Kan min krop ikke finde ud af at passe på baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2013

chael

Dafnies skriver:

Hej alle Baby.dk-brugere

I dag har jeg været til jordemoder, hvilket ikke gik helt som forventet. Jeg er førstegangs gravid og 30+0 i morgen.

Jeg har hele tiden fået at vide fra familie og venner, at jeg skal forvente at få en stor baby, da jeg selv er meget høj (Både min kæreste og jeg er ca. 180 cm). Mine forældre, min søster, min moster osv er også alle meget høje. Jeg var selv en stor baby (4300 g og 56 cm) og min moster og søster har fået store børn. 

Alt dette startede jordemoderen også med at påpege - og fortalte mig (endnu en gang) at jeg skal forvente en stor baby. Men men men - da hun så mærkede på maven ændrede hun mening. Hun har skønnet den lille skurk til at veje 1300 gram - hvilket jeg jo ikke synes er meget.. Han ligger altså, ifølge hende, 15% under gennemsnit 

Derudover mærkede hun (som jeg selv havde gættet) at han ligger i tværleje - altså på skrå og ikke i hovedstilling! Så hun begyndte at skrive ned, og tale om, at hvis han ikke har vendt sig med hovedet nedad når jeg kommer om 5 uger, så snakker vi vendingsforsøg og evt pks.

Jeg har intil videre haft en god graviditet uden bekymringer - men lige nu sidder jeg tilbage med en følelse af, at min krop måske slet ikke er så god til at være gravid som jeg troede.. Måske kan min krop slet ikke finde ud af, at passe på en lille baby alligevel.. 

Hvor meget blev jeres babyer skønnet til omkring 30+0? Og hvad endte fødselsvægten med at blive?

Og hvornår stod jeres baby i hovedstilling? (førstegangsfødsel)

På forhånd tak for svar!

De der såkalde skøn, dem ville jeg altså tage med et gran salt...

Min den ældste blev også skudt til over gennemsnittet og ved fødslen var de sikre på hun vejede over 4 kg. Ud kom altså en lille baby på 3450 g.

Så jeg giver sgu ikke meget for de skøn. Selvfølgelig skal man reagere hvis det er meget markant. Og kan blive skannet osv. Men selvfølgelig kan din krop finde ud af det. Og han har altså 5-7 uger han kan nå og vende sig og boltre sig.

No worries... Nyd du det bare...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2013

Bettina90

Dafnies skriver:

Nææ hvor hyggeligt! Endnu en lille julebaby 

Jeg tænker også, at han da har god tid til at vende sig endnu? Det lød bare på jordemoderen som om, at han allerede skulle have vendt sig nu hvor jeg er førstegangsfødende...

Der er god tid endnu  Da jeg var til jordmoder lå hun med hovedet nedad, men hun rykker stadig rundt på sig  Kan da også mærke at hun til tider ligger sig på tværs. Så at din dreng har ligget på tværs lige da i var til jordmoder, betyder slet ikke at han altid gør det 

Ja, en lille julebaby  Er den bedste julegave  Men håber nu hun kommer lidt inden eller efter jul 

Anmeld

14. oktober 2013

Morigen

Dafnies skriver:

Mange tak for svar! 

I har selvfølgelig ret i, at det kun er et skøn - og at de ikke altid rammer rigtigt.  Det var bare lidt af et chok, fordi jeg har gået og forventet, at han ville ligge i den høje ende og at det på intet tidspunkt har været i mine overvejelser, at han kunne være en lille baby.. 

Jeg er dog lidt nervøs for familiens reaktion. De har jo netop alle fortalt mig, at jeg får en stor baby, at jeg ikke skal købe noget tøj i str. 50 osv.. Kan det virkelig passe, at jeg som den eneste i familien får en lille baby? - Er bange for, at de så vil tænke/tro, at det er fordi jeg har spist forkert eller levet forkert under graviditeten... 

Jeg ved, at en lille baby ikke betyder, at babyen ikke har det godt! Men lige i mit tilfælde, kan jeg ikke lade være med at blive lidt nervøs, da vi jo netop har en del store børn i familien.. Så jeg kan blive lidt nervøs for, om han ikke får det han har brug for til at vokse...

