Hvordan laver man sushi ruller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.627 visninger
12 svar
1 synes godt om
9. december 2013

Den lykkelige

Ja som spørgsmålet lyder.. hvordan? 
Altså bare dem med ris, krabbe, laks, avokado, agurk osv i..
Jeg skal lave det lørdag og har mange spørgsmål 
Hvor køber man det ris? Hvor det tang plader?
Hvor længe koges risen? 
Kan man lave det dagen før uden det bliver kedeligt?
Så man kunne købe noget chilli mayonaise i netto i en bøtte.. er det det sammen som man får at dyppe i på sticks and sushi?
Nogen gode råd/fir/erfaringer eller ting man IKKE skal gøre?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2013

Bettina90

Den lykkelige skriver:

Hvor længe koges risen? 
Så man kunne købe noget chilli mayonaise i netto i en bøtte.. er det det sammen som man får at dyppe i på sticks and sushi?

Har ikke selv prøvet at lave det, men ville ikke lave den en dag i forvejen da det jo er rå fisk 

Men man kan købe de fleste ting i supermarkederne, såsom føtex og kvickly  Derudover ved jeg at i hvert fald nogle fiskehandlere har sådan nogle frosne pakker med frossen fisk til sushi 

Anmeld

9. december 2013

Victoria2013

Den lykkelige skriver:

Hvor længe koges risen? 

De gange jeg har lavet sushi-ruller (maki) selv, har jeg brugt røget laks, surimi (crabsticks) og almindelige frosne optøede rejer... for de ting kan man ikke rigtig gå galt med

Tror du kan købe det hele i alle større supermarkeder - Føtex, Kvickly, Superbest osv...

der står på pakken med ris hvordan de skal koges. Risene skal blandes med sådan en eddikeblanding - men man behøver ikke bruge riseddike. De gange jeg har lavet det har jeg brugt sukker og noget æbleeddike jeg havde stående

Husk også at købe en måtte til at rulle med. De står nok samme sted som tangpladerne og risene.

Tror sagtens man kan lave det dagen før, hvis bare du bruger røget laks og rejer fx... bare du husker at stille i køleskab

Chilimayonaisen ved jeg ikke med, men mon ikke det er noget af det samme?

Tror i øvrigt jeg købte sådan en "startpakke" første gang jeg lavede sushi. Den indeholdt tangplader, ris, bambusmåtte og instrukser... 

Anmeld

9. december 2013

De3Guldklumper

Den lykkelige skriver:

Hvor længe koges risen? 

Vi køber sushi ris, spisepinde og tangplader i Brugsen. Ved man kan købe i netto også.

Fisk handles ved fiskehandleren - husk det skal ha været frosset ned inden brug.

Du kan putte lige det i du ønsker vi købet oftest en chili maoy og en aioli at putte i - det giver en frisk smag og bedre end ex pikant ost synes vi

Anmeld

9. december 2013

Den lykkelige

Victoria2013 skriver:

De gange jeg har lavet sushi-ruller (maki) selv, har jeg brugt røget laks, surimi (crabsticks) og almindelige frosne optøede rejer... for de ting kan man ikke rigtig gå galt med

Tror du kan købe det hele i alle større supermarkeder - Føtex, Kvickly, Superbest osv...

der står på pakken med ris hvordan de skal koges. Risene skal blandes med sådan en eddikeblanding - men man behøver ikke bruge riseddike. De gange jeg har lavet det har jeg brugt sukker og noget æbleeddike jeg havde stående

Husk også at købe en måtte til at rulle med. De står nok samme sted som tangpladerne og risene.

Tror sagtens man kan lave det dagen før, hvis bare du bruger røget laks og rejer fx... bare du husker at stille i køleskab

Chilimayonaisen ved jeg ikke med, men mon ikke det er noget af det samme?

Tror i øvrigt jeg købte sådan en "startpakke" første gang jeg lavede sushi. Den indeholdt tangplader, ris, bambusmåtte og instrukser... 

Tusind tak! 
Hvor købe man det surimi?
Ved du hvordan man laver det der hvor der er crisp??

Anmeld

9. december 2013

firstbaby

Som andre skriver kan det købes i kvickly, føtex osv.  

De første mange gange købte jeg også sushi ris, men de er så pisse dyre synes jeg. Sidste gang prøvede jeg derfor at bruge grødris. Kogte dem på samme måde som sushiris og det blev mindst lige så godt Derudover plejer jeg også bare at bruge rejer og røget laks, så jeg er sikker på jeg i hvert fald ikke bliver syg af det. mango, radiser, forårsløg og tynde gulerods stave er også lækkert.  

Vil ikke anbefale at lave dem dagen før, i hvert fald ikke hvis du bruger avokado. Smagen er stadig god dagen efter, men de ser nu lidt smattede ud synes jeg  

Anmeld

9. december 2013

Victoria2013

Den lykkelige skriver:

Tusind tak! 
Hvor købe man det surimi?
Ved du hvordan man laver det der hvor der er crisp??

Surimi kan du muligvis finde i køledisken i større supermarkeder hvor de har andet frossen fisk... nogle gange har de det også som spotvare i Netto og Fakta osv...

Crispy rejer er vel bare indbagte rejer som så er brugt i sushi? Så må man vel enten lave dem først selv eller købe nogle "færdige", tilberede dem og komme dem i. Men det har jeg ikke prøvet selv dog...

Anmeld

9. december 2013

Isabella_mor

youtube er ALTID godt når du skal prøve noget for første gang.. der er MASSER af videoer med hvordan man gør...  

held og lykke.

Et godt tip.. det er en god idé at lave sushien tidligt og så komme rullerne i køleskabet (evt pakket ind i film) så de er kolde når du skærer dem ud. og stil dem i køleskabet igen. og tag dem først ud et kvarter før servering så de stadig er kolde. men ikke MEGA kolde.

Anmeld

9. december 2013

tarkoflen

Jeg elsker at lave sushi og jeg køber altid ind i et asiasisk supermarked. Det er meget billigere og de er super søde til at hjælpe men hvis du vil gøre det så nemt som muligt, så kan du købe sådan et sushi startkit i de fleste supermarkeder, der er alt hvad du skal bruge

Jeg ville ikke lave det dagen før, det er altså bedst den dag det bliver lavet, men det kan dog godt holde sig til dagen efter, det er bare ikke helt samme smagsoplevelse

Jeg er pjattet med crispy ebi, som er friturestegte tigerrejer i sådan en dejagtig ting man kan købe dem i de asiasiske supermarkeder, så de bare skal steges

Ellers er det godt med avocado, mango, gulerødder agurk, asparges og sesam i. Flødeost kan også være godt.

Når du skal tage risene op og lægge dem på tangpladen, så husk at gøre hænderne våde, ellers klister de helt vildt

Og på youtube kan du finde nogle gode videoer tit kan man også købe ret billige bøger om sushi i boghandelen, jeg har købt sådan en lille rød en til 30 kr. tror jeg

Anmeld

9. december 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Den lykkelige skriver:

Hvor længe koges risen? 

jeg ved man kan få både tang, ris, syltet ingefær, wasabi og wakame i Netto... men de gange jeg har skulle lave sushi/kimbap, så har jeg handlet ind i den lokale asiatiske, så ved ikke hvor gode Netto's ting er - andet end ingefæren...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.