MorEllen skriver:
Ja, her er min lille historie om mislykket amning. Jeg har stået i et stort ammedillema de sidste dage, og har nu taget beslutningen at stoppe amningen. Min pige er 2,5 uge.
Jeg ælsker at amme fordi det giver en dejlig nærhed og kropskontakt. Og jeg ælsker alle de fordele både jeg og babyen får fra naturens side. Ja, jeg ælsker konseptet og den romantiske setting det nu er.
MEN.. jeg hader at amme fordi det gør så sindsygt ondt. Jeg har store blødende sår på begge brystvorter. Jeg hader at amme fordi jeg bliver så bundet af det, dog ælsker jeg tilknytningen..
Jeg hader at amme fordi jeg ikke mestrer det.
Med mit forrige barn ammet jeg i 4 måneder, da også med store sår på bægge brystvorter. Det var et lille helvede. Men fordi jeg ville være så vellykket så fortsatte jeg. Sundhedsplejersken blev ved med at sige at jeg bare skulle være tålmodig, så ville det nok blive godt til sidst. Det blev det ikke.
Denne gang har jeg søgt hjælp helt fra start af, hos jordmoder, sundhedsplejerske og ammeklinikk, og alligevel lykkes det bare ikke. Mit barn sutter fint på brystet, teknikken er rigtig, men det er som om mine bryster bare ikke er lavet for amning. Så nu har jeg grædt mine sidste tårer, og har stoppet amningen fulstændig. Pigen tar heldigvis fint flasken, og vi arbejder nu på at danne rutiner på tider, mængde osv. Det er frygtelig vemodig, og jeg sørger på en måde over hvad jeg og pigen mister ved at gå over til flaske, men samtidig er det en stor lettelse. Jeg har ikke tænkt at få flere børn, og jeg vil bare nyde denne unike tiden, og ikke kæmpe og græde hver eneste gang den lille skal have mad.
Tak fordi i læste med.. del gerne flere mislykkede ammehistorier.. 
Sådan havde jeg det egentlig også.
Jeg ELSKEDE at JEG kunne give mit søn det han havde brug for, men jeg synes egentlig ikke at selve 'amme-akten' var hverken hyggelig eller noget jeg fik et bedre bånd til ham af.
men det kræver måske også at amningen fungere før det er hyggeligt.
Jeg havde problemer fra dag 1 - Isaak kunne ikke få ordentligt fat (og det opdagede sygeplejerskerne og JM på svangergangen ikke) hvilket resulterede i at mine brystvorter var to store blødende sår der gjorde så forfærdeligt ondt. Jeg sad og græd og skreg i smerte hver eneste gang han skulle ammes.
da han var 4 dage gammel gik jeg over til at malke ud og give på flaske - da han så var 14dage gammel og mine brystvorter var helet havde jeg mod på at give det endnu et forsøg.
det gik egentligt ok, havde ikke voldsomme smerter men Isaak havde stadig svært ved at få fat (på trods af suttebrik), han brokkede sig altid mega meget ved brystet, lå og vred sig og var faktisk bare pisse svær at amme.
de første 3mdr. havde han kolik (troede vi) og græd gerne 6timer om dagen.. da han var 2,5mdr fik han kighoste og stoppede med at tage på - vi gik til en masse kontrolvejninger og da han så var knap 4mdr. måtte jeg droppe amingen da han næsten ikke havde taget på i 6uger og der bare ikke var nok mælk.
... Isaak havde jo så nok ikke kolik, han har bare været pisse sulten hele tiden
det gjorde mig SÅ ked af det at jeg måtte droppe amningen, mest fordi jeg havde været så opsat på at jeg bare SKULLE fuldamme i 6mdr, jeg følte det som et kæmpe nederlag at jeg ikke kunne - jeg kunne "kun" amme ham i 4mdr (hvilket set i bagspejlet jo egentlig er ret meget i forhold til mange andre).
Jeg havde det forfærdeligt svært ved at tage valget, selvom jeg jo egentlig ikke havde et valg, ungen tog jo ikke på og var sulten, selvfølgelig skulle han have flaske - det var først da børnelægen sagde at nu SKAL han have flaske at jeg stoppede med at dunke mig selv oven i hovedet med det..
han har nu fået flaske i knap 1,5 mdr og er et HELT andet barn, han græder næsten aldrig, han sover middagslur (Gjorde han aldrig før) han er kun vågen om natten når han skal spise hvor han før var vågen i 5timer i streg bare for at være utilfreds.
jeg er NU 100% sikker på at det var den rigtige beslutning at droppe amningen, men føj hvor gjorde det ondt og det har taget lang tid at acceptere at jeg skulle være flaske-mor..
hov.. det blev lidt langt