Hjææææææælp... frikadeller... :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2014

dola

lineog4 skriver:

Jeg bruger en opskrift fra børnekogebog - havde ellers altid bare sjusset mig frem men så skulle min datter lave mad og hun skulle selv læse opskriften og selv lave. Den dag spiste alle børnene en maaaaaaase frikadeller, så nu holder jeg mig til den men man kan jo eksperimentere lidt med gulerødder, rasp og andet sjovt. Men her kommer den "rene" opskrift:

500 g hakker kød (jeg plejer at bruge svin/kalv)

1 1/2 tsk salt

1 lille løg

friskkværnet peber

1/2 dl hvedemel

1 æg

ca 2 1/2 dl mælk

1. Rør kødet med salt til det ændrer konsistens og bliver fastere (jeg gør det med håndmikser med dejkroge)

2. Enten rive eller en gang på foodprocesser med løget så det er fint (børnevenligt). Rør i farsen

3. Rør peber og mel i, slå ægget i og rør det i.

4. Rør lidt mælk og bland godt. Rør derefter mælken i lidt af gangen. Rør til farsen er smidig (vi plejer bruge alt mælken)

5. Stil den i køleskabet i 30 minutter.

Tænke du ikke behøver børneforklaringen nu for så skal de stegers - i kogebogen er der 6 punkter mere om hvordan man steger 

åh der er bare kommet så mange gode bud på frikadeller herinde.. tak for alle detaljerne!

det med gulerøderne er en god ide!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2014

TbCp

Jeg har heller aldrig kunne lave frikadeller indtil jeg begyndte at rive løget i, i stedet for at det var hakket. Og så laver jeg den i ovnen.

Jeg bruger svinekød, et æg, 1 revet løg, havregryn, salt og peber og evt lidt vand (min søn kan ikke tåle mælk) hvis det er for tørt.

i et smurt fad i ovnen. Tror det får ca 1/2 time ved 200 grader, men er ikke helt sikker plejer ikke at tage tid

Anmeld

7. januar 2014

L&V

Jeg bruger 500g svinekød 1løg og 2-3fed hvidløg 1æg 2spsk mel og en dl hytteost og urter som persille, oregano eller hva jeg nu har lyst til også salt og peber. Ska de bare være alm tager jeg bare det fra og putter lidt danskvand i istedet også allehånde

Anmeld

7. januar 2014

Papillon

Min mor har også lært mig det med at røre kødet sejt med salt, og når alt er blandet (mange gode bud tidligere i tråden), lader man farsen stå en halv time i køleskabet. Så burde det virke

Anmeld

7. januar 2014

ESV

Min opskrift er nogenlunde sådan her:

500 g hakket kalv/flæsk/ eller kylling
Salt og peber efter smag
2 store løg hakket fint
3 fed hvidløg hakket fint
Lidt Cayenne peber
2 dl mælk (måske lidt ekstra hvis farsen virker tør når jeg har blandet resten i)
3 æg
3 dl havregryn
En stor revet squash eller 3/4 revne gulerødder eller rødbeder (eller hvad vi lige har af friske rodfrugter)
2 spsk smeltet smør

Det hele blandes sammen og så former jeg dem med en ske og bager dem i ovnen så syntes jeg de bliver bedst. De bages til de får farve.

Anmeld

7. januar 2014

Noahmor

dola skriver:

Armen for fanden jeg vil tage tyren ved hornene nu, jeg er verdens største dør til at lave frikadeller, kan trylle nærmest alt frem i et køkken men frikadeller det er min achileshæl....!

Så en dejlig nem, børnevenlig og evt sund opskrift søges!

1 pakke hakket kalv/flæsk

1 kop vand

1 kop havregryn eller mel

1 æg 

1 håndfuld salt

lidt peber

evt revet løg. 

så bliver det ikke nemmere. 

Anmeld

9. januar 2014

dola

Hejsa ville bare lige takke alle for indputs, fulgte mest lineog4's opskrift men tog mig også nogle frihed'er. bla tilsatte rodfrugter.

Fik nogle helt hæderlige dunser ud af det som også fik ros af gemalen(som ellers er meget kræsen i forhold til gode deller).

Tog det til mig med at røde kødet sejt og lade farsen hvile til sidst, lavede også smags deller undervejs hvilket nok var meget godt....!!!

SÅ tak tak tak... !!

Anmeld

9. januar 2014

Frk. Petersen

dola skriver:

Armen for fanden jeg vil tage tyren ved hornene nu, jeg er verdens største dør til at lave frikadeller, kan trylle nærmest alt frem i et køkken men frikadeller det er min achileshæl....!

Så en dejlig nem, børnevenlig og evt sund opskrift søges!

500g hakket kalve/svinekød
2 æg
2 revet gulerødder
1 stort revet løg
1 dl mel

Manden er vild med dem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.