Betaling af gæld stiftet i ens partners navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.531 visninger
15 svar
12 synes godt om
15. januar 2014

Anonym trådstarter

Ja det er lidt indviklet at forklare, men den korte version er at min kæreste igennem de sidste 8-9 år har haft økonomiske problemer pga b.la. manglende arbejde, konstante uddannelesskift, et hus der gik på tvangsauktion mv.

Idag foregår alt i mit navn så jeg har styr på hvordan vores økonomi trives og alting fungerer super godt på den måde. MEN min kærestes liv roder stadig. Han har lige skiftet uddannelsesretning igen og vi har haft tre mdr, hvor han ingen indtægt havde. Det kunne måske også være fint nok, hvis ikke det var fordi jeg pt er hjemmegående med vores tredie barn og fordi jeg efter at have afsluttet min uddannelse havde mulighed for at forlænge min barselsperiode, da jeg afsluttede min uddannelse på barsel. Det havde jeg sparet op til at få råd til, men de penge måtte jo bruges i de mdr kæresten ingen indtægt havde og derfor mangler de nu, da han ikke som lovet har betalt dem tilbage.

Det har han ikke haft mulighed for, da han jo er på SU og ikke har held til at finde sig et studiejob. Han står i RKI så han kan ikke tage et lån og derfor har han spurgt mig om at tage et lån på de manglende penge, (14000 kr.) hvor han så vil afdrage mig de månedlige ydelser, lave et gældsbrev samt en livsforsikring jeg får udbetalt hvis der sker ham noget.

Men nu vil jeg så spørge om nogen herinde som måske ved noget om det, om det er brugbart nok? Vi er jo ikke gift og skal en advokat underskrive disse papirer for at det er gældende?

Sagen er at jeg har ikke råd til flere lån. Har pga vores skrantende økonomi i mange år både et banklån, to forbrugslån og et boliglån, så synes selv det er rigeligt. Men jeg bliver løbende tilbudt nye lån fra forbrugslånstedet og har lige fået tilbudt et der næsten rammer det beløb vi står og mangler. Er ked af det bliver mit ansvar at han ikke har styr på sit, men i sidste ende hænger jeg på ansvaret når huslejen skal betales og jeg skal sørge for at børnene har et hjem og får mad i munden. Så føler mig lidt presset op i en krog.

Men ja kan jeg sikre mig at han har ansvaret for at lånet bliver betalt selvom det er mit navn gælden selvfølgelig står hos?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2014

Fuglemor

Jeg synes ikke du skal tage et lån mere. Smutter han så hænger du på det hele. Og han kan love dig guld og grønne skove om at han nok skal betale. Jeg tror ikke på det.

stort  Til dig

Anmeld

15. januar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

nej er mit svar...

hvis det bliver oprettet i dit navn så er det din gæld hvis han pludselig ikke betaler som han skal...

havde en veninde der hoppede på den med en kæreste der stod i RKI.. det gjorde at hun endte med en kæmpe gæld da han smed hende på gaden fra den lejlighed de havde købt sammen men hvor kun han havde underskrevet lejekontrakten for nu havde hun jo underskrevet lånet....

Anmeld

15. januar 2014

Bshizzle

Jeg er helt enig i at du IKKE skal tá et lån mere....! 

Faktisk syntes jeg du skulle gi din kæreste et spark i måsen og få ham ud i et job ved siden af uddannelsen!! 

Kan det virkelig passe at du skal betale hans gæld kun?! 

Du er da en mands drøm  Haha!! 

Ang gældsbrev.. Det kan jeg ikke svare dig på.. Kun guide dig til ikke at tá flere lån når nu kæresten ingen mulighed har for at hjælpe til. 

Anmeld

15. januar 2014

Nemesis

nej! ikke flere lån. kan han ikke finde et studiejob må han gå med aviser i weekenden, arbejde i butik eller andet.. Måske ikke lige det han har lyst til, men undskyld mig, han virker slet ikke til at forstå at pengene skal betales tilbage.

Du har allerede reddet hans røv flere gange, du har allerede selv lånt så meget som du kan for at dække over hans økonomiske huller. 

Det skal gerne stoppe INDEN du også ender i et økonomisk hul.

Tror i skal have en snak om, at han må tage sig sammen. med alle de uddannelsesskift ender det jo med han slet ikke har mere SU tilbage.

så nej ikke flere lån.

Anmeld

15. januar 2014

baby012

Synes det lyder som en rigtig dårlig ide.. Der er ikke noget der binder ham til lånet hvis det oprettes i dit navn, så har han ikke lige lyst/kan ikke betale, så hænger du på den.. Ig det ville da være forfærdeligt hvis i begge havnede i rki .. 

