Eksperthjælp: afbrudt søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.130 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. oktober 2013

Catrine Hansen

"afbrudt søvn"

Hej Catrine.
jeg har en skøn baby som er 5 måneder d. 8/11-13.
jeg har ammet fuldt og er nu begyndt på skemad. startede med at give 10 ske fulde grød i en uge og derefter en potion, 2 og nu 3 potioner dagligt og lidt kogt vand/mme i tudekop.

kl 7 1/2 potion grød og lidt vand

kl 9. lur, nogle 1 time andre gange 3 timer.

kl. 11 bryst

kl 12-1430 søvn

kl 1445 grød hel potion 20 ml mme

kl 1545 bryst

kl 17 søvn 45min

kl 1815 1/2 potion grød og 10 ml mme
Det er ikk altid han når op på 3 potioner daglig.

kl 20 sengetid bryst. Det tager min ca 1 time og falde i søvn. Derefter vågner han 1 gang time hele natten. Han vil ikke ha sut eller sutflaske så det er bryst hver gang han vågner. Han er en utrolig glad baby, leger meget aktivkt på legetæppe hver dag men mor er træt. Hva skal jeg gøre for han min sover 5 timer om natten.
Venlig hilsen Liams mor

Catrines svar

Kære Liams mor

Først og fremmest vil jeg sige: jeg føler med dig!
Det er super hårdt at blive vækket så mange gange om natten.
Min trøst er: det bliver bedre! En dag sover han helt igennem!
Hvornår det sker, kan jeg ikke fortælle dig, men indtil det sker, er der nogle ting du kan prøve, som måske vil få Liam til at sove flere timer i træk om natten. Om det lige bliver 5 timer eller mere, kan jeg ikke love dig. Liam er jo ikke så gammel endnu, så det er helt normalt og forventeligt, at han vågner et par gange og vil have mad. De 5 timer er derfor nok lidt for urealistisk. Så længe han ikke er ældre, i hvert fald.
Men at han vågner hver time, lyder ikke så godt (for din søvn, i hvert fald).
Jeg tænker at du kan prøve følgende:
1. Leg en masse med Liam i løbet af dagen. Snak meget med ham, syng for ham, vær aktiv med ham. Lad ham opleve en masse og bruge alle sine sanser. På den måde vil han fysisk og psykisk blive "mæt", hvilket måske kan gøre hans søvn dybere.
2. Tilbyd ham brystet så meget han overhovedet vil i løbet af dagen. Dette kan måske "mætte" hans suttebehov, så han ikke vil vågne op og bede om brystet så tit om natten.
3. Lav faste rutiner hver aften. På samme tidspunkt hver aften skal I lave de samme ting. Fx få nattøj på, få børstet tænder (hvis han har sådan nogle), synge den samme godnatsang o.s.v. Børn elsker forudsigelighed. Det er med til at gøre natten tryg.
4. Når han beder om brystet om natten, så lad ham få det, men mærk efter om han reelt er sulten, eller om han bare hyggesutter. Hvis han sutter uden rigtigt at spise, så tag din lillefinger ind i hans mundvig så vaccummet slipper og du forsigtigt kan lempe din brystvorte ud igen. Hvis han søger den igen, så tilbyd den, men lad der kun gå ganske kort før du igen fjerner ham fra brystet. Det burde efterhånden hjælpe! Hvor længe der går, kan ikke sige.
5. Nogle små børn sover bedst ved siden af sin mor. Måske er det også nemmere selv at sove videre efter amning, hvis du ligger ned og ikke skal lægge ham fra dig igen. Jeg ved jo ikke, om det allerede er det I gør. Men ellers kan du prøve det.

Sidst, men ikke mindst: det er en stor omvæltning at få et barn. Man bliver udfordret på en masse ting - ikke mindst ens nattesøvn. Men husk at nyd jeres stunder sammen nu. Lige pludselig er ens børn blevet store og vil knap nok give et knus! :-) Jeg lover dig, at Liam ikke vil blive ved med at vågne så tit. Med eller uden din hjælp. Vi kan håbe, at det går lidt hurtigere med din hjælp.
Rigtig meget held og lykke til jer.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.