Fuldstændig nåleangst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2013

Anonym trådstarter

Kamulla skriver:

jeg er helt ligesom dig... og har ALTID været det.. dog tør jeg heller ikke pircinger, eller tattoveringer... 

MEN jeg har klaret det, så kan du også.. gu er det ej sjovt, men det er kun lige stikket der er slemt mht. blodprøverne.. du bliver nød til at kigge væk og så trække vejret dybt.. mange gør nar over man har det så slemt.. til NF´s blodprøve bad sygeplejesken mig også om at tage mig sammen  men fik det ordnet.. men puha...

jeg skulle SLET ikke stikkes under fødslen.. mente jeg.. men da jeg endelig var i fødsel havde de bare at stikke de nåle i mig det nåede jeg dog ikke.. nu har jeg været igennem nåle RIGTIG meget i mit forløb.. men da jeg skulle have blodprøver for lidt siden blev jeg dårlig, og sveden dryppede af mig.. tror aldrig jeg får det nemt med nåle mm jeg er i fødsel

Det godt nok rart at høre..
Det er også blodprøven jeg er mega rad for! Og det er rigtig ærgerligt, for ville godt se første lægetjek, som en hyggelig og stor begivenhed.
Men det beroliger mig meget, at nogle af kvinderne fortæller mig, at man godt kan vælge blodprøve fra, når man som mig, ikke vil vide om barnet evt kunne have downsyndrom!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2013

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Men er det ikke nødvendigt at vide blodtype???

Hvis du har rhesus negativ blodtype og dit barn har rhesus positiv, så kan du danne antistoffer mod dit barn, så jeg vil mene, at det er en rigtig god ting at vide sin blodtype, når man venter barn, da man bør have en vaccination for ikke at danne antistofferne. Så vidt jeg kan læse mig til, kan det være ret alvorligt for dit barns sundhed, hvis du danner antistoffer mod det. Der står lidt her:

http://www.hvidovrehospital.dk/menu/afdelinger/gynaekologisk-+obstetrisk+afdeling/foedeafdelingen/graviditeten/rhesus+negativ+og+anti-d.htm?siu=true

Anmeld

12. december 2013

Kamulla

Anonym skriver:

Det godt nok rart at høre..
Det er også blodprøven jeg er mega rad for! Og det er rigtig ærgerligt, for ville godt se første lægetjek, som en hyggelig og stor begivenhed.
Men det beroliger mig meget, at nogle af kvinderne fortæller mig, at man godt kan vælge blodprøve fra, når man som mig, ikke vil vide om barnet evt kunne have downsyndrom!

du skal have blodprøve i starten for at de kan se om du har haft f.eks. lussingesyge.. men lad vær med at se negativt på det, forklar din læge/sygeplejeske hvordan det er du har det.. desværre følger nåle med når man ønsker barn.. men det skal ikke afholde en fordi man er ræd.. det er ubehageligt og slet ikke sjovt når man skal til det, men det er så lidt der skal tages prøver... op med humøret..

Anmeld

12. december 2013

Rockertand

Men er det ikke nødvendigt at vide blodtype???

Det er et valg, du tager - om du vil risikere dit barn for din angst, eller du vil risikere rygmarvsbrok, fordi du ikke har taget folinsyre, eller du risikere downs, fordi du har fravalgt nakkefold, osv., osv., osv.......der er masser af til- og fravalg, og det er dit valg, som du skal træffe på et oplyst grundlag, men i sidste ende kan ingen tvinge dig til noget, men hvis man vil udsætte sit barn for fare, til fordel for sig selv, bør man overveje, om man skal have børn - for graviditet og fødsel er jo kun en forsmag på det at være forælder - nemlig fuldstændig og helt betingelsesløs tilsidesættelse af dig selv og sine behov i forhold til barnet.

Anmeld

12. december 2013

Rockertand

Beklager fejlene i indlægget, det gik vist lidt for hurtigt

Anmeld

12. december 2013

Morigen

Anonym skriver:

Hej.
Jeg er en kvinde på 28 som lider virkelig meget af nålefobi.
Min kæreste og jeg, er nu kommet til vores liv, hvor vi vildt gerne vil starte PB.
Jeg har altid lidt rigtig meget af nålefobi i form af blodprøver, drop, vacciner, med mere.
Jeg har op til flere huller i ørene, piercinger og tattoo, men når det kommer til den lægelige del, hvor jeg skal have blodprøver eller lignende, står jeg af jeg har prøvet alt fra psykologer til hypnose, men intet ser til at virke..
Jeg bliver rigtig ked af det, for det giver mig kolde fødder, og vil bare rigtig gerne have et barn. Det ville passe perfekt ind i vores liv, og min kæreste ville blive lykkelig.
What to do, lige nu kan jeg slet ikke se nogen vej

Jeg har også været angst for nåle, hvor jeg er brudt sammen når jeg skulle stikkes og trukket min arm til mig igen.

