Eksperthjælp: nedsat mælkeproduktion i forbindelse med stress/dødsfald i familien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.039 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. oktober 2013

Catrine Hansen

"nedsat mælkeproduktion i forbindelse med stress/dødsfald i familien"

Hej Catrine,

Jeg har en datter på 3 mdr. som jeg har ammet fra start af. Det er gået fint de første par uger, på trods af, at jeg har haft en elendig tid efter taber af min far, blot 2 uger efter fødslen. Pludselig har jeg ikke mælk nok og snakker med min SP om at suplere med mme. Dette går også godt.
Her 3 mdr. efter, sker der et nyt dødsfald i familien, og igen bliver mit hoved fyldt med alle mulige tanker og jeg kan ikke koncentrere mig om noget som helst eller få ro i kroppen. Alt dette kan baby jo mærke.. Igen oplever jeg, at min mælkeproduktion nedsænkes og jeg bliver naturligvis trist over det, for jeg ville jo helst gerne amme. Men jeg ammer det jeg kan og suplere med mme som før.. Der går en uge efter den sidste begravelse da et nyt dødsfald sker.. igen en person som har stået mig meget nær og bliver selvfølgelig igen meget ked af det. Igen går jeg med alverdens tanker og kan ikke finde ro.. og nu oplever jeg at jeg ingen mælk har overhovet! Jeg har prøvet malke ud med en elektrist brystpumpe, og håbe at det ville sæt skub i produktionen igen, men ingenting sker.. der kommer kun lidt dråber og det er det.. ;( Jeg ser det som endnu et nederlag og jeg er ked af at måtte opgive amningen.

Har du nogle råd til hvordan jeg kan få gang i produktionen igen?? Jeg vil blive så glad..

Pfh tak!

Catrines svar

Kære du!

Hvor er jeg ked af at høre om alle de tab du har oplevet. Det er super hårdt at være nybagt mor med alt hvad det indebærer, og når man så oven i oplever forfærdelige ting, så sætter det meget naturligt spor i ens mælkeproduktion. Man ved at den stress man oplever i forbindelse med bl.a. dødsfald, kan have en negativ effekt på mælkeproduktionen.
Når man så, som du har gjort, supplerer med mme, så vil det også have en negativ effekt på mælkeproduktionen. I har selvfølgelig gjort det for at jeres datter kunne tage nok på, og det kan jo være nødvendigt i en periode. Nu lyder det bare som om i er kommet ind i en dum spiral, hvor du ikke laver nok mælk fordi du ikke får stimuleret brysterne tilstrækkeligt.
Hvordan er din datters vægt lige nu? Hvis hun er glad for at amme og får fint fat, så ville jeg, forudsat at din datters vægt er som den skal være, droppe at give mme, og tage et par dage hvor din datter får lov at komme til brystet så meget som overhovedet muligt. Hvis hun ikke vil ammes mere end 6 gange i døgnet, så vil jeg foreslå at du malker ud, så dine bryster bliver tømt i hvert fald 8 gange i døgnet. Efter to dage på denne måde, burde din mælkeproduktion være kommet op igen og passe til din datters behov.
I de to dage skal du kun tænke på at amme og hvile. Vær tæt på din datter og få hjælp til alle de praktiske ting i huset.
Hvis du ikke oplever forbedring efter de to dage, så vil jeg foreslå at du ringer til en ammerådgiver fra Forældre og Fødsel for at få snakket tingene igennem og evt få nogle andre råd.
Held og lykke med det.
Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.