Anmeld

15. januar 2014

Janey

Profilbillede for Janey

Hvis man kun kigger på det rent juridisk, så sikrer det ikke, at du ikke kommer til at hænge på det nye lån. Der er tale om 2 forskellige lån, som rent juridisk ikke vil have noget med hinanden at gøre. Du hæfter alene for det nye forbrugslån uanset, om din kæreste betaler til dig eller ej. Men ved at oprette et gældsbrev, som I begge underskriver (en advokat er ikke nødvendig), skylder din kæreste dig det, som I nu skriver I gældsbrevet.

Problemet med at gøre det på denne måde er, at hvis din kæreste ikke betaler til dig som aftalt, så skal du stadig betale for det nye forbrugslån, og selv om du har et juridisk krav via gældsbrevet om, at han skal betale, kan du kun tvinge ham til det ved at gå til fogeden, og det gør man jo ikke mod sin kæreste.

Jeg vil som de andre også fraråde at optage et lån mere, men hvis I vælger at bruge kærestens fremgangsmåde, og du stoler på, at han betaler dig, så vær meget præcis i gældsbrevet om, hvad der skyldes, hvornår der skal betales, hvor meget der skal betales og en evt. rente.

Anmeld

15. januar 2014

Anonym trådstarter

Nemesis skriver:

nej! ikke flere lån. kan han ikke finde et studiejob må han gå med aviser i weekenden, arbejde i butik eller andet.. Måske ikke lige det han har lyst til, men undskyld mig, han virker slet ikke til at forstå at pengene skal betales tilbage.

Du har allerede reddet hans røv flere gange, du har allerede selv lånt så meget som du kan for at dække over hans økonomiske huller. 

Det skal gerne stoppe INDEN du også ender i et økonomisk hul.

Tror i skal have en snak om, at han må tage sig sammen. med alle de uddannelsesskift ender det jo med han slet ikke har mere SU tilbage.

så nej ikke flere lån.

Nej det er bare så svært for det er jo mig der skal betale regningerne og maden herhjemme og det er jo børnene det går ud over hvis jeg ikke gør det.

Men er heller ikke glad for det. Han siger han søger job men jeg tror altså ikke han er ihærdig nok men det kan jeg jo ikke bevise når han siger noget andet. Jeg ved jo ikke hvor svært det er at få job. Han siger han får afslag hele tiden. Han har prøvet siden oktober sir han men jeg ved det jo ikke. Jeg ved kun at han er meget kræsen og snobbet hvad angår hvad han vil lave. det er også grunden til at aldrig holder ved en uddannelse.

Er bare så ked af situationen men synes bestemt du har ret i det du skriver. Jeg er også bare desparat efterhånden. vil bare gerne leve et normalt liv og give mine børn det samme. Jeg har selv levet med en mor der altid manglede penge og lånte sig til nye penge konstant og den dag idag hvor hun er pensionist har hun ingen penge når hun rammer midten af måneden og ja så låner hun af mig. Det er jo en ond cirkel man skal bryde og jeg synes selv jeg er på rette vej men så møder man en mand der ikke kan finde ud af det.

Nå men tak for rådet.

Anmeld

15. januar 2014

Mille82

Altså et gældsbevis er jo fornuftigt tænkt, men du kan ikke hive håret af en skaldet. Forstået på den måde, at det er din underskrift på et evt lån, derfor bliver pengene indkasseret hos dig. Du vil så kunne kræve penge af din kæreste (men du har stadig lagt dem ud/betalt lånet). Men når han er reg i RKI, så vil du ikke kunne tvinge pengene ud af ham.

Hvad du skal gøre ved jeg ikke, men endnu et lån lyder ikke smart.

Anmeld

15. januar 2014

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Jeg er helt enig i at du IKKE skal tá et lån mere....! 

Faktisk syntes jeg du skulle gi din kæreste et spark i måsen og få ham ud i et job ved siden af uddannelsen!! 

Kan det virkelig passe at du skal betale hans gæld kun?! 

Du er da en mands drøm  Haha!! 

Ang gældsbrev.. Det kan jeg ikke svare dig på.. Kun guide dig til ikke at tá flere lån når nu kæresten ingen mulighed har for at hjælpe til. 

Ja men han siger han har søgt job siden oktober og han får afslag hele tiden men det ved jeg jo ikke med sikkerhed noget af det. Ja synes også han er strid og er ked af at jeg er blevet ved med at tro han ville tage sig sammen. Tror selv han tror på det men han mangler evnen til det og det er lidt paradoksalt for han kommer fra et velfungerende hjem, en kernefamilie med to arbejdende forældre mens jeg kommer fra et skilsmissehjem med en mor der altid har lånt penge til at overleve og en far der har været alkoholiker hele sit liv og boet på gaden og levet på sorte penge og tyverier. Troede derfor jeg havde fundet en mand der kunne finde ud af tingene. Det virkede sådan da jeg mødte ham for snart 14 år siden.

Men ja du har ret i at det med lånet er en dårlig ide. Er bare desparat fordi det er mig der står med ansvaret i sidste ende for at børnene får mad, tøj og husly og han bare forventer jeg sørger for det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.