influenza vaccine er så meget i tvivl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2013

lineog4

Er det en ny anbefaling? Har aldrig fået tilbudt influenza vaccine.

Du er ikke 100% beskyttet mod influenza med vaccinen da man vacciner mod den almindeligste stamme og bliver den der slår igennem som epidemi en anden så er man ikke beskyttet.

Ved ikke hvad jeg ville vælge - vi får det tilbudt gratis via arbejde men jeg takker nej men er jo heller ikke gravid. Og da jeg var gravid var det vist mere modsat at man ikke fik tilbudt fordi det kunne påvirke et eller andet i slutning af graviditet eller også husker jeg forkert

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2013

Bettina90

modesty skriver:

Du skal i hvert fald vide at det er langt fra sikkert at vaccinen hjælper. Der er mange forskellige former for influenza, og vaccinen dækker den form som man regner med bliver den mest udbredte det pågældende år. Men du kan sagtens blive syg af andre former for influenza alligevel.

Men de mener at det så er i en mildere grad man bliver ramt, end hvis man ikke havde fået vaccinen 

Anmeld

24. oktober 2013

modesty

Bettina90 skriver:

Men de mener at det så er i en mildere grad man bliver ramt, end hvis man ikke havde fået vaccinen 

OK. 

Anmeld

24. oktober 2013

LMX

Min læges personlige holdning er IKKE at anbefale den. Hun gør det kun fordi sundhedsstyrelsen siger hun skal.

Hun mener at hvis man har et normalt helbred og ikke sædvanligvis får influenza så er den overflødig...

Jeg vakler selv fordi jeg skal starte arbejde inden længe og arbejder med syge mennesker så ved ikke om jeg vil tage risikoen ved ikke at få den. Er dog aldrig før blevet syg af influenza, men nu har jeg jo så været væk fra jobbet i over ét år efterhånden så kan ikke vide om min krop stadig er modstandsdygtig overfor de fleste baktusser..

Anmeld

24. oktober 2013

modesty

LMX skriver:

Min læges personlige holdning er IKKE at anbefale den. Hun gør det kun fordi sundhedsstyrelsen siger hun skal.

Hun mener at hvis man har et normalt helbred og ikke sædvanligvis får influenza så er den overflødig...

Jeg vakler selv fordi jeg skal starte arbejde inden længe og arbejder med syge mennesker så ved ikke om jeg vil tage risikoen ved ikke at få den. Er dog aldrig før blevet syg af influenza, men nu har jeg jo så været væk fra jobbet i over ét år efterhånden så kan ikke vide om min krop stadig er modstandsdygtig overfor de fleste baktusser..

En influenza er en virus og ikke en bakterie, så det gør ikke nogen forskel om du har været væk fra det bakterielle miljø i en længere periode.

Anmeld

24. oktober 2013

LMX

modesty skriver:

En influenza er en virus og ikke en bakterie, så det gør ikke nogen forskel om du har været væk fra det bakterielle miljø i en længere periode.

Aaarh det var bare en talemåde.. Ved godt hvad du mener 

Anmeld

24. oktober 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
lineog4 skriver:

Er det en ny anbefaling? Har aldrig fået tilbudt influenza vaccine.

Du er ikke 100% beskyttet mod influenza med vaccinen da man vacciner mod den almindeligste stamme og bliver den der slår igennem som epidemi en anden så er man ikke beskyttet.

Ved ikke hvad jeg ville vælge - vi får det tilbudt gratis via arbejde men jeg takker nej men er jo heller ikke gravid. Og da jeg var gravid var det vist mere modsat at man ikke fik tilbudt fordi det kunne påvirke et eller andet i slutning af graviditet eller også husker jeg forkert

Den anbefales til gravide efter 12. uge. Samt til gravide før 12. uge hvis de har nogle specifikke sygdomme.

Sundhedsstyrelsen skriver dette om vaccinen:

"Vaccinen beskytter dig og dit barn 
Sundhedsstyrelsen anbefaler vaccination til gravide efter 12. uge både af hensyn til dig og dit barn. Internationale undersøgelser viser, at gravide i 2. og 3. trimester har øget risiko for at komplikationer som abort eller for tidlig fødsel. Og som gravid har du også en øget risiko for komplikationer til influenza som f.eks. lungebetændelse.

