traditioner i julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2013

LilleMie

Vi starter en ny tradition i år, hvor alle gæster kommer kl. 15, hvorefter vi danser om juletræet, spiser juleboller og vores datter på knap 2 år åbner gaver og har tid til at lege med dem 

Bagefter laver vi julemaden klar sammen (alle har forskelligt med til middagen), vi spiser flæskesteg og and. Efter risalamanden bliver vores datter puttet (nok ca. kl. 20) og bagefter åbner de voksne gaver en af gangen, mens vi drikker kaffe og spiser konfekt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Elgaard73 skriver:

Min familie gør nøjagtig som din. I min mand's er det næsten det samme, bortset fra at alle gaver bliver delt ud på en gang og så åbner alle på samme tid. Må indrømme, at det bryder jeg mig ikke om. Syntes at det er et værrer ragnarok og man registrere næsten ikke hvad man får fra hvem. Og man får ikke rigtig sagt tak for gaven eller noget, midt i alt hurlumhejet.

Det er også sådan min eks' familie gør det... jeg syntes overhovedet ikke der var noget hyggeligt ved det og jeg hadede at jeg ikke kunne takke ordentligt for gaverne... Jeg kan huske at jeg det ene år fik en bluse der var for lille og spurgte min søster om bonen, men så var den fra mine forældre...

Anmeld

16. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi kommer kl 16-17 ca, spiser julemad kl 18.30-19ca både and, flæskesteg og risalamande. Så går vi ind i stuen og slår mave og der kommer kaffe og småkager/konfekt på bordet. Så danser vi om træet og derefter er det pakketid. Mig og mine brødre plejer at skiftes hver år til at tage pakker og dele ud. Det foregår en a gangen så vi ser indholdet. Vi plejer at være færdige med gaverne kl 00ca.

i år har jeg bedt min mor om at vi spiser kl 18 sharp, og danser om træet lige efter maden, istedet for at sidde en time og slå mave som vi ellers plejer. Vores dreng er 2år nu og forstår godt det der med gaver, så jeg synes han skal have lov at nå at åbne sine gaver inden han bliver for træt. 

Men nu må vi se, min mor er ikk skidegod til at overholde de tider vi slynger ud, så måske ender han alligevel med at blive puttet før gaverne  Har sagt til hende at han maks kan trækkes til 20.30 (normal putter han 19.30). 

Anmeld

16. december 2013

Happiness

Hos os ser det sådan ud (hvert 2. år)

Vi mødes til æbleskiver kl 14. Og spiller pakkespil, hvor vi alle har 2 pakker med. Kl 16 går vi os en lang dejlig tur og samler kræfter til julemiddagen som består af det hele Lukas får løbende gaver i løbet af hele dagen, da det er nemmere for ham, istedet for at han får 5-6 i rap. 

Kl 17.30 sætter vi os til bords (pga Lukas ikke kan vente til senere). 

Herefter risalamande. Herefter bliver Lukas for det meste lagt, hvis vi er hjemme, han er kun 2,5. Og så vasker vi op, laver kaffe og te og rykker hen til sofagruppen med en masse juleguf. 

Tænder juletræet og alle vælger så en sang som vi synger mens vi går rundt om det.

Herefter får alle en gave hver som så åbnes op. Og så er der en ny der finder en gave til alle, og sådan fortsætter vi til der ikke er flere gaver. Så beundrer vi gaverne og sidder og nyder hinandens selskab indtil vi falder om af træthed

MEN hos svigerfamilien er det liiiidt anderledes:

Vi mødes kl 17. Maden bliver serveret kl 18 måske senere, da tid er en by i rusland, og svigermor er ret dårligt til det med at planlægge Hun gør sit bedste, og går som udgangspunkt ud fra at vi spiser kl 17.30, men det sker bare aldrig

Efter maden er der måske en kop kaffe eller te, og så får folk bare kastet gaverne hen til hver især. Man når ikke at se hvad de andre får, og vi sidder stadig ved spisebordet.

Synes slet ikke det er jul overhovedet. De går slet ikke op i det. Så jeg føler ikke det er jul når vi er der. Så i år er der ikke rigtig jul Det var meningen at vi skulle holde det med mine igen i år, da svigermor havde frabedt sig det, så hun kunne holde jul med sin kæreste. Men mine forældre skal så rejse i julen, og svigermors kæreste skal fejre jul med sine piger, så nu bliver det sådan...

Så ser frem til næste år hvor der så er 2 børn i familien <3 (vi er de eneste med børn, og det bliver ved med at være sådan, da min mand er enebarn, og jeg har cuttet kontakten med min bror) og hvor vi selv skal holde det, og mine forældre og papfarmor kommer og fejrer det sammen med os!

Anmeld

16. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Happiness skriver:

Hos os ser det sådan ud (hvert 2. år)

Vi mødes til æbleskiver kl 14. Og spiller pakkespil, hvor vi alle har 2 pakker med. Kl 16 går vi os en lang dejlig tur og samler kræfter til julemiddagen som består af det hele Lukas får løbende gaver i løbet af hele dagen, da det er nemmere for ham, istedet for at han får 5-6 i rap. 

Kl 17.30 sætter vi os til bords (pga Lukas ikke kan vente til senere). 

Herefter risalamande. Herefter bliver Lukas for det meste lagt, hvis vi er hjemme, han er kun 2,5. Og så vasker vi op, laver kaffe og te og rykker hen til sofagruppen med en masse juleguf. 

