Eksperthjælp: Til en træt mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.112 visninger
7 svar
3 synes godt om
4. november 2013

Jeannette Costantina Guariniello

"Til en træt mor"

Hej Jeanette.

Jeg har en søn på godt 6 uger. Han er om dagen en rimelig nem dreng. Han bliver ammet fuldt, tager fint på (Vejede 3210 g ved fødslen og blev i sidste uge vejede til 4600 g) og virker tilpas. Bortset fra om aftenen. Der er han simpelthen bare ulykkelig. De første par uger var der ikke de store problemer med at putte ham om aftenen, andet end et par enkelte gange. Men for ca tre uger siden begyndte han at blive rigtig ked af det, nogle aftener omkring kl 20. Han græder/skriger hjerteskærende og er rigtig svær at trøste. Det er aldrig ret længe efter han har fået mad, så det er ikke sult. For 14 dage siden blev det så oftere og oftere og den sidste uge har det været hver dag. Det står som regel på ca 3-4 timer og når han endelig falder til ro og falder i søvn er der ikke noget resten af natten, udover at han vågner en del for at spise.
Nogle aftener har det hjulpet at gå tur med ham i barnevognen. Så falder han til ro, men vågner ofte igen når han kommer ind, selvom vi lader ham ligge. De sidste par dage har det hjulpet at gå med ham svøbt ind i en dyne i et mørkt rum. Vi tror derfor ikke at det er kolik, da vi jo på sin vis kan trøste ham, men det er stadig vanvittig hårdt.
Han har været til kiropraktor, da sundhedsplejersken anbefalede det, da han var en smule skæv. Han havde noget i klemme mellem skulderbladene som er blevet sat på plads, vi håbede at det ville hjælpe på det, men det har det ikke gjort.

Derfor ville jeg høre dig om du tror det er noget zoneterapi kan afhjælpe? Vi er villige til at prøve alt for at hjælpe ham.

Knus en træt mor.

Jeannettes svar

Du skriver at du ikke tror at det er kolik, som i bund og grund betyder maveonde. Som du umiddelbart beskriver det så kunne det for mig godt lyde som om det er noget med maven.
Hvordan er hans afføringsmønster? Og hvordan er hans afføring?
Som hovedregel skal han have afføring 1 gang om dagen og det skal have konsistens som remoulade.
Det er selvfølgelig svært at sige om det kan være maven, men det vil en zoneterapeut hurtigt kunne afgøre.
Jeg vil råde dig til at opsøge en zoneterapeut. Hvis det ikke er maven der driller så kan hun/han måske mærke noget andet der kunne afstedkomme skrigeturene.
Du må meget gerne skrive igen og fortælle om afføringsmønsteret så er det nemmere for mig og sige om det kunne være affaldsstoffer der kunne være årsagen.
Mange hilsner
Jeannette

Jeannette arbejder som zoneterapeut i to forskellige klinikker på Østerbro. Her kan du/dit barn få behandling.

Se Jeanette’s hjemmeside på: www.perzona.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2013

modesty

Jeg vil lige sige til den trætte mor at min søn gjorde det samme, og jeg opdagede - ved at snakke med veninder og tjekke på nettet - at det var meget normalt for babyer at have uro og grædetimer om aftenen i den alder.

Vi oplevede også at det var svært at trøste, men at det kunne lade sig gøre. Her hjalp det helt vildt at bruge vores Manduca bæresele. Dér fandt han tryghed og kunne falde til ro. Alternativt hjalp det at sidde på en stor pilatesbold med ham i armene og hoppe op og ned. Tydeligvis savnede han den tryghed (og de bevægelser) han havde oplevet i maven. Her var det også en god idé at svøbe.

Jeg vil anbefale Manduca-selen, og jeg kender flere der har været meget glade for en slyngevugge.

Anmeld

5. november 2013

Aluka

modesty skriver:

Jeg vil lige sige til den trætte mor at min søn gjorde det samme, og jeg opdagede - ved at snakke med veninder og tjekke på nettet - at det var meget normalt for babyer at have uro og grædetimer om aftenen i den alder.

