Opdrætte med og uden tavle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.249 visninger
16 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. november 2013

Anonym trådstarter

Jeg har opdrættet katte i et par år. Begge forældre er af samme race, men altså uden tavle..

Her i efteråret, er jeg så blevet registreret opdrætter, og har også købt mine første avlskatte med stamtavle.

Nu er det jo kun killinger, og der går jo liiige 1 års tid, før hunkatten er klar til at blive parret første gang..

Men, er det helt forkert at lave et sidste kuld killinger, på de katte uden tavle, selvom man nu er blevet registreret opdrætter? Det er jo ikke fordi at der kan være nogen tvivl om at killingerne er af tavledyr eller ej, og de vil selvfølgelig blive solgt som killinger uden tavle..

Tænker bare lidt på, hvad andre registrerede opdrættere ville tænke om dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2013

Pcokate

Anonym skriver:

Jeg har opdrættet katte i et par år. Begge forældre er af samme race, men altså uden tavle..

Her i efteråret, er jeg så blevet registreret opdrætter, og har også købt mine første avlskatte med stamtavle.

Nu er det jo kun killinger, og der går jo liiige 1 års tid, før hunkatten er klar til at blive parret første gang..

Men, er det helt forkert at lave et sidste kuld killinger, på de katte uden tavle, selvom man nu er blevet registreret opdrætter? Det er jo ikke fordi at der kan være nogen tvivl om at killingerne er af tavledyr eller ej, og de vil selvfølgelig blive solgt som killinger uden tavle..

I hundeverden bliver det desværre set ned på... Jeg ved ikke om det også gælder katteverdnen??? Men held og lykke med det

Anmeld

21. november 2013

Aabye

Anonym skriver:

Tror det kommer an på hvilket forbund du er registreret i. 

I hundeverdenen bliver man smidt ud af sin klub hvis man er registreret opdrætter og laver tavleløse hvalpe, og jeg kunne forestille mig at det samme gælder i katteverdenen. 

Hvis man i hunde verdenen bliver smidt ud fra klubben kan man heller ikke stambogsføre der mere.. Og man får livslang karantæne..

Anmeld

21. november 2013

C-Dog

Er ret sikker på det ikke er ok. En registeret opdrætter skal da lave rene hvalpe/killinger og det er de jo kun hvis der er tavle. Er det ikke nogenlunde sådan det fungere i den verden? :-P

Anmeld

21. november 2013

mpr

Uanset om du er opdrætter eller ej så bør du ikke fremlægge det som om du er avler hvis de ikke har en tavle, så er det bare hobby stueopdræt Det er i hvert fald sådan jeg ser på det, og tror også du vil kunne få slag over fingrene fra det sted du er registreret som opdrætter hvis du i opdrætterens navn får de killinger og sælger dem.

Har selv en tidligere avls kat og så vidt jeg ved fra den side jeg er på med min race så er de meget strikse omkring avlere og ved at folk der "avler" killinger uden tavle bliver set en smule ned på I hvert fald hvis man prøver at sige at katten er en race kat men bare ikke har nogen tavle, for du vil aldrig kunne bevise de er race rene Heller ikke selvom du sælger dem til en pris uden stamtavle.. Man kan i hvert fald hurtigt få sig et dårligt ry i avler branchen.

Ville i hvert fald lade være med at få killinger på de to andre, det er simpelthen for dumt at risikere resten af sin avler tid med dårligt omdømme

Plus mener faktisk også du kan få frataget dine avler rettigheder hvis du laver sådan et stunt der når du ER blevet avler

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

Pcokate skriver:

I hundeverden bliver det desværre set ned på... Jeg ved ikke om det også gælder katteverdnen??? Men held og lykke med det

Det kunne jeg godt forestille mig at det ville  Men tak 

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

Tror det kommer an på hvilket forbund du er registreret i. 

I hundeverdenen bliver man smidt ud af sin klub hvis man er registreret opdrætter og laver tavleløse hvalpe, og jeg kunne forestille mig at det samme gælder i katteverdenen. 

Hvis man i hunde verdenen bliver smidt ud fra klubben kan man heller ikke stambogsføre der mere.. Og man får livslang karantæne..

Hold da op 

Også selvom man ikke sælger dem i "opdrætterens" navn, men som rent stueopdræt eller hvad man siger?

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

C-Dog skriver:

Er ret sikker på det ikke er ok. En registeret opdrætter skal da lave rene hvalpe/killinger og det er de jo kun hvis der er tavle. Er det ikke nogenlunde sådan det fungere i den verden? :-P

Jo men hvis killingerne ikke bliver solgt i "opdrætterens" navn, men som stueopdræt?

De katte jeg har nu (med tavle) er jo ikke engang klar til at lave noget før om 1 års tid.. 

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

Chel1992 skriver:

Uanset om du er opdrætter eller ej så bør du ikke fremlægge det som om du er avler hvis de ikke har en tavle, så er det bare hobby stueopdræt Det er i hvert fald sådan jeg ser på det, og tror også du vil kunne få slag over fingrene fra det sted du er registreret som opdrætter hvis du i opdrætterens navn får de killinger og sælger dem.

Har selv en tidligere avls kat og så vidt jeg ved fra den side jeg er på med min race så er de meget strikse omkring avlere og ved at folk der "avler" killinger uden tavle bliver set en smule ned på I hvert fald hvis man prøver at sige at katten er en race kat men bare ikke har nogen tavle, for du vil aldrig kunne bevise de er race rene Heller ikke selvom du sælger dem til en pris uden stamtavle.. Man kan i hvert fald hurtigt få sig et dårligt ry i avler branchen.

Ville i hvert fald lade være med at få killinger på de to andre, det er simpelthen for dumt at risikere resten af sin avler tid med dårligt omdømme

Plus mener faktisk også du kan få frataget dine avler rettigheder hvis du laver sådan et stunt der når du ER blevet avler

Ville heller ikke sælge dem i mit stamnavn, men bare som værende privat person på dba osv som jeg har gjort de andre år..

Dét jeg bare tænker på, er at mit opdræt jo slet ikke er oppe at køre endnu, og har bare haft sådan et hyggekuld en gang årligt..

Men ja, jeg ved godt at "kattemennesker" kan være nogle strikse nogle, og netop derfor tør jeg ikke stille mit spørgsmål på kattefora o.lign. da man ikke har mulighed for at være anonym, og er lidt bange for at blive hugget godt og grundigt ned.. 

Har jeg nemlig før set i debatter, hvor helt uskyldige folk stiller et spørgsmål, som de "gamle garvede kattedamer", ser som en selvfølge, også bliver den person hugget fuldstændig ned, og tør jo selvfølgelig ikke stille spørgsmål igen..

Anmeld

21. november 2013

C-Dog

Anonym skriver:

Jo men hvis killingerne ikke bliver solgt i "opdrætterens" navn, men som stueopdræt?

De katte jeg har nu (med tavle) er jo ikke engang klar til at lave noget før om 1 års tid.. 

I min verden må du jo gøre som du vil. Men ja, rigtige opdrættere er nogle sjove størrelser og hvis bare en ser sig sur på dig og gir dig dårlig omtale holder alle sig måske væk. Og jeg kan egentlig godt lidt forstå det, typisk går de jo meget op i at holde racerne rene, og de der hyggekuld uden tavle ødelægger lidt det hele, der kan være alt muligt blandet i og folk køber dem og laver blandinger osv osv og tilsidst er det bare en stor pærevællings race ;-) og det er de meget imod.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.