Tænder juletræet og alle vælger så en sang som vi synger mens vi går rundt om det.

Herefter får alle en gave hver som så åbnes op. Og så er der en ny der finder en gave til alle, og sådan fortsætter vi til der ikke er flere gaver. Så beundrer vi gaverne og sidder og nyder hinandens selskab indtil vi falder om af træthed

MEN hos svigerfamilien er det liiiidt anderledes:

Vi mødes kl 17. Maden bliver serveret kl 18 måske senere, da tid er en by i rusland, og svigermor er ret dårligt til det med at planlægge Hun gør sit bedste, og går som udgangspunkt ud fra at vi spiser kl 17.30, men det sker bare aldrig

Efter maden er der måske en kop kaffe eller te, og så får folk bare kastet gaverne hen til hver især. Man når ikke at se hvad de andre får, og vi sidder stadig ved spisebordet.

Synes slet ikke det er jul overhovedet. De går slet ikke op i det. Så jeg føler ikke det er jul når vi er der. Så i år er der ikke rigtig jul Det var meningen at vi skulle holde det med mine igen i år, da svigermor havde frabedt sig det, så hun kunne holde jul med sin kæreste. Men mine forældre skal så rejse i julen, og svigermors kæreste skal fejre jul med sine piger, så nu bliver det sådan...

Så ser frem til næste år hvor der så er 2 børn i familien <3 (vi er de eneste med børn, og det bliver ved med at være sådan, da min mand er enebarn, og jeg har cuttet kontakten med min bror) og hvor vi selv skal holde det, og mine forældre og papfarmor kommer og fejrer det sammen med os!

juleaften bliver nok også lidt som din svigerfamilies i år, for der bliver vi kun mine forældre, mig og min kæreste og min mor er dårlig til bens... men det gør mig ikke det store fordi jeg jo fik min "rigtige" jul i lørdags... 

Anmeld

16. december 2013

Mitlivsommooor

Vi starter altid med at gå i kirke.  

Omkring kl. 18.30 sætter vi os til bordet og spiser and og flæskesteg med tilbehør. 

Derefter spiller vi pakkespil og når vi er færdige med der spiser vi risalamant. 

Så danser vi om juletræ og åbner pakker, en ad gangen, den der får en pakke skal finde den næste.  

Til sidst drikker vi kaffe og spiser konfekt og småkager. 

Vores juleaften trækker altid ud og ofte er vi først færdige over midnat.  

Anmeld

16. december 2013

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Den der har lyst mødes kl 13 og går i kirke. Resten kommer til kl 16 hvor alle ser juleshow.
Mellem 17.30-18 spiser vi hvorefter vi få ordnet køkkenet. Så spiser vi risalamande og derefter går nogle i køkkenet og andre ligger gaver under træet.
Derefter synger vi og så råber en gaver op. Så alle pakker op på samme tid.
Derefter bruger vi lidt tid på at vores drenge pakker lidt legetøj ud og vi andre kan se hinandens gaver.
Så bliver der hygget med slik og frugt imens vi alle ser dyrlægens plejebørn

Anmeld

16. december 2013

LinLin

Som din - dog får vi ikke kaffe og slik lige med det samme! (Vi har jo næsten lige spist ) det er i øvrigt den der fik mandlen der tager første pakke...

Anmeld

16. december 2013

MKBP

Profilbillede for MKBP
Elgaard73 skriver:

Min familie gør nøjagtig som din. I min mand's er det næsten det samme, bortset fra at alle gaver bliver delt ud på en gang og så åbner alle på samme tid. Må indrømme, at det bryder jeg mig ikke om. Syntes at det er et værrer ragnarok og man registrere næsten ikke hvad man får fra hvem. Og man får ikke rigtig sagt tak for gaven eller noget, midt i alt hurlumhejet.

Troede ikke det var muligt... - troede kun det var sådan i kærestens familie...- men godt at høre at jeg ikke er ene om at det er helt forkert !!! I min kærestes familie bliver alle pakker delt ud og så sidder man der hver for sig med en bunke gaver og pakker op helt for sig selv...- bagefter går man så rundt og kigger hvad hinanden har fået...- vildt underligt og total egotrip-agtigt !!! Giiiider det ikke !!!

Anmeld

17. december 2013

Elgaard73

MKBP skriver:

Troede ikke det var muligt... - troede kun det var sådan i kærestens familie...- men godt at høre at jeg ikke er ene om at det er helt forkert !!! I min kærestes familie bliver alle pakker delt ud og så sidder man der hver for sig med en bunke gaver og pakker op helt for sig selv...- bagefter går man så rundt og kigger hvad hinanden har fået...- vildt underligt og total egotrip-agtigt !!! Giiiider det ikke !!!

Nej...syntes at det er vildt mærkeligt. Og på en eller anden måde også vildt stressende. Vores lille dreng, har ihvertefald svært ved at kapere det cirkus (og det har hans mor også) Sidste år fik vores dreng i nærheden af 20 gaver, og han nåede knapt at pakke en op, førend at svigerfar lagde den næste i skødet af ham og halvvejs var han fuldstændigt overvældet og begyndte faktisk at græde. Og da vi kom hjem, anende jeg ikke hvem halvdelen af gaverne var fra.

Og i min mand's familie, kigger vi ikke engang hinandens gaver bagefter. De bliver bare skubbet til side og så sætter vi os til kaffebordet.... Det virker så ligegyldigt og utaknemligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.