Vi oplevede også at det var svært at trøste, men at det kunne lade sig gøre. Her hjalp det helt vildt at bruge vores Manduca bæresele. Dér fandt han tryghed og kunne falde til ro. Alternativt hjalp det at sidde på en stor pilatesbold med ham i armene og hoppe op og ned. Tydeligvis savnede han den tryghed (og de bevægelser) han havde oplevet i maven. Her var det også en god idé at svøbe.

Jeg vil anbefale Manduca-selen, og jeg kender flere der har været meget glade for en slyngevugge.

Tak for svaret. Ja har godt læst at der er en del der opelver det.

Men hvor længe varede denne periode for jer og hvor gammel var jeres barn. Det har stået på her i 14 dage nu, så det er ved at være lidt hårdt

Anmeld

5. november 2013

modesty

Aluka skriver:

Tak for svaret. Ja har godt læst at der er en del der opelver det.

Men hvor længe varede denne periode for jer og hvor gammel var jeres barn. Det har stået på her i 14 dage nu, så det er ved at være lidt hårdt

Uh, det kan jeg faktisk ikke huske, men jeg mener at det var et par måneder...

Anmeld

5. november 2013

L&V

modesty skriver:

Uh, det kan jeg faktisk ikke huske, men jeg mener at det var et par måneder...

Vores viktor er 4mdr og det er stadig sådan og syntes os det var sådan med laura til de 4-5 måneder

Anmeld

5. november 2013

Tine Baandhagen

modesty skriver:

Vi prøvede fuldstændig det samme, og selv om jeg ammede fuldt ud og havde massere af mælk så blev hun altså ikke ordenlig mæt hos mig om aftenen - nu får hun flaske og er igen en glad og mild pige �� hun er dog stadig meget sulten om aftenen så jeg ammer kun om natten, formiddagen og ved middagstid sen eftermiddag/ aften er hun på flasken - håber at det kan hjælpe jer også ��

Anmeld

5. november 2013

modesty

Vi prøvede fuldstændig det samme, og selv om jeg ammede fuldt ud og havde massere af mælk så blev hun altså ikke ordenlig mæt hos mig om aftenen - nu får hun flaske og er igen en glad og mild pige �� hun er dog stadig meget sulten om aftenen så jeg ammer kun om natten, formiddagen og ved middagstid sen eftermiddag/ aften er hun på flasken - håber at det kan hjælpe jer også ��

Du har vist citeret forkert. 

Jeg oplevede det samme med øget appetit i aftentimerne, men det var da han blev lidt ældre og hang ikke sammen med de ulvetime-aftener som jeg oplevede og som jeg hører TS beskrive. Og hun skriver jo også selv " Det er aldrig ret længe efter han har fået mad, så det er ikke sult." Plus hun nævner at det hjælper at svøbe og vugge.

Da min søn havde øget appetit, satte jeg mig i sofaen med babserne fremme og ammede nærmest konstant fra kl. 20-23. Det fungerede, og jeg mener at det varede et par uger eller tre, og så var det tilbage til normal igen.

Så jeg vil bare lige sige til TS at jeg synes ikke at du skal gå over til flaske bare fordi baby er urolig om aftenen. Det kan sagtens skyldes andre ting - prøv i hvert fald de andre råd først. 

Anmeld

6. november 2013

Aluka

Tine Baandhagen skriver:

Prøvede sjovt nok i går at give ham en flaske (med mm som jeg tidligere havde pumpet ud og havde i fryseren), selvom han lige havde spist, og ganske rigtigt. Han spiste det hele og var rolig efterfølgende. 

Tænker om min mælk om aftenen ikke er god nok, da han jo lige har spist. Senere på aftenen er det ikke noget problem at give ham bryst. Synes det er meget mærkeligt. Han bliver ligefrem sur bare jeg prøver at lægge ham til.

Giver du mm på flaske eller mme? -Hvis mme, hvor meget giver du og hvordan er nætterne efter han har fået det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.