Kan og må man vende en rytme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.321 visninger
17 svar
5 synes godt om
18. november 2013

StudPsyk

James er meget anderledes end rose. Rose sov meget lidt som baby og droppede formiddagslur da hun var 10 måneder. James har et fantastisk sovehjerte, men en skæv rytme. Han sover:

18.30-6.30

9-12

14.30-16

I en mere optimal verden sov han en kort formiddagslur og lang middagslur.

Han skal starte i vuggestuen til januar og jeg synes det er lidt tosset hvis han sover under alle formiddagsaktiviteterne og frokoste for så at vågne når alle de andre skal sove til middag.

Er det forsvarligt at rykke på hans rytme? Altså vække ham efter en time om formiddagen fx?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2013

Aabye

Bum bum.. Den er svær.. 
Hvad sker der hvis du lægger ham en time før og vækker ham efter 1-2 timer? Og så lægger ham igen kl 12-13 stykker?

Jeg har med stort succes rykket Noahs rytme.. Jeg rykkede simpelthen hans lur 15 min af gangen.. Det var op til dagpleje start (det skal så lige siges at han var 11 mdr da min barsel sluttede og han startede først i dagpleje da han var 1 år).. 

Men jeg ved ikke om man kan gøre det med så små børn.. Du kunne evt bare prøve at vække ham efter halvanden time der om morgenen og så se hvad der sker.. 

Anmeld

18. november 2013

Nea85

Janne T. skriver:

James er meget anderledes end rose. Rose sov meget lidt som baby og droppede formiddagslur da hun var 10 måneder. James har et fantastisk sovehjerte, men en skæv rytme. Han sover:

18.30-6.30

9-12

14.30-16

I en mere optimal verden sov han en kort formiddagslur og lang middagslur.

Han skal starte i vuggestuen til januar og jeg synes det er lidt tosset hvis han sover under alle formiddagsaktiviteterne og frokoste for så at vågne når alle de andre skal sove til middag.

Er det forsvarligt at rykke på hans rytme? Altså vække ham efter en time om formiddagen fx?

Tror du ikke han stille og roligt ændrer sin rytme, jo ældre han bliver? Nu kan jeg ikke huske hvor gammel han er, men jeg er enig i, at han sover meget

Anmeld

18. november 2013

StudPsyk

Aabye skriver:

Bum bum.. Den er svær.. 
Hvad sker der hvis du lægger ham en time før og vækker ham efter 1-2 timer? Og så lægger ham igen kl 12-13 stykker?

Jeg har med stort succes rykket Noahs rytme.. Jeg rykkede simpelthen hans lur 15 min af gangen.. Det var op til dagpleje start (det skal så lige siges at han var 11 mdr da min barsel sluttede og han startede først i dagpleje da han var 1 år).. 

Men jeg ved ikke om man kan gøre det med så små børn.. Du kunne evt bare prøve at vække ham efter halvanden time der om morgenen og så se hvad der sker.. 

Det har vi ikke prøvet, kan prøve i morgen. Ja han er jo kun 8,5 måned når han starter, så den er lidt svær!!

Anmeld

18. november 2013

StudPsyk

Nea85 skriver:

Tror du ikke han stille og roligt ændrer sin rytme, jo ældre han bliver? Nu kan jeg ikke huske hvor gammel han er, men jeg er enig i, at han sover meget

Han er 7 måneder :-)

Anmeld

18. november 2013

(august)

Synes han skal have lov til at sove som han gør så længe det ikke går ud over hans nattesøvn. 

Vores ældste var/er en rigtig sovetryne og hun droppede første sine to lure om dagen da hun var ca. 19mdr.

Hvis det er en ordentlig institution er det jo alle de små som er vågne når de store sover og derfor er det jo aktiviteter til dem der er i fokus.

Anmeld

18. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Min dreng havde samme rytme. Vi prøvede at putte ham kl 8 og det virkede. Så vågnede han gerne ved 9 tiden da han ikke var lige så træt som hvis jeg lagde ham kl 9

Anmeld

18. november 2013

Tulle28

Jeg ville ikke gøre det. Især ikke når han er så lille og som du siger har et stort søvnbehov. Det skal nok regulere sig når han bliver større og jeg synes det er meget vigtigere at følge hans rytme og søvnbehov end at han får dækket (behovet?) for kontakt med andre børn i vuggestuen. Min store datter havde (og har stadig som 3,5 årig) et stort søvnbehov og sov 2 lure indtil hun var 15,5 mdr og vuggestuen "tvang" hende over på een lur. Indtil da kunne hun ikke undvære den og kunne sagtens sove fra 8-8.30 og et par timer og så igen om eftermiddagen for så at blive puttet til nat kl. 18.30-19.00. Og når jeg nu lige tænker over det, synes jeg egentlig det er det mest "normale" i vores omgangskreds - altså at børnene har sovet 2 lure indtil de var 14-15-16 mdr. Vuggestuen skal jo nok finde ud af det, selvom det selvfølgelig er mest praktisk at alle børnene sover samtidig

Anmeld

18. november 2013

Hullabullabulla

Nicolai havde absolut INGEN dagsrytme mht søvn , 45 minutters lure af gangen og ikke på faste tidspunkter.. 2 dage i dagpleje og så vendte det!

Så hvis jeg var dig ville jeg ikke pille ved rytmen før han er startet (for så giver det nok sig selv) og finder sin egen rytme ifht vuggestuen

Anmeld

18. november 2013

StudPsyk

(august) skriver:

Synes han skal have lov til at sove som han gør så længe det ikke går ud over hans nattesøvn. 

Vores ældste var/er en rigtig sovetryne og hun droppede første sine to lure om dagen da hun var ca. 19mdr.

Hvis det er en ordentlig institution er det jo alle de små som er vågne når de store sover og derfor er det jo aktiviteter til dem der er i fokus.

God pointe Og det er en god institution, vores datter går der. Jeg ved også at de børn der er vågne typisk er samlet på en af stuerne..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.