Jeg bekymrer mig normalt ikke let og har faktisk ikke gjort det før nu i forbindelse med graviditeten.. Ved ikke lige hvad der går af mig i dag 

Ikke alt er som folk forventer, måske din kæreste/mand var lille da han blev født??
Jeg købte tøj i str. 56 da jeg ventede den første for uanset hvad, så kan de kun passe str. 50 i 14 dage ca.
Jordemødre kan også tage fejl med størrelsen.

Men jeg tror det er på at tide at du lukker lidt af for hvad din familie siger, der er ingen grund til at tage sorgerne/problemerne på forskud.

Jeg frygtede også en kæmpebaby, fordi både min mor og mormor har født store børn, jeg var så den mindste af dem alle. Men bare fordi dem i din familie har født store børn er det ikke ensbetydende med at dit barn bliver kæmpe. (har desuden hørt at det er nemmere at føde store børn end for små, for de kan hjælpe lidt til )

Anmeld

14. oktober 2013

Aabye

Her skød de et HELT kilo forkert med min nr 2.. 

12 timer inden jeg fødte var jeg et smut på fødegangen fordi mit vand var gået... Der skønnede de min dreng til at være omkring de 3600 gram.... 

Da han så BLEV født vejede han altså 4635 gram.. 

Men min ældste skønnede de ham til at veje omkring 4200.. Han kom ud og vejede 3600.. 

Så de der skøn giver jeg ikke specielt meget for.. :/ Du skal ikke være bekymret.. Baby er lige som baby skal være.. 
At resten i din familie har fået store børn kan jo skyldes rigtig mange ting..

Anmeld

14. oktober 2013

baby012

Min mor og far er begge over 180 høj, 

Men jeg er 162 

og min lillesøster er 170. 

Jeg vejede kun 2800g ved fødslen.. 

Det samme gjorde min søster.. 

Så man kan godt få små børn selvom man er høj  

Anmeld

14. oktober 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Dafnies skriver:

Mange tak for svar! 

I har selvfølgelig ret i, at det kun er et skøn - og at de ikke altid rammer rigtigt.  Det var bare lidt af et chok, fordi jeg har gået og forventet, at han ville ligge i den høje ende og at det på intet tidspunkt har været i mine overvejelser, at han kunne være en lille baby.. 

Jeg er dog lidt nervøs for familiens reaktion. De har jo netop alle fortalt mig, at jeg får en stor baby, at jeg ikke skal købe noget tøj i str. 50 osv.. Kan det virkelig passe, at jeg som den eneste i familien får en lille baby? - Er bange for, at de så vil tænke/tro, at det er fordi jeg har spist forkert eller levet forkert under graviditeten... 

Jeg ved, at en lille baby ikke betyder, at babyen ikke har det godt! Men lige i mit tilfælde, kan jeg ikke lade være med at blive lidt nervøs, da vi jo netop har en del store børn i familien.. Så jeg kan blive lidt nervøs for, om han ikke får det han har brug for til at vokse...

Jeg bekymrer mig normalt ikke let og har faktisk ikke gjort det før nu i forbindelse med graviditeten.. Ved ikke lige hvad der går af mig i dag 

Rolig nu. Hvis dit barns fødselsvægt får dig til at frygte familiens reaktion, så ligger der mange bekymringer i vente for dig, hvis/når du og dit barn på andre områder kommer til at skille sig lidt ud og afvige det mindste fra, hvordan "det plejer at være" i familien. Listen over potentielle områder, hvor du og baby ikke følger "plejer", er uendelig - og du er nødt til at gøre det klart for dig selv, at andres holdninger og sammenligninger ikke skal påvirke dig. Børn er forskellige både fysisk og mentalt, og hvis dit barn viser sig at være en lille størrelse, er det bare sådan, det er. 

