Hvad koster en lammekølle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2013

L&V

Dorthe1986 skriver:

Ja, der er vidst ikke andet for Tænker at lave en lille sovs af den væde den afgiver, mens den er i ovnen, men bliver det godt tror du? Jeg har aldrig lavet lammekølle før.

Men ellers havde jeg tænkt at lave flødekartofler til og så tomatsalat med feta. Og så tzatziki. Vil det overhovedet være nødvendigt med sovs?

Man ka sagtens lave en super lækker sovs af lamme sky.. jeg plejer brasere lam med rosmarin, gulerødder og løg det bliver rigtig godt og giver en go kraftig sovs. men hvis der er flødekartofler til syntes jeg ik det er nødvendigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2013

Dorthe1986

Månsson skriver:

Man ka sagtens lave en super lækker sovs af lamme sky.. jeg plejer brasere lam med rosmarin, gulerødder og løg det bliver rigtig godt og giver en go kraftig sovs. men hvis der er flødekartofler til syntes jeg ik det er nødvendigt

Det lyder så lækkert
Men måske jeg skulle lave en lille klat for min søns skyld, han er en sucker for kød og sovs

Anmeld

23. oktober 2013

L&V

Dorthe1986 skriver:

Det lyder så lækkert
Men måske jeg skulle lave en lille klat for min søns skyld, han er en sucker for kød og sovs

det er os dejligt.. du ku jo os vælge en mere neutral kartoffel også lave sovs til alle.

Anmeld

23. oktober 2013

mor88

Ja bare sådan cirka

Har bestemt mig for at jeg skal servere en lammekølle for mine to bedste venner, der kommer langvejs fra for at besøge mig i næste weekend

Og vil gerne vide hvad jeg skal regne med at smide efter sådan en? Hvad koster de frosne i supermarkederne kontra en fersk en fra slagteren? Ved godt der kan være stor forskel, men bare så jeg har lidt at gå efter.

Vi er tre voksne og et barn på 2 år 6 mdr, der skal spise af den (hvor stor skal den være tror i?)

De ferske er selvfølgelig lidt dyrere end de frosne. Jeg så en fersk i Lidl for et par dage siden, den vejede 2 kilo og kostede omtrent 250 kroner  Hvis du køber en frossen, så smager den bedst, hvis du tager den ud af fryseren og sætter den i køleskabet 2 dage før den skal steges(husk at tage plastikket af)  

nogle gange får man benløse lammekøller, og de er altså de bedste 

hvis der er lammekøller fra flere forskellige lande, vælg så en fra et så nordligt land som muligt, f.eks Irland eller Island  De New Zealandske smager ikke så godt, da de kun skal bruge ulden, og derfor ikke behandler fårene lige så godt.

Når jeg steger lammekølle, skærer jeg nogle snit i kødet og lægger et fed hvidløg under snittet, det giver en vildt god smag, hvis man kan lide hvidløg  og nok krydderi på, så skorpen bliver sprød 

Hvis du har tiden, så bliver kødet mørt og saftigt af at blive stegt i 5,6,7 timer ved lav varme 

Jeg plejer at lave sovs af sky'en, det gør på en måde, at sovsen fungerer bedre sammen med kødet 

nu blev jeg sulten!!  Held og lykke 

Anmeld

23. oktober 2013

Dorthe1986

Månsson skriver:

det er os dejligt.. du ku jo os vælge en mere neutral kartoffel også lave sovs til alle.

Ja det kunne jeg også gøre. Godt jeg har halvanden uge til at justere menuen lidt endnu

Anmeld

23. oktober 2013

Dorthe1986

mor88 skriver:

De ferske er selvfølgelig lidt dyrere end de frosne. Jeg så en fersk i Lidl for et par dage siden, den vejede 2 kilo og kostede omtrent 250 kroner  Hvis du køber en frossen, så smager den bedst, hvis du tager den ud af fryseren og sætter den i køleskabet 2 dage før den skal steges(husk at tage plastikket af)  

nogle gange får man benløse lammekøller, og de er altså de bedste 

hvis der er lammekøller fra flere forskellige lande, vælg så en fra et så nordligt land som muligt, f.eks Irland eller Island  De New Zealandske smager ikke så godt, da de kun skal bruge ulden, og derfor ikke behandler fårene lige så godt.

Når jeg steger lammekølle, skærer jeg nogle snit i kødet og lægger et fed hvidløg under snittet, det giver en vildt god smag, hvis man kan lide hvidløg  og nok krydderi på, så skorpen bliver sprød 

Hvis du har tiden, så bliver kødet mørt og saftigt af at blive stegt i 5,6,7 timer ved lav varme 

Jeg plejer at lave sovs af sky'en, det gør på en måde, at sovsen fungerer bedre sammen med kødet 

nu blev jeg sulten!!  Held og lykke 

Tusind tak for de gode råd Min tanke var også at smide hvidløg i dyret og massere den ind i et tykt lag krydderier

Har kun smagt de frosne, har aldrig lavet dem selv. Men du ville altså lægge den helt "nøgen" ind i køleskabet i 2 dage?

Men tror jeg vil prøve med en fersk for at få det så lækkert som muligt, alt efter hvor dyre de er heroppe i nordvest

Jeg har hele dagen til maden, men hvis den skal i ovnen i 5-7 timer, hvor lav varme vil du så sætte den på? og vil du så undlade varmluft? Er ikke vant til at langtidsstege

Anmeld

23. oktober 2013

mor88

Tusind tak for de gode råd Min tanke var også at smide hvidløg i dyret og massere den ind i et tykt lag krydderier

Har kun smagt de frosne, har aldrig lavet dem selv. Men du ville altså lægge den helt "nøgen" ind i køleskabet i 2 dage?

Men tror jeg vil prøve med en fersk for at få det så lækkert som muligt, alt efter hvor dyre de er heroppe i nordvest

Jeg har hele dagen til maden, men hvis den skal i ovnen i 5-7 timer, hvor lav varme vil du så sætte den på? og vil du så undlade varmluft? Er ikke vant til at langtidsstege

Ja, helt nøgen  på et fad, så væsken ikke løber ud over det hele  Du kan sagtens få det frosne til at smage lige så godt ved at gøre dette 

Du kan satse på 6 timer ved 130 grader, for derefter at "grille" det de sidste minutter, for at få en lækker skorpe  Du må endelig ikke bruge varmluft 

Kødet skal være 80 grader i midten, hvis du har et termometer.

Anmeld

23. oktober 2013

L&V

Vil nu mene den ska være 70 i kerne temp så er den let rosa 77 er gennemstegt

Anmeld

23. oktober 2013

Dorthe1986

mor88 skriver:

Ja, helt nøgen  på et fad, så væsken ikke løber ud over det hele  Du kan sagtens få det frosne til at smage lige så godt ved at gøre dette 

Du kan satse på 6 timer ved 130 grader, for derefter at "grille" det de sidste minutter, for at få en lækker skorpe  Du må endelig ikke bruge varmluft 

Kødet skal være 80 grader i midten, hvis du har et termometer.

Tusind tak, så kan jeg måske alligevel nøjes med en billig ;-) kan låne mig til et termometer heldigvis :-) de hvidløgsfed, er det hele fed og lægger du dem lige under skindet?

Anmeld

23. oktober 2013

Dorthe1986

Månsson skriver:

OksVil nu mene den ska være 70 i kerne temp så er den let rosa 77 er gennemstegt

Okay tak :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.