Opdrætte med og uden tavle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2013

Anonym trådstarter

C-Dog skriver:

I min verden må du jo gøre som du vil. Men ja, rigtige opdrættere er nogle sjove størrelser og hvis bare en ser sig sur på dig og gir dig dårlig omtale holder alle sig måske væk. Og jeg kan egentlig godt lidt forstå det, typisk går de jo meget op i at holde racerne rene, og de der hyggekuld uden tavle ødelægger lidt det hele, der kan være alt muligt blandet i og folk køber dem og laver blandinger osv osv og tilsidst er det bare en stor pærevællings race ;-) og det er de meget imod.

Ja kan også sagtens se det fra begge sider 

Men der ER vel ikke noget galt i det, når ikke man misbruger sit stamnavn til at sælge killingerne fx.. De bliver jo solgt som det de er, og havde jo nok lavet det kuld "alligevel", selvom jeg ikke var blevet opdrætter..

Synes bare den er svær.. For ja, man bør jo holde racen ren.. Og alligevel synes jeg jo at det er spændende og hyggeligt at lave det ene kuld om året, "som jeg plejer".. 

Synes på et tidspunkt jeg så en, i en gruppe på fb, der solgte killinger uden tavle, hvorefter hun nogle mdr var blevet registreret opdrætter. Det er bare ikke til at finde igen det indlæg, for der er jo en masse brugbare kommentarer i, for mig  For mener nemlig ikke at "folk" var imod hende, eller hvad man siger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2013

Anonym trådstarter

Jeg kan forresten ikke finde noget vedr. emnet på min klubs side, der står kun vedr. avlskatte... Og intet om hvis de er "urene", eller ved at søge på google 

Anmeld

21. november 2013

SjeBets

i min lille verden så når man vælger at avle noget, om det er hunde, katte heste eller marsvin, med tavle gør man det for at sikre at avlen er ren og det er sunde dyr man avler på.

Så ville det på mig virke som om at, hvis man lavede stueavl ved siden af, det var en pengemaskine.

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

i min lille verden så når man vælger at avle noget, om det er hunde, katte heste eller marsvin, med tavle gør man det for at sikre at avlen er ren og det er sunde dyr man avler på.

Så ville det på mig virke som om at, hvis man lavede stueavl ved siden af, det var en pengemaskine.

Nu synes jeg jo ikke at det er "stueavl ved siden af".. For som sagt, har jeg indtil videre kun haft 1 kuld årligt, og mine avlskatte er først klar om 1 års tid.. Så det er jo ikke fordi at jeg avler både det ene og det andet.. Det er "bare" et sidste kuld, inden mine avlskatte bliver klar.. For selvfølgelig avler jeg ikke på andet end mine tavlekatte, når de er klar til det..

Sådan ser jeg det i hvert fald 

Anmeld

22. november 2013

Aabye

Anonym skriver:

Hold da op 

Også selvom man ikke sælger dem i "opdrætterens" navn, men som rent stueopdræt eller hvad man siger?

JA.. For du sælger dem fra opdrætters husstand.. Og navnet gælder godt nok en person men dækker hele husstanden.. Du MÅ ikke sælge tavleløst når du har opdrætternavn og er registreret i et forbund..  Og det er vel egentlig også meget fair..? 

Hvorfor sætte flere tavleløse killinger i verdenen når du kan sætte rene killinger med stamtavle i verdenen?

Anmeld

22. november 2013

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

JA.. For du sælger dem fra opdrætters husstand.. Og navnet gælder godt nok en person men dækker hele husstanden.. Du MÅ ikke sælge tavleløst når du har opdrætternavn og er registreret i et forbund..  Og det er vel egentlig også meget fair..? 

Hvorfor sætte flere tavleløse killinger i verdenen når du kan sætte rene killinger med stamtavle i verdenen?

Joh, men hvorfor står det så ikke i klubbens regler egentlig? Jeg kan ikke finde det deri, der bliver kun omtalt avlskatte.. Intet om tavleløse dyr eller hvad man skal sige..

Jeg har jo netop ikke muligheden for at sælge dem med tavle, da mine avlskatte ikke er klar til at blive parret endnu. Og har stadig det "gamle" tavleløse par, som jeg hidtil har lavet killinger på.. Jeg synes det er hyggeligt at have det ene kuld, jeg nu har haft om året, som jeg nu har haft..

Og ja, så var der jo en der nævnte noget med en "pengemakine". Havde det været en pengemaskine, havde jeg nu avlet en 5-6 kuld om året, og ikke kun et.. Og som jeg skrev før, er det jo ikke fordi jeg laver både og kuld, men et sidste, inden tavlekattene bliver klar..

Jeg ærgrer mig rigtig meget over at jeg ikke gemte det indlæg jeg så vedr. en anden på fb, som har avlet tavleløse dyr, og en dag blev opdrætter med stamnavn - det kunne have været guld værd at læse igennem nu.

Anmeld

22. november 2013

Aabye

Anonym skriver:

Joh, men hvorfor står det så ikke i klubbens regler egentlig? Jeg kan ikke finde det deri, der bliver kun omtalt avlskatte.. Intet om tavleløse dyr eller hvad man skal sige..

Jeg har jo netop ikke muligheden for at sælge dem med tavle, da mine avlskatte ikke er klar til at blive parret endnu. Og har stadig det "gamle" tavleløse par, som jeg hidtil har lavet killinger på.. Jeg synes det er hyggeligt at have det ene kuld, jeg nu har haft om året, som jeg nu har haft..

Og ja, så var der jo en der nævnte noget med en "pengemakine". Havde det været en pengemaskine, havde jeg nu avlet en 5-6 kuld om året, og ikke kun et.. Og som jeg skrev før, er det jo ikke fordi jeg laver både og kuld, men et sidste, inden tavlekattene bliver klar..

Jeg ærgrer mig rigtig meget over at jeg ikke gemte det indlæg jeg så vedr. en anden på fb, som har avlet tavleløse dyr, og en dag blev opdrætter med stamnavn - det kunne have været guld værd at læse igennem nu.

Tjah.. hvorfor er det ikke i klubbens regler? Det er vel fordi det giver lidt sige selv: Registreret opdrætter = avl på registrerede katte = tavle på killinger.. 

Det giver da sig selv at man som registreret opdrætter ikke må opdrætte og sælge tavleløse killinger fra adressen.. 

Hvis man måtte det kunne du jo også bare tage en af dine tavleløse katte og lade pare med dine tavlekatte og så registrere kuldene som værende rene med tavle og derfor kunne få mere for dine katte hvor killingerne jo så ikke har de aner som der står skrevet i tavlen.

Jeg synes nu det er meget logisk at man ikke må sælge tavleløse katte fra adressen når man er registreret opdrætter.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.