Men hvis du har klaret piercinger og tattoveringer så vil jeg mene du vil kunne klare de sekunder det tager at blive stukket til en blodprøve.

Jeg har klaret det ved at sige til dem inden at jeg ikke vil se nålen og de må ikke sige når de stikker de skal bare gøre det..

Hvis du takker ja til NF, vil de tage en blodprøve til doubletesten.
Desuden vil de tjekke dig for hiv, hepatitis og syfilis. Da jeg fik lavet min vandrejournal tjekkede samtidig mit blodsukker.

Hvis de har din blodtype i systemet måler de ikke den.

Anmeld

12. december 2013

Christina74

Rockertand skriver:

Det er et valg, du tager - om du vil risikere dit barn for din angst, eller du vil risikere rygmarvsbrok, fordi du ikke har taget folinsyre, eller du risikere downs, fordi du har fravalgt nakkefold, osv., osv., osv.......der er masser af til- og fravalg, og det er dit valg, som du skal træffe på et oplyst grundlag, men i sidste ende kan ingen tvinge dig til noget, men hvis man vil udsætte sit barn for fare, til fordel for sig selv, bør man overveje, om man skal have børn - for graviditet og fødsel er jo kun en forsmag på det at være forælder - nemlig fuldstændig og helt betingelsesløs tilsidesættelse af dig selv og sine behov i forhold til barnet.

Jeg kunne ikke være mere enig

Anmeld

12. december 2013

Christina74

Og jeg har selv haft angst for nåle, men det er blevet lidt bedre med aldern.

Husk at fortælle om din sngst de steder det er af betydning. Du er helt sikkert ikke den første de har mef at gøre :-)

Anmeld

12. december 2013

Clisolka

Anonym skriver:

Hej.
Jeg er en kvinde på 28 som lider virkelig meget af nålefobi.
Min kæreste og jeg, er nu kommet til vores liv, hvor vi vildt gerne vil starte PB.
Jeg har altid lidt rigtig meget af nålefobi i form af blodprøver, drop, vacciner, med mere.
Jeg har op til flere huller i ørene, piercinger og tattoo, men når det kommer til den lægelige del, hvor jeg skal have blodprøver eller lignende, står jeg af jeg har prøvet alt fra psykologer til hypnose, men intet ser til at virke..
Jeg bliver rigtig ked af det, for det giver mig kolde fødder, og vil bare rigtig gerne have et barn. Det ville passe perfekt ind i vores liv, og min kæreste ville blive lykkelig.
What to do, lige nu kan jeg slet ikke se nogen vej

Først og fremmest - jeg ved hvordan du har det med nåle, for jeg har selv haft det, bare ikke i så stor grad som du Jeg har altid hadet at blive stukket, og det har altid været den største skræk for mig! 

Jeg hader stadig at blive stukket, men det er ikke en skræk for mig! Lærer man nogensinde at blive stukket med nåle når man har diabetes? Yes, det var det spørgsmål jeg stillede min læge da jeg fik diagnosen diabetes! Gravid og diabetes er altså ikke en god sammenhæng, når man er bange for nåle  Jeg fik taget blodprøver hver 14. dag 

Det bedste råd jeg kan give dig, som selv har hjulpet mig (og stadig gør det) - kig væk! Lad være med at kigge når de stikker i dig, bare lad dem gøre det uden at fortælle hvornår de stikker (det er nok det værste de kan gøre) 

Jeg kan give dig et godt grin med på vejen - jeg bliver altid stukket med en børnenål i min hånd, for de kan aldrig finde mine årer i armen... Dét kan da kaldes ironisk med en diabetiker (Så er det altså ikke sjovt at få taget 3-4 glas og blive dårlig bagefter) 

Anmeld

12. december 2013

VIPpigen

Jeg ville tage en med når du skal have taget blodprøver... Jeg er absolut ikke bange for nåle, men bliver sur når de for 5 gang stikker forkert, jeg er altså ikke en nålepude.

Jeg har selv 2 veninder som er angst for nåle, jeg forstår dem ikke helt, for lige som dig, så har de tatoveringer og/eller piercinger... Det giver bare ikke god mening at være angst for nåle, men have både tusser og piercinger. Nå, men hvertfald de 2 veninder tager jeg ofte med til undersøgelser, når de skal stikkes, om de skal have lagt drop, taget blodprøver, eller noget helt andet.

sygeplejersken bliver informeret om angsten, og at hun bare skal gøre sit arbejde, imens sidder jeg og snakker med dem, om alt og ingenting. Sidst jeg var afsted var dagen før jeg fødte, min datter havde hikke inde i maven, og min veninde mærkede hende, hun var så optaget af det liv jeg havde i maven som hoppede, at hun overhovedet ikke bemærkede det drop der blev lagt, og fik sprøjtet kontrastfarve ind...

Tag en med som forstår din angst, og snak om vind og vejr, eller lidt sladder. Det hjælper på mine veninder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.