Putning - baby 9 uger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2014

TNBC

Isabel85 skriver:

Hej kunne godt bruge nogle gode råd omkring putning af vores 9 uger gamle datter. 

Problemet kommer om aftenen, når hun skal puttes til natten. Hun kæmper imod som en gal, er bare ked af det og utilfreds. Jeg kan se at hun er dødtræt, men hun vil bare ikke overgive sig til søvnen. Og når hun so falder til ro og falder i søvn, så går der ikke lang tid før hun vågner igen. Mit nuværende ritual er: jeg svøber hende ind i dynen, synger for hende og nusser hende på hoved/pande, og efter anvisning fra sundhedsplejerske, så kigger jeg væk, så jeg ikke holder hende vågen med øjenkontakt. Når hun så er rigtig tæt på at sove, lægger jeg hende i lift/seng, nusser hende lidt mere indtil hun er helt væk. Så går der måske 10 min, så vågner hun igen. Og så op igen og samme ritual igen. Det kan tage et par timer, og jeg kan blive meget frustreret til sidst. Og min ryg og nakke er virkelig smadret efter af at bære rundt på hende og vugge hende. Hvordan putter I jeres babyer? Ved godt at det der fungerer godt for nogen ikke nødvendigvis fungerer for alle, men det kunne være rigtig dejligt at høre hvad I gør for at få jeres guldklumper til at sove.

Det er kun mig der putter, fordi af en eller anden grund, så er det kun mig der kan få hende til at falde til ro. Hun kan blive helt hysterisk når far prøver, og det kan jeg slet ikke holde ud at høre på. Men det er også virkelig hårdt hvis det fortsætter sådan, det kan jeg ikke holde til.

der går 10-20minutter før de er i dyb søvn, så hvis det er klart at hvis du flytter hende lige før hun falder i søvn, så vågner hun let op igen. Du skal enten sidde med hende længere eller ligge hende i sengen fra start af.

en gyngestol er et vidunder..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2014

Isabel85

mele skriver:

hej Isabel

jeg har nu samme problematik som dig, så ville høre om det er blevet bedre eller du har fundet en metode som hjalp dig og som måske kunne hjælpe mig???

mange hilsner Mette med en datter på 12 uger der nægter at overgive sig til søvnen hver eneste aften også om dagen medmindre barnevognen bevæger sig konstant

Hej Mette 

Lige efter jeg skrev dette indlæg måtte jeg bare acceptere, at jeg ikke kunne putte den lille til natten før mellem kl 23-01. Jeg havde en forestilling om, at hun skulle sove kl 20-21 om aftenen, men den gik slet ikke. Og som vores SP siger, så er det meget normalt i denne alder. Ugerne efter gik det fint, jeg lagde hende ind i dynen, gav hende sut og gik lidt rundt med hende i et mørkt rum og sang eller nynnede. Så faldt hun ret hurtigt i søvn, men som sagt, ml. kl 23-01. Men men, så her for en uge siden nægter hun pludselig at tage sutten!! Og det er ligesom sutten, der får hende til at falde til ro og give slip  alle de ting med at svøbe, vugge og gå rundt hjælper ikke, så hun har bare skreget hver aften i en uge  det eneste der har hjulpet, er at amme hende i sengen, så hun falder i søvn ved brystet. Men ikke engang det hjælper hver gang, så nogle aftener har hun bare skreget indtil hun er dødtræt og giver op. Så vi er tilbage ved 0 her. Til gengæld så sover hun i ca. ti timer kun afbrudt af to tre amninger. Men vores aftener er hårde lige for tiden. Jeg er ked af at jeg ikke kan hjælpe.

