Hvordan får vi ham til at spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2013

FruK

Tauf skriver:

Men det er ikke for han ikkr kan lide det. Han spiser ALT bare ikke så meget af det :-(
Han er 2 1/2 år...

I sidste uge fik vi boller i karry, han spiste en ske fuld. Der var rester tilbage så vi skulle ha det dagen efter. Der spiste han 2 portioner. .

Så det er ikke selve maden som er problemet.

Men det er jo godt, at du ved at han er blevet tilbudt noget, han kan lide.

Så længe han spiser noget i løbet af dagen, ville jeg ikke gøre et stort nummer ud af, hvor meget han spiser til aften. Det skal nok komme igen. Lad ham spise det, han vil. Fortæl ham, at om lidt tager vi maden ud, så er vi færdige med at spise. Og så tag maden ud - og lad være med at sætte det tilbage igen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2013

MorDk

Jeg kan godt forstå du bliver frutstreret, Men din frutstration kan han mærke. Jeg ville hvis jeg var dig tage den med ro og lade ham "passe sine måltider" Altså lade være at have fokus på ham og maden hele tiden. Hyg jer om bordet. Nyd jeres egen mad. han skal nok spise hvis han er sulten. Nogle børn har disse perioder.... og det er helt normalt. Trives han? Følger han hans "egen" kurve? Er lægen bekymret?

Tror du skal trække vejret og droppe alt den bekymring og lade din søn være i fred. (ikke ondt ment)

Jeg ved godt man prøver alt muligt i frutstration. MEN jeg tror på at hvis I tager det afslappet så vil han ændre adfærd stille og roligt.

Jeg bryder mig ikke om tvang ift. mad og drikke. Sådan som NU spiser du. Du SKAL spise NU.... Tror kun det gør det hele meget værre.

Anmeld

10. oktober 2013

roenlund

det lyder helt som min dreng han bliver tre nu her d. 30 og har aldrig rigtig spist aftensmad, det kan tælles på en hånd hvor mange dage han spiser i løbet af en måned, min sp siger at det nok bare er sådan han er og at så længe han ser ud til at trives er det ok... hun anbefalede os dog at der bliver tilbudt rugbrød sammen med aftensmaden da han ikke kan lide ret meget kød og ikke smager på ting han ikke ved hvad er, det ville jeg nok ikke gøre når nu i ved han godt kan lide maden...

Men gud hvor er det svært ikke at bekymre sig

Anmeld

10. oktober 2013

MorTil4<3

Tauf skriver:

Vi har KÆMPE aftensmads problemer med Elias. Han vil ikke spise noget han sidder bare og leger med maden.
Nogen dage lykkedes det os at få mad i ham ved at han sidder ved en af os og vi giver ham det til sidst. Vi er begyndt at sige at når vi er færdige skal han spise færdig NU. Det gør han ikke. Når vi så siger at nu får du ikke mere. Græder han og siger mig aftensmad. Så prøver vi igen men han vil stadig ikke. Det tager næsten en time hver dag. Og han får ille noget.

Synes vi har prøvet alt.
Spise tidligt - Spise sent - spise uden musik - spise med musik.
Vi giver ham mad- lader ham sidde og lege.

Jeg har prøvet at sige at det er okay og at han spiser meget i dagpleje. Men det er også begyndt at blive mindre
Men nu går det mig på nerverne igen. Han er jo en tynd fis ca. 98 cm og ca 12 kg.

Han spiser i løbet :
Morgenmad: næsten en portion havregrød
Formiddag: Frugt der kan han spise meget
Middag: 5 halve rugbrød (det er fint )
Eftermiddag: en halv bolle nogen gange mindre
Aftensmad : ingenting (næsten)

Hvad skal vi gør..

vi har stået i samme frustrerende situation som dig
og her har kune en ting virket

lad som ingen ting!!

