traditioner i julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.700 visninger
20 svar
7 synes godt om
15. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

I går fejrede jeg jul med min svigerfamilie.

Jeg er selv vokset op med at man spiser and og flæskesteg inden man danser om træet. Bagefter sætter vi os så med kaffe, te og guf mens vi pakker gaver op. Den yngste finder en gave og når den er pakket op er det den næstyngste eller den der har fået gaven som henter den næste (alt efter om der er børn eller ej). På den måde for vi set hvad de forskellige får og fra hvem.

Min svigerfamilie holder heldigvis jul ligesom min familie, men min søns fars familie spiser and inden de danser om træet. Når de har danset om træet deler en eller to af dem alle gaverne ud inden de pakker dem ud og når alle gaverne er åbnet slutter de så af med kaffen.

Hvordan gør I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2013

esioul

Ms.Sunshine skriver:

Jeg er selv vokset op med at man spiser and og flæskesteg inden man danser om træet. Bagefter sætter vi os så med kaffe, te og guf mens vi pakker gaver op. Den yngste finder en gave og når den er pakket op er det den næstyngste eller den der har fået gaven som henter den næste (alt efter om der er børn eller ej). På den måde for vi set hvad de forskellige får og fra hvem.

Min svigerfamilie holder heldigvis jul ligesom min familie, men min søns fars familie spiser and inden de danser om træet. Når de har danset om træet deler en eller to af dem alle gaverne ud inden de pakker dem ud og når alle gaverne er åbnet slutter de så af med kaffen.

Hvordan gør I?

Vi får and og flæskesteg, dernæst risalamande.

Efter risalamanden daner vi om træet og pakker en gave op af gangen, så vi kan se hvad vi hver især får.

Efter det får vi kaffe og snolder

Anmeld

15. december 2013

Kløver

Vi gør normalt som jer, mad dans pakker hvor vi skiftes til at få en pakke, men når der er børn får de gerne nogle pakker i løbet af eftermiddagen så det ikke bliver så overvældende og starter med børnenes gaver efter dans så de kan komme i seng uden det bliver for sent

Anmeld

16. december 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Vi spiser den varme mad, rydder af, sætter kaffe over, og danser derefter om juletræet, og begynder at dele gaver ud, en gave ad gangen. Under gaveuddelingen, kommer der kaffe og solder på bordet. Og efter gaverne er der risalamande, kiks og ost.

Hos os får børnene ikke en gave om eftermiddagen, men vi tager så desserten efter gaverne.

Anmeld

16. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Maja84 skriver:

Vi gør normalt som jer, mad dans pakker hvor vi skiftes til at få en pakke, men når der er børn får de gerne nogle pakker i løbet af eftermiddagen så det ikke bliver så overvældende og starter med børnenes gaver efter dans så de kan komme i seng uden det bliver for sent

Vi havde også min søn med igår og han var det eneste barn, så han fik lov til at åbne gaven fra mine forældre (som var den eneste i Fætter BR-papir) om eftermiddagen...

Anmeld

16. december 2013

B&J

ja til middag hedder det hvidkål med madister og hamburgerryg ....

så vasker vi op og slapper af hygger med spil.

også er der aftensmaden jule mad med flæskesteg nogle gange and vi er ikke så mange,

efter maden slapper vi af også kommer julemanden med gaver

så bliver er pakket op men kun daniel.

inden daniel skal i seng får vi ris a la mande med hjemme lavet jordbær sovs.

han kommer i seng og senere pakker vi andre gaver op en efter en så vi alle kan se hvad hinanden får.

det med daniel kun får lov at få pakker er fordi vi kan nå at lege og give ham 100% den opmærksomhed omkring gaverne han får

Anmeld

16. december 2013

M (:

Hvordan gør I?

Vi ser disneys juleshow kl 16 og spiser kl 18. Der får vi and og derefter ris a la mande. Mellem retterne vaskes der op - så er køkkenet ordnet, og man får lige skabt plads til desserten

Efter maden danser vi om træet, og alle tilstedeværende bælger en julesang eller en -salme. 

Efter vi har danset om træet findes der kaffe og snolder (hjemmebagte småkager og hjemmelavet konfekt) og så åbner vi gaver.

I vores familie "spiller" vi om gaverne. Dvs. Vi skiftes til at slå med en terning og når man slår en sekser, må man vælge en gave til en anden. Der gives såvidt muligt en gave til alle før man starter en ny runde (: Der må ikke slås igen med terningen før gaven er åbnet, der er blevet sagt tak og alle har set gavens indhold (: 

Der bliver ikke åbnet gaver om dagen, men der er heller ikke små børn i familien mere (udover Hjalte på 9 mdr.).

Da vi var små lå der julemorgen een gave under træet som vi fem børn skulle deles om at åbne; den indeholdt oftest en film eller et spil, der kunne hjælpe til at holde ventetiden ud. Derudover fik vi lov til at åbne min farmors gave inden maden; snedigt trick af min mor, da det altid var nyt nattøj som man jo straks ville have på.. julegaverne kom først under træet lige før maden så vi ikke skulle gå og kigge på dem hele dagen.

Anmeld

16. december 2013

Mor til Majbørn

Vi pynter træet i løbet af dagen, og løbende som der kommer gæster og bytter gaver bliver de placeret under træet.

Når vi spiser får vi and og gås, og herefter risalamande - og vi gør også rent imellem retterne, så det hele er flot, når julegaverne skal åbnes.

Så danser vi om træet, hver vælger en julesang og vi slutter altid af med 'Nu er det jul igen' - og så åbnes der gaver og spises slik. Den ældste starter med at vælge en gaven, og modtageren heraf vælger den næste gave (dog ikk til sig selv).

Anmeld

16. december 2013

Aabye

Ms.Sunshine skriver:

Hvordan gør I?

Hos os åbner vi faktisk lidt af gaverne inden vi skal spise.. Men det er for mine børns skyld. Min den ældste er kun 3, så når vi først har spist osv så er han simpelthen så træt. 

Anyhow.. Her er hvordan vi plejer at gøre det: 

Vi starter med at åbne lidt gaver.
Så spiser vi and, flæskesteg og hvad der dertil høre. 
Når vi har gjort det åbner vi flere gaver.
Når det er gjort bliver der serveret ris a'la mande.
Og efter det bliver der spillet pakke spil

Pakkespillet bliver som regel spillet når ungerne er kommet i seng. Og den ældste har hvert år siden han blev født sovet hos mormor og morfar fra den 24-25. Og i år har de vist tænkt sig at vores yngste også skal sove der.. Jeg synes det er en rigtig hyggelig tradition..

Anmeld

16. december 2013

Elgaard73

Min familie gør nøjagtig som din. I min mand's er det næsten det samme, bortset fra at alle gaver bliver delt ud på en gang og så åbner alle på samme tid. Må indrømme, at det bryder jeg mig ikke om. Syntes at det er et værrer ragnarok og man registrere næsten ikke hvad man får fra hvem. Og man får ikke rigtig sagt tak for gaven eller noget, midt i alt hurlumhejet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.