Risikoen for at få komplikationer er større, hvis du samtidig har en kronisk sygdom som nedsat lungefunktion, astma, hjerte-kar-sygdom, diabetes, nedsat immunforsvar eller er svært overvægtig. Hvis du er gravid i 1. trimester (til og med 12. uge) kan du derfor også blive vaccineret gratis, hvis du har en af disse sygdomme.

En ekstra bonus ved at du lader dig vaccinere under graviditeten er, at der efter fødslen kan være fordele for dit barn. Barnet bliver nemlig beskyttet af dine antistoffer i den første tid, og undersøgelser viser lavere sygelighed og dødelighed blandt nyfødte af vaccinerede mødre. Endelig er du, som ofte er dit barns tætteste kontakt, en potentiel smittekilde til influenza – en smittekæde, der brydes, hvis du bliver vaccineret.

Vaccinen er sikker for barnet 
Vaccinen har været anvendt til gravide i flere år i mange lande, og derfor er den grundigt undersøgt til brug for gravide. Undersøgelserne viser entydigt, at vaccinen er meget sikker at bruge – både for mor og barn. Bl.a. har forskere ved Statens Serum Institut fulgt alle fødende i en hel årgang og fandt ingen øget risiko for komplikationer som f.eks. tidlig fødsel, lav fødselsvægt og misdannelser hos kvinder, der blev vaccineret under graviditeten."

Anmeld

24. oktober 2013

stjernehimmel

anna111 skriver:

burte jeg få den? jeg er 15+3 idag og jeg er bare så meget i tvivl jeg passer bare meget på med alt midercin spiser kun gravitamin og jern jeg spiser ingen gang en panodil mod smerter selv om jeg er kronisk syg og jeg er bare bange for den kan skade mit barn. .

har i fået den?

har i fået bivirkninger af den?

anbefaler i den?

min søster der ventede 2 barn fik den ikke.. og var VIRKELIG syg med influenza op til, under og efter hun fik sin lille basse.... efter at ha set og oplevet det er jeg slet ik i tvivl JEG SKAL ha den hvis jeg bliver gravid....

Hun siger det var hendes livs maridt og ku hverken gå eller stå pga sygdom

Anmeld

24. oktober 2013

Lamya

anna111 skriver:

burte jeg få den? jeg er 15+3 idag og jeg er bare så meget i tvivl jeg passer bare meget på med alt midercin spiser kun gravitamin og jern jeg spiser ingen gang en panodil mod smerter selv om jeg er kronisk syg og jeg er bare bange for den kan skade mit barn. .

har i fået den?

har i fået bivirkninger af den?

anbefaler i den?

Jeg kan godt forstå du er i tvivl, man vil jo det bedste for sin baby :-) jeg har valgt ikke at få den, jeg fik den heller ikke da jeg var gravid første gang, da var vacciner bandlyst i graviditeten. Min læge har ikke en gang anbefalet det. Man kan stadig få andre virusser og høj feber som man ikke er vaccineret i mod og der er heller ingen garanti for at vaccinen beskytter, tror den beskytter omkring 70%.

Jeg har haft det ligesom dig, var  virkelig været i tvivl, tar ingen medicin i graviditeten og for mig er en vaccine medicin.

Anmeld

24. oktober 2013

anna111

Profilbillede for anna111
Lamya skriver:

Jeg kan godt forstå du er i tvivl, man vil jo det bedste for sin baby :-) jeg har valgt ikke at få den, jeg fik den heller ikke da jeg var gravid første gang, da var vacciner bandlyst i graviditeten. Min læge har ikke en gang anbefalet det. Man kan stadig få andre virusser og høj feber som man ikke er vaccineret i mod og der er heller ingen garanti for at vaccinen beskytter, tror den beskytter omkring 70%.

Jeg har haft det ligesom dig, var  virkelig været i tvivl, tar ingen medicin i graviditeten og for mig er en vaccine medicin.

tak for svar har osse besluttet mig for ikke at få den efter jeg har snakket med min jordmoder som heller ikke anbefalder mig den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.