Jeg ELSKER selv kontrol, men lige fødslen kunne jeg sagtens ligge fra mig. Jeg havde travlt med at få alting færdigt, og skynde på manden for at få vuggen malet færdigt.
Jeg ved jo ikke hvordan du har det med smerter, for selvfølgelig gør det ondt at føde. Ja, vores krop er bygget til det, vores psyke nok også til en vis grænse, men derfor er det ikke ens betydende med at vi takler det ens allesammen. Smerterne kan jeg sådan set ikke rigtig forklare, men jeg kan fortælle at under udvidelsesveerne forsvandt jeg nærmest ind i min egen lille bobbel. Jeg havde både jm og en læge med, en læge som var ved at uddanne sig til praktiserende læge. Så hver gang jm havde mærket skulle han mærket, heldigvis var de begge gode, så når jeg sagde de skulle vente, så hørte de altså efter. Jm var super god til at guide mig.
Smertemessigt er jeg smertepatient i forvejen, så jeg har dagligt smerter, og selvom udvidelsesveerne var slemme, så var de ikke værrere end at jeg stadig hele tiden var bevidst om at jeg havde fu*king ondt i min fod, fordi jeg ikke selv kunne styre den som jeg plejer i det daglige...
Jeg tror det er meget normalt at man bliver bange for at føde, vi ved jo aldrig hvordan det går, eller hvilke smerter vi er oppe imod. Vi står overfor noget nyt, som ingen nogen sinde kan forklare os. Vi oplever det alle forskelligt på vores krop. Nogen syntes det er som at smutte mandler, og føder gerne 5-6-7 børn, andre syntes det er tortur, og stopper efter 1 barn.
Ingen kan fortælle dig, hvordan du vil opleve smerten, sige det er monster smertefuldt, eller det er "bare et lille prik".
Hvis jeg var dig, ville jeg snakke med jm om hvad der er af muligheder for smertelindring. For jeg er overbevist om at du er ikke den eneste der sidder med de følelser, og der kommer helt sikkert også flere efter dig.
Jeg tvivler på jm vil grine af dig, det er hendes job til at hjælpe dig til en god fødsel, og at lave den bedste vurdering for hvordan fødslen forløber, og at baby kommer ud i sikker tilstand (det sidste er forkert formuleret, kunne ikke lige finde andre ord)