Gravid og influenzavaccine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.384 visninger
14 svar
0 synes godt om
19. oktober 2013

Louise81

Denne tråd er ikke tiltænkt at skabe en stor debat om for/imod vacciner. Jeg har blot brug for lidt vejledning og eventuelle erfaringer :-)

Jeg er gravid i 38. uge, og er blevet anbefalet, af min jordemoder, at tage imod tilbudet om gratis influenza vaccine til alle gravide.

Jeg har undersøgt lidt, og de fleste mener ikke at der er nogen speciel risiko for hverken mor eller barn - da eventuelle bivirkninger ikke vil påvirke barnet, og kun små for moderens vedkomne. Derudover, så skulle babay være beskyttet de første seks måneder, hvilket jo ville være skønt med en storesøster i børnehave, som nok  sløber diverse ting med hjem. Hvorimod, en omgang influenza kan have langt større konsekvenser for både mor og barn.

Jeg har lige afleveret speciale, en lang og hårdt proces, så ved fra erfaring, at jeg eftefølgende meget nemt bliver ramt af sygdom (ikke noget alvorligt, bare kroppen der reagerer). Derfor overvejer jeg at tage imod tilbudet om vaccinen. Jeg ved godt at den ikke afværger almindelig forkølelse etc, men vi er jo på vej ind i influenza sæsonen.

Men hvad mener I? Er det helt unødvendigt? Har I gode/dårlige erfaringer med denne vaccine?

På forhånd tak :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2013

mkb123

Jeg følger lige med her Jeg kan desværre ikke nå at få vaccinen, da jeg er 41+ nu, men synes det er lidt interessant. Har nemlig fået "influenza"/snue som aldrig før, og det vil bare IKKE gå væk igen

Retrospekt ville jeg takke ja 

Anmeld

19. oktober 2013

salix

jeg tror jeg ville tage i mod hvis jeg  var dig der er en grund til at de tilbyder det og når du selv er inde på at din krop nok i forvejen er ude af balance pga dit speciale ville jeg ikke være i tvivl... 

Anmeld

19. oktober 2013

Putomanen

Jeg er "kun" 12 uger henne, men efter anbefaling fra lægen har jeg valgt at tage mod vaccinationen. Jeg har dog også allerede været små-syg flere gange under min graviditet, så jeg er sikker på, at jeg vil være mere sårbar overfor en influenza.
Så beslutningen var ret nem for mig

Anmeld

19. oktober 2013

TinaPina

Jeg går selv med de samme overvejelser lige nu. Havde besluttet mig for ikke at få den men er nok ved at beslutte mig om nu. Også fordi her er en storebror der jo hiver alverdens ting med hjem.

Anmeld

19. oktober 2013

grinny

Jeg har også overvejet at få den  Tror det ender med at jeg får den, kan lige så godt være på den sikre side 

Anmeld

19. oktober 2013

J P

Hmm det er jo svært ikke at skabe debat om :-)

Jeg havde lidt de samme tanker, men valgte at få den, da jeg tænker der må være en årsag til at sundhedsstyrelsen vælger at anbefale gravide at få den. Der er få bivirkninger ved den, og jeg kunne ikke lige overskue at skulle stå med en bebs og en ordentlig omgang influenza. Jaja, den beskytter ikke 100%, men den beskytter da noget..

Personligt har jeg ikke oplevet andre bivirkninger end lokal reaktion ved stikket - altså bistik-fornemmelse i et par dage. Heller ikke andre år jeg har fået den ifm. jobbet. Men iflg. oplysningerne er det 1-10% der oplever en eller flere af følgende: Reaktioner på indstiksstedet, utilpashed, træthed, smerter, feber, kulderystelser. Muskel-/ledsmerter. Hovedpine. Øget svedtendens.

Men om den er unødvendig.. tja.. vel et spørgsmål om ens overbevisning :-)

Anmeld

19. oktober 2013

Louise81

Tusind tak for jeres svar.

Jeg tror også at jeg har besluttet mig for at tage imod tilbuddet.

God weekend til jer alle :-)

Anmeld

19. oktober 2013

Bettina90

Louise81 skriver:

Denne tråd er ikke tiltænkt at skabe en stor debat om for/imod vacciner. Jeg har blot brug for lidt vejledning og eventuelle erfaringer :-)

Jeg er gravid i 38. uge, og er blevet anbefalet, af min jordemoder, at tage imod tilbudet om gratis influenza vaccine til alle gravide.

Jeg har undersøgt lidt, og de fleste mener ikke at der er nogen speciel risiko for hverken mor eller barn - da eventuelle bivirkninger ikke vil påvirke barnet, og kun små for moderens vedkomne. Derudover, så skulle babay være beskyttet de første seks måneder, hvilket jo ville være skønt med en storesøster i børnehave, som nok  sløber diverse ting med hjem. Hvorimod, en omgang influenza kan have langt større konsekvenser for både mor og barn.

Jeg har lige afleveret speciale, en lang og hårdt proces, så ved fra erfaring, at jeg eftefølgende meget nemt bliver ramt af sygdom (ikke noget alvorligt, bare kroppen der reagerer). Derfor overvejer jeg at tage imod tilbudet om vaccinen. Jeg ved godt at den ikke afværger almindelig forkølelse etc, men vi er jo på vej ind i influenza sæsonen.

Men hvad mener I? Er det helt unødvendigt? Har I gode/dårlige erfaringer med denne vaccine?

Jeg har taget imod tilbuddet  Har ikke oplevet andre bivirkninger end at skulderen var en smule øm 

Anmeld

19. oktober 2013

Rødhætte

Louise81 skriver:

Jeg fik den den da jeg var gravid og synes det er et godt tilbud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.