget - Har altid været følsom. Nu græder jeg ALDRIG! Hver gang en ubehagelig følelse kommer op i mig vælger jeg ubevidst ikke at forholde mig til den, og så tænker jeg på noget andet. Det er virkelig usundt at være ude af kontakt med dem!

Det betyder jo at der er det her kæmpe tryk under overfladen af undertrykte følelser. Og når der så sker noget, så jeg fx bliver gal under et skænderi med min mand, så bliver jeg jo unaturligt meget rasende, fordi det skænderi lige letter låget for det der ligger nedenunder som kommer med op.

Vi arbejder med det her med at finde ind til mine følelser igen, men jeg kan ikke finde ud af det! Jeg har i årevis nu forholdt mig beskrivende til dem og afstandsagtigt og jeg har glemt hvordan man gør når man virkelig er i kontakt med mine følelser.

Da jeg var til psykolog i går aftalte vi jeg skulle prøve at fortælle om en eller anden hændelse fra tidligere som berørte mig meget, og jeg fortalte, men psykologen afbrød mig og sagde, at det var rigtig fint som jeg fortalte, men jeg havde ikke følelserne med i. Det virkede lidt som sådan en indøvet historie jeg havde fortalt 1000 gange og som jeg bare forholdt mig beskrivende til, og det er det vi skal væk fra.

Næste gang skal vi prøve lidt af det samme igen, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre! Hun siger vi skal prøve at finde ud af hvor den her bremse/stopklods er henne, vi skal finde ud af hvordan vi får lavet lidt hul på det her massive panser jeg har omkring mig der gør jeg ikke er i et med mine følelser.

Men jeg er bare så ked af det. Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre! Jeg ved ikke hvordan man gør mere, og jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg letter låget og mærker alle de her ting igen Pt. føles det umuligt, men vil SÅ gerne!

Er der nogen af jer der har nogen råd til hvordan jeg finder ind til følelserne igen? Måske nogen der har prøvet det selv, eller hvis i bare lige har nogle gode råd...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2014

Anitta Kristiansen

jeg kan have svært ved at finde ud af hvad mine følelser er til tider. og hver gang prøver jeg at tænke på en ting en simpel ting. tænker hvad føler jeg. kan jeg ikke mørke det så spørger jeg mig selv om det kan være det ene eller andet. ofte kører jeg igennem flere muligheder men føles ikke rigtig og jeg føler mig i tvivl, til jeg tænker på lige den følelse jeg får også kan jeg mærke hvordan det presser på.
Min kæreste forstår det ikke altid, hvor lang tid det kan tage og forklare hvad fanden er det der gør jeg bliver sur. og ofte ved jeg det ikke selv. han er meget dårlig til at spørge ind. så jeg spørger mig selv. hvilket gør han tror jeg er sur (er og ved at gå op for ham), men det gør at jeg finder frem til hvad jeg føler omkring noget, i stedet for bare at få sagt en hel masse som alligevel ikke giver mening.
jeg håber at det bare gav en lille smule mening for dig.

Jeg har holdt foredrag og gør stadig en gang i mellem, og der skal jeg også snakke om hændelser i mit liv og hvad ting der muligvis skal ses ved unge, og har opdaget at det giver bedre effekt, hvis jeg forklare følelser om hvordan det var så det ikke bare kunne være en opdigtet historie.
der kan jeg fx forklare om en hændelse fra barndommen og fortælle hvad det gør ved mig, at jeg er sur og skuffet men hvordan i stedet for kun at fortælle. jeg lader altid min mavefornemmelse fortælle mig hvad der er det rigtige og hvad der er forkert, for er der det kan mærke.
så når du oplever noget anderledes end 'normalt' så prøv at mærk på din krop hvordan den har det. også prøv at sæt et ord på den følelse din krop mærker.

Undskyld mit lange svar. håber det kunne bruges, ellers håber jeg at du finder en løsning der passer dig.

Anmeld

21. januar 2014

mogms

100% kender jeg det, jeg kom først til psy, da jeg begyndte at græde uden grund og jeg var ikke ked af det. Jeg husker det som min blanke periode.

Men det er kun dig der kan finde ud af hvor / hvornår / hvordan det er sket.

for mig var det en længere periode med sygdom og brækkede ben og fejlbehandling i min famile hvor jeg skulle kører folk frem. Og tilbage. Finde ting beslutte ting. Osv osv
Og lige klare min uddannelse.
Jeg klarede det hele men kom igennem uden en tåre.

Ved psy kom vi frem til jeg havde fundet et sted og gemme mug fra folkeskolen, hvor løsningen på mobning var det lærerene kaldte "du må ikkr sladre, smut nu ud og leg"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.