Jeg og min mand er små, men jeg har født store børn, og det er altså ikke noget, jeg selv har kontrolleret. Meget store babyer kan være et resultat af graviditetsdiabetes, så det er ikke nødvendigvis et sundhedstegn. 

Anmeld

14. oktober 2013

ms86

Hej igen..

Jeg svarede på din tråd tidligere idag, og var efterfølgende selv til 30. ugers jm-besøg og jeg fik PRÆCIS det samme at vide som dig: Hun skønnede "den" til ca 1300 g og "den" lå total på tværs.. Synes det var lidt sjovt når jeg liige havde læst og svaret på din tråd!

Min jm snakkede ingen ting om at den var mindre end gennemsnittet eller noget..  

Anmeld

14. oktober 2013

MomInTheMaking

Dafnies skriver:

Hej alle Baby.dk-brugere

I dag har jeg været til jordemoder, hvilket ikke gik helt som forventet. Jeg er førstegangs gravid og 30+0 i morgen.

Jeg har hele tiden fået at vide fra familie og venner, at jeg skal forvente at få en stor baby, da jeg selv er meget høj (Både min kæreste og jeg er ca. 180 cm). Mine forældre, min søster, min moster osv er også alle meget høje. Jeg var selv en stor baby (4300 g og 56 cm) og min moster og søster har fået store børn. 

Alt dette startede jordemoderen også med at påpege - og fortalte mig (endnu en gang) at jeg skal forvente en stor baby. Men men men - da hun så mærkede på maven ændrede hun mening. Hun har skønnet den lille skurk til at veje 1300 gram - hvilket jeg jo ikke synes er meget.. Han ligger altså, ifølge hende, 15% under gennemsnit 

Derudover mærkede hun (som jeg selv havde gættet) at han ligger i tværleje - altså på skrå og ikke i hovedstilling! Så hun begyndte at skrive ned, og tale om, at hvis han ikke har vendt sig med hovedet nedad når jeg kommer om 5 uger, så snakker vi vendingsforsøg og evt pks.

Jeg har intil videre haft en god graviditet uden bekymringer - men lige nu sidder jeg tilbage med en følelse af, at min krop måske slet ikke er så god til at være gravid som jeg troede.. Måske kan min krop slet ikke finde ud af, at passe på en lille baby alligevel.. 

Hvor meget blev jeres babyer skønnet til omkring 30+0? Og hvad endte fødselsvægten med at blive?

På forhånd tak for svar!

Hej.

Min datter blev scanner til 18% for lille ved en ekstra scanning omkring uge 30. Og de skønnede hende til max 4kg en uge før termin, men 14 dage over tid kom der altså en næsten 5kg tung baby ud. (4920gr)

Så tag en dyb indånding. Det skal nok gå. Ved godt det er svært ikke at være bekymret, det var jeg selvfølgelig også, men bare fordi man er stor behøver man ikke få store børn og selv om de skønner dem til små kan de godt være store.

Håber svarene herinde kan berolige dig lidt og jeg er sikker på at din krop er helt perfekt til at passe på din lille skat.

Anmeld

14. oktober 2013

mommy1991

Dafnies skriver:

Hej alle Baby.dk-brugere

På forhånd tak for svar!

Da jeg var 29+1 blev han skønnet til at være 1400-1500 g og da jeg fødte 39+6 var han 3605 g. Ved ikke hvor længe han stod i hovedstilling, men han gjorde det i hvertfald fra uge 29. 

Held og lykke med det! det skal nok gå 

Anmeld

14. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Bare rolig, baby kan nå at slå MANGE kolbøtter endnu og vægten, tja, hvis det virkelig var så slemt så havde hun sendt dig til vækstscanning. Utrolig uprofessionelt af hende at give dig bekymringer, hvis hun alligevel ikk synes det skal tjekkes op på 

Jeg fik skønnet min dreng til aller aller højst 3800, mens jeg var i fødsel. Ham kom ud og vejede 4300  

min venindes dreng blev skønnet til 3600 men vejede 2700!! Så det kan gå begge veje  

så længe der ikk bliver udvist yderligere bekymring fra din jm, så kan du tage det roligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.