Jern og kalk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.089 visninger
12 svar
3 synes godt om
7. januar 2014

Anonym trådstarter

Jeg har hørt at man skal tag jern fra uge 10 og resten af Graviditet 

men er det noget lægen skat skrive et resecpkt til eller er det håndkøb? 

og hvad med kalk fra hvornår skal man tag det og er det genem lægen eller ej? 

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2014

Drømmen <3

Jeg har lige selv været ved en jordmor. Du skal tage vitamin pille fiskeolie pille jern og calcium hvis det staves sådan. Jeg har købt en pakke på håndkøb hvor det hele er i på en gang det meget lettere. og du tager det i hele graviditet, fra start til slut.. 

Anmeld

7. januar 2014

Papillon

Alle kosttilskud kan købes i håndkøb, ja sågar i supermarkedet.

Jeg tager livols multivitamin til gravide (kan købes i Føtex og Bilka ved jeg) og kalktilskud om morgenen. Min jordemoder har derudover bedt mig om, at tage ekstra jerntilskud om aftenen for at være sikker på, at jeg optager nok jern. Kalk hæmmer nemlig optagelsen af jern, hvorfor man heller ikke lige skal nedsvælge jerntilskuddet med et glas mælk. 

Kalktilskud tages iøvrigt også kun, hvis du ikke drikker eller spiser mejeriprodukter svarende til en halv liter mælk om dagen, eller hvis din læge eller jordemoder vurderer, at det ville være en god idé for dig

Mht. multivitaminen, kan du vælge en hvilken som helst, der hedder noget med gravid. Bare følg anvisningen om dosis bag på, hvilket gælder for alle tilskud.

Anmeld

7. januar 2014

Papillon

Drømmen <3 skriver:

Jeg har lige selv været ved en jordmor. Du skal tage vitamin pille fiskeolie pille jern og calcium hvis det staves sådan. Jeg har købt en pakke på håndkøb hvor det hele er i på en gang det meget lettere. og du tager det i hele graviditet, fra start til slut.. 

Hvorfor fiskeolie? Hverken sygeplejerske, læge eller jordemoder har nævnt noget for mig om fiskeolie

Anmeld

7. januar 2014

Drømmen <3

Fiskeolie på grund af omega 3. De er i den pakke som er lavet specielt til gravide

Anmeld

7. januar 2014

Drømmen <3

Klik her og skriv...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

7. januar 2014

anna111

Profilbillede for anna111
Du går på apoteket og køber gravjern og multivitamin som er spichelt lavet til gravide det er i håndkøb og der er alt i du har brug for

Anmeld

7. januar 2014

Anonym trådstarter

Okay tak alle sammen 

Anmeld

7. januar 2014

maria_wlt

Jeg tager ikke fiskeolie mere - Efter den her artikel

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/11/13150104.htm

Anmeld

7. januar 2014

Mom2

Anonym skriver:

Jeg har hørt at man skal tag jern fra uge 10 og resten af Graviditet 

men er det noget lægen skat skrive et resecpkt til eller er det håndkøb? 

og hvad med kalk fra hvornår skal man tag det og er det genem lægen eller ej? 

På forhånd tak

Det anbefales fra uge 10, men nogle tager det før. Jeg måtte f.eks. starte i uge 8 fordi min blodprocent var for lav.
Vil anbefale dig Amino jern da det er skånsomt mod maven og optages bedre.
Husk du skal tage ved siden af vitamin piller, fiske olie og folinsyre, da det som er i vitamin piller ikke optages særlig godt og du derfor ikke bliver dækket ind og så må det IKKE tages med mælk.

Kalk er ikke nødvendigvis noget du skal have, medmindre du f.eks. ikke drikker mælk. Så drikker du mælk og spiser yoghurt mm. vil jeg lige tage en snak med lægen om det inden du begynder, da det ikke er sundt at tage ekstra hvis du er dækket ind.

Fiskeolien er god at tage da det smøre dine led, som bliver ekstra belastet i en graviditet.

Og så fortalte min jm, at det var spil af penge at købe gravitamin, specielt efter uge 12.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.