Hjææææææælp... frikadeller... :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.289 visninger
17 svar
15 synes godt om
7. januar 2014

dola

Armen for fanden jeg vil tage tyren ved hornene nu, jeg er verdens største dør til at lave frikadeller, kan trylle nærmest alt frem i et køkken men frikadeller det er min achileshæl....!

Så en dejlig nem, børnevenlig og evt sund opskrift søges!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2014

Lykke:)

dola skriver:

Armen for fanden jeg vil tage tyren ved hornene nu, jeg er verdens største dør til at lave frikadeller, kan trylle nærmest alt frem i et køkken men frikadeller det er min achileshæl....!

Jeg laver dem sådan her;

Ingredienser
Hakket svinekød eller svine/kalvekød
1.5 tsk. Groft salt
80 gram havregryn
2-3 gulerødder
1 Æg
1.5 dl mælk

Røv farsen sej med salt
Riv gulerødderne
Tilsæt alle ingredienserne og rør det hele sammen

Anmeld

7. januar 2014

Mettefpigen

Jeg plejer at bruge svinekød putter et æg i, lidt mælk, røre godt rundt, løg, røre rundt og putter mel i til det har konsistens som jeg gerne vil have :-)

Anmeld

7. januar 2014

dola

Mettefpigen skriver:

Jeg plejer at bruge svinekød putter et æg i, lidt mælk, røre godt rundt, løg, røre rundt og putter mel i til det har konsistens som jeg gerne vil have :-)

he he hvis du nu skulle beskrive konsistensen?!?

Anmeld

7. januar 2014

Pikku Myy

dola skriver:

Svine-/kalvehak. Rør med salt (godt med salt). Tilsæt revet løg (den børnevenlige del), 1-2 æg, rasp (tror jeg vil sige en god deciliter), peber. Hjemme hos os tilsætter vi også ofte hvidløg, persille og parmesan, men vi har også været omkring paprika, spidskommen og andet med gode resultater.

Nu kommer mælken og melet. Først en god sjat mælk. Måske en deciliter. Og så mel til det får den rigtige konsistens, som jeg bedst kan beskrive som let klistret. Hvis det bliver for meget mel, kan du tilsætte lidt mælk.

På dette tidspunkt smager jeg for at tjekke om der er salt nok i. Man skal kunne smage saltet. Jeg ved ikke om det er noget for dig ...

Istedet for rasp kan man også bruge en bulgur- eller risrest.

Anmeld

7. januar 2014

Mettefpigen

dola skriver:

he he hvis du nu skulle beskrive konsistensen?!?

Hihi... hmm.. sådan så den klistre lidt... jeg bruger en spiseske til at gøre dem runde og ligge dem på panden... så sådan skeen lige skal have et lille ryst når de skal på panden ;-)

Anmeld

7. januar 2014

Louise H.

Vi plejer at bruge: hk. svin/kalv, løg, æg, mælk, rasp, salt og peber

Og så tilsætter vi de grønsager vi gerne vil have i.. Nogle gange bruger jeg også hvidløg eller karry, for at gøre dem lidt mere spændende

Anmeld

7. januar 2014

Rockertand

dola skriver:

Frikalet er opfundet - og det giver rigtig lækre frikadeller, og du mangler aldrig æg eller andre ingredienser.

Anmeld

7. januar 2014

dola

Rockertand skriver:

Frikalet er opfundet - og det giver rigtig lækre frikadeller, og du mangler aldrig æg eller andre ingredienser.

he he ja frikalet har jeg også prøvet mig frem med men vil bare gerne også kunne lave dem fra bunden... og hvide hvad der kommer i..

Anmeld

7. januar 2014

lineog4

Jeg bruger en opskrift fra børnekogebog - havde ellers altid bare sjusset mig frem men så skulle min datter lave mad og hun skulle selv læse opskriften og selv lave. Den dag spiste alle børnene en maaaaaaase frikadeller, så nu holder jeg mig til den men man kan jo eksperimentere lidt med gulerødder, rasp og andet sjovt. Men her kommer den "rene" opskrift:

500 g hakker kød (jeg plejer at bruge svin/kalv)

1 1/2 tsk salt

1 lille løg

friskkværnet peber

1/2 dl hvedemel

1 æg

ca 2 1/2 dl mælk

1. Rør kødet med salt til det ændrer konsistens og bliver fastere (jeg gør det med håndmikser med dejkroge)

2. Enten rive eller en gang på foodprocesser med løget så det er fint (børnevenligt). Rør i farsen

3. Rør peber og mel i, slå ægget i og rør det i.

4. Rør lidt mælk og bland godt. Rør derefter mælken i lidt af gangen. Rør til farsen er smidig (vi plejer bruge alt mælken)

5. Stil den i køleskabet i 30 minutter.

Tænke du ikke behøver børneforklaringen nu for så skal de stegers - i kogebogen er der 6 punkter mere om hvordan man steger 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.