Anmeld

22. januar 2014

morethanperfect

Isabel85 skriver:

Hej Mette 

Lige efter jeg skrev dette indlæg måtte jeg bare acceptere, at jeg ikke kunne putte den lille til natten før mellem kl 23-01. Jeg havde en forestilling om, at hun skulle sove kl 20-21 om aftenen, men den gik slet ikke. Og som vores SP siger, så er det meget normalt i denne alder. Ugerne efter gik det fint, jeg lagde hende ind i dynen, gav hende sut og gik lidt rundt med hende i et mørkt rum og sang eller nynnede. Så faldt hun ret hurtigt i søvn, men som sagt, ml. kl 23-01. Men men, så her for en uge siden nægter hun pludselig at tage sutten!! Og det er ligesom sutten, der får hende til at falde til ro og give slip  alle de ting med at svøbe, vugge og gå rundt hjælper ikke, så hun har bare skreget hver aften i en uge  det eneste der har hjulpet, er at amme hende i sengen, så hun falder i søvn ved brystet. Men ikke engang det hjælper hver gang, så nogle aftener har hun bare skreget indtil hun er dødtræt og giver op. Så vi er tilbage ved 0 her. Til gengæld så sover hun i ca. ti timer kun afbrudt af to tre amninger. Men vores aftener er hårde lige for tiden. Jeg er ked af at jeg ikke kan hjælpe.

Da Noel var lille , lagde vi ham i liften og satte den på vores skød , og vuggede ham frem og tilbage .. Jeg sad ofte og så film imens , så jeg ikke kiggede på ham .. 
Så gik der ca et kvarter så kunne jeg stille liften ind i sengen og han sov så , og vågnede en gang i løbet af natten og skulle ha noget mad .. Engang i mellem ville han ikke sove igen bagefter , men det skete sjældent .. 
Når de er så små er det jo fordi de godt vil være ved mor og far , men jeg må også indrømme , at han hurtig blev for tung at gå rundt med , for det gjorde vi nemlig også da han var nyfødt , der ville han nemlig heller ikke sove ..
Men som sagt .. Liften på skødet , og vugge frem og tilbage .. Undgå og kig på hende , så holder du hende vågen ...

Håber det hjælper lidt på det , for det er skide hårdt når de ikke vil sove .. 

Anmeld

1. februar 2014

Stivdie

Isabel85 skriver:

Hej Mette 

Det lyder rigtig meget som mønsteret for min datter, bortset fra at hun altid har været sådan. Nu er hun 14 uger, og det er ganske normalt her, at jeg bruger halvanden time på at amme hende i sengen i et mørklagt soveværelse, kun for at hun vågner i dét øjeblik jeg forsøger at lægge hende i seng.
Hvis jeg svøber hende og forsøger at vugge hende til ro, kan hun godt skrige op mod 45 min inden hun overgiver sig, og igen vågner hun ofte, når jeg lægger hende - selvom jeg altid venter en halv time inden.
Hun nægter at tage sutten og har altid gjort. Har også prøvet at vugge hende i barnevognen, og det er først inden for den sidste uges tid det er begyndt at lykkes, at få hende til ro der, og som regel kun, hvis jeg har ammet hende næsten i søvn lige inden, og så sover hun oftest Max 45 min.
Aner snart ikke mine levende råd

Anmeld

1. februar 2014

Jupiter

Jeg har ikke lige læst de andre svar i tråden, men tænkte jeg kunne bidrage med lidt erfaring omkring søvn i baby-alderen 

Man siger at børn skal falde i søvn som de skal vågne. Dvs. man bør lade dem falde i søvn i sengen sammen med sut og bamse fx. For så er det der også når barnet vågner igen. Hvis et barn falder i søvn i armene og pludselig vågner i sengen alene, kan det godt blive bange/forskrækket, og det kan jo smitte af på situationen næste gang det skal puttes.

Hvis det falder i søvn ved at blive nusset, fornemmer barnet det, og når det holder op og vågner det. Det samme gælder med lidt larm (ja, alt er jo selvfølgelig individuelt ). Derfor har nogle børn svært ved at skulle sove om aftenen - der bliver ganske enkelt for stille.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.