I går fejrede jeg jul med min svigerfamilie.
Jeg er selv vokset op med at man spiser and og flæskesteg inden man danser om træet. Bagefter sætter vi os så med kaffe, te og guf mens vi pakker gaver op. Den yngste finder en gave og når den er pakket op er det den næstyngste eller den der har fået gaven som henter den næste (alt efter om der er børn eller ej). På den måde for vi set hvad de forskellige får og fra hvem.
Min svigerfamilie holder heldigvis jul ligesom min familie, men min søns fars familie spiser and inden de danser om træet. Når de har danset om træet deler en eller to af dem alle gaverne ud inden de pakker dem ud og når alle gaverne er åbnet slutter de så af med kaffen.
Hvordan gør I?
Vi ser disneys juleshow kl 16 og spiser kl 18. Der får vi and og derefter ris a la mande. Mellem retterne vaskes der op - så er køkkenet ordnet, og man får lige skabt plads til desserten 
Efter maden danser vi om træet, og alle tilstedeværende bælger en julesang eller en -salme.
Efter vi har danset om træet findes der kaffe og snolder (hjemmebagte småkager og hjemmelavet konfekt) og så åbner vi gaver.
I vores familie "spiller" vi om gaverne. Dvs. Vi skiftes til at slå med en terning og når man slår en sekser, må man vælge en gave til en anden. Der gives såvidt muligt en gave til alle før man starter en ny runde (: Der må ikke slås igen med terningen før gaven er åbnet, der er blevet sagt tak og alle har set gavens indhold (:
Der bliver ikke åbnet gaver om dagen, men der er heller ikke små børn i familien mere (udover Hjalte på 9 mdr.).
Da vi var små lå der julemorgen een gave under træet som vi fem børn skulle deles om at åbne; den indeholdt oftest en film eller et spil, der kunne hjælpe til at holde ventetiden ud. Derudover fik vi lov til at åbne min farmors gave inden maden; snedigt trick af min mor, da det altid var nyt nattøj som man jo straks ville have på..
julegaverne kom først under træet lige før maden så vi ikke skulle gå og kigge på dem hele dagen.
Anmeld