Brie!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.740 visninger
16 svar
0 synes godt om
23. juli 2009

LauraLW

Er der nogen der ved om man må spise det når man er gravid.... er super kræsen i disse dage, og for ikke at blive ved med at savle over tanken om en cheese burger (!!?), så har jeg nu indstillet min hjerne på en ristet bolle med brie...

Men synes jeg engang læste noget om at det er no-go... noget med noget skimmel...

help... ellers må jeg jo på mac d, og den går altså ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2009

forår

Det anbefales ikke at spise det når man er gravid...men alt med måde sys jeg. Jeg har spist fansbrød med Brie 2 gange nu i min graviditet. Tror bare ikke at det er smart at spise det hver dag, men spis du bare lidt, det er jeg ret overbevist om at der ik sker noget ved...men det er bare min holdning

Velbekomme;o)

Anmeld

23. juli 2009

Ni-ko-li-ne

LauraLW skriver:

Er der nogen der ved om man må spise det når man er gravid.... er super kræsen i disse dage, og for ikke at blive ved med at savle over tanken om en cheese burger (!!?), så har jeg nu indstillet min hjerne på en ristet bolle med brie...

Men synes jeg engang læste noget om at det er no-go... noget med noget skimmel...

der er ikke nogen der siger at det sker noget som helst ved at spise brie.... men der kan ske noget og det er derfor de anbefaler at man lader være.... det er noget med skimmel og parasitter osv... men alt med måde.... :0)

Anmeld

23. juli 2009

LauraLW

forår skriver:

Det anbefales ikke at spise det når man er gravid...men alt med måde sys jeg. Jeg har spist fansbrød med Brie 2 gange nu i min graviditet. Tror bare ikke at det er smart at spise det hver dag, men spis du bare lidt, det er jeg ret overbevist om at der ik sker noget ved...men det er bare min holdning

Velbekomme;o)

Ok, tak for svar :-)

Gik dog google amok, og fandt dette fra netdoktor:

Må jeg spise brie og andre bløde oste under graviditeten?

Nej
Sundhedsstyrelsen fraråder gravide at spise bløde oste som for eksempel brie under graviditeten.

Spis ikke upasteuriserede madvarer
Bløde oste er oftest upasteuriserede, og kan derfor indholde bakterien listeria monocytogenes, der er farlig for gravide.

Infektion med listeria hos en gravid kan føre til abort, for tidlig fødsel og infektion hos den nyfødte. Moderen kan få influenza-lignende symptomer, men nogle udviser ingen tegn på infektion.

Sådan undgås bakterien
Du undgår listeria-bakterien ved at spise varmebehandlet mad, holde en god køkkenhygiejne, holde øje med holdbarhedsdatoen på madvarer, varm færdigretter ordentlig op, drik og spis kun pasteuriserede oste og mælkeprodukter.

Anmeld

23. juli 2009

ønskebørn74

Min læge sagde da jeg var gravid, at jeg skulle undgå brie der er ikke pastauriseret mælk i... og spise det med måde...

Anmeld

23. juli 2009

LauraLW

ønskebarn74 skriver:

Min læge sagde da jeg var gravid, at jeg skulle undgå brie der ikke er pastauriseret... og spise det med måde...

kan man få pastauriseret brie? Det har jeg godt nok aldrig set, men har selvfølgelig heller ikke ledt :-)

Åh, hvis jeg bare kunne få tanken ud af mit hovedet, det er som om at INTET andet (pånær den der cheese burger) dur.

Anmeld

23. juli 2009

ønskebørn74

LauraLW skriver:

kan man få pastauriseret brie? Det har jeg godt nok aldrig set, men har selvfølgelig heller ikke ledt :-)

Åh, hvis jeg bare kunne få tanken ud af mit hovedet, det er som om at INTET andet (pånær den der cheese burger) dur.

Jeg købte det hos en ostehandler... Prøv det...
Ved hvad du mener... Jeg EEEELSKER brie.....

Anmeld

23. juli 2009

LauraLW

ønskebarn74 skriver:

Jeg købte det hos en ostehandler... Prøv det...
Ved hvad du mener... Jeg EEEELSKER brie.....

ja det bliver jeg vist nødt til! Hader ost, men elsker brie! (skærer dog altid kanten af, for den kan jeg ikke lide)

Anmeld

23. juli 2009

Cris

LauraLW skriver:

Ok, tak for svar :-)

Gik dog google amok, og fandt dette fra netdoktor:

Må jeg spise brie og andre bløde oste under graviditeten?

Nej
Sundhedsstyrelsen fraråder gravide at spise bløde oste som for eksempel brie under graviditeten.

Spis ikke upasteuriserede madvarer
Bløde oste er oftest upasteuriserede, og kan derfor indholde bakterien listeria monocytogenes, der er farlig for gravide.

Infektion med listeria hos en gravid kan føre til abort, for tidlig fødsel og infektion hos den nyfødte. Moderen kan få influenza-lignende symptomer, men nogle udviser ingen tegn på infektion.

Sådan undgås bakterien
Du undgår listeria-bakterien ved at spise varmebehandlet mad, holde en god køkkenhygiejne, holde øje med holdbarhedsdatoen på madvarer, varm færdigretter ordentlig op, drik og spis kun pasteuriserede oste og mælkeprodukter.

Jeg har spist alle de der ost, som er ikke pasteuriserede. Men i små mændge. Vi beholder vores i køleskabet så jeg tror ikke, at der sker noget med et styk en gang i mellem. Når vi var ude at spise, har jeg ladet det være med at bestille oste tallerken (som ellers er jeg meget glad for) for de plejer at have osten i stuetemperaturen og jeg tænkte, at bakterierne kan vokse til mange flere... Det ved jeg ikke, men den var min holdning og heldigvis er der ikke sket noget...

Anmeld

23. juli 2009

linemus

Køb dansk brie. Den er pasteuriseret. Jeg undersøgte det nemlig helt vildt, da jeg var gravid, for jeg ELSKER brie og ville nødig undvære, men ville hellere ikke risikere noget. Danske oste skal være pasteuriseret, så derfor er det sikkert at købe dem fx fra Arla.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.