det er hårdt og man tænker ejjj ens lille fis får ik nok og ii åg åhhh
men jo mere i ligger i det jo mindre spiser barnet

her går det stadig op og ned med vores

men når de så er inde i en god periode gir vi lige lidt extra smør på brødet og ligeeee laver lidt mere bagekartofel med en masse smør i
og lige ja alt bare ligeeee gir det en tand mere

det virker og vi kan mærke nu jo ældre de bliver jo mere spiser de

så det skal nok komme men det er i perioder og det må man tage med

min yngste spiser som en hest i dagpleje men til gengæld stikker han kun i sin aftensmad
men så en gang imellem vender han og spiser måske kun halvdelen i dp og spiser som en hest hjemme

igen , lad som ingen ting og slap af
lad ham bruge den time hvis han skal, så når i er færdige så sid 5 minutter mere og snak om alt bare ikke ham
så ryder i af bordet og slapper af, og så skal han nok blive færdig

det gør vi her og han kan også sagtens side en time, men så ryder vi af og laver badekar og lige ordner lidt småting, og så er han typisk færdig der )

Anmeld

10. oktober 2013

modesty

Vi har KÆMPE aftensmads problemer med Elias. Han vil ikke spise noget han sidder bare og leger med maden.
Nogen dage lykkedes det os at få mad i ham ved at han sidder ved en af os og vi giver ham det til sidst. Vi er begyndt at sige at når vi er færdige skal han spise færdig NU. Det gør han ikke. Når vi så siger at nu får du ikke mere. Græder han og siger mig aftensmad. Så prøver vi igen men han vil stadig ikke. Det tager næsten en time hver dag. Og han får ille noget.

Synes vi har prøvet alt.

Jeg har prøvet at sige at det er okay og at han spiser meget i dagpleje. Men det er også begyndt at blive mindre
Men nu går det mig på nerverne igen. Han er jo en tynd fis ca. 98 cm og ca 12 kg.

Han spiser i løbet :

Hvad skal vi gør..

Jeg synes at du skal slappe helt af.  Han får rigeligt mad, fem halve rugbrød til frokost er MEGET! Han kan sikkert mærke at du/I er anspændt omkring aftensmaden, og det gør problemet større. Så jeg ville være helt afslappede omkring det - han får en portion mad, I snakker om alt muligt andet. Når madtid er færdig, så tager I tallerkenen, så han lærer at aftensmåltidet ikke bare fortsætter uendeligt. Hvis han græder, siger I (selvfølgelig på en sød og rar måde) at nu er måltidet slut. Det er en god idé at varsle f.eks 10 minutter inden madtid er slut, som en anden også foreslår. 

Sådan som jeg ser det, er det ikke et problem at han ikke vil spise, men det er en ærgelig situation at han bliver ked når I tager hans tallerken. Men mon ikke det også vil gå i sig selv hvis hele måltidet får en mere afslappet tone over sig?

Anmeld

10. oktober 2013

Kloster

Lad nu barnet være. Han dør jo ikke af sult

Spiser så fint resten af dagen og pyt da med om han kun spiser 1-2 skefulde til aftensmad. Tilbyd, hold bordskik ved at sidde ved bordet , men lad ham selv bestemme, hvor meget, han vil have.

Gør måltidet til en hyggestund.

Vores eneste fælles måltid er aftensmaden og jeg nægter at gøre det til et problem. Det er alm mad og vi sidder der alle sammen og snakker om dagen, tanker, meninger og ting der lige skal vendes. Og når man alligevel sidder der, kan man ligeså godt spise

Han skal nok spise, når han bliver sulten. Tror måske det ville være godt at lade være med at fokusere for meget på det. Skal nogle gode rutiner, som ikke giver netop hans mad/situation opmærksomhed. Tilbyd ham maden i små potioner, mind ham evt om at spise et par gange og ellers lad ham være...

Anmeld

10. oktober 2013

Mother-love

Tauf skriver:

Synes vi har prøvet alt.

Han spiser i løbet :

Hvad skal vi gør..

Isabella har også perioder hvor hun ikke spiser aftensmad og er i en nu også.
Ved hvor frustrende det er. Men vi har valgt at sige at sådan er det.
Vi fik det råd fra pædagogerne ovre i vs at vi ikke skulle gøre noget nummer ud af det. Og bare lade hende være hvis hun ikke ville spise for hun skulle nok spise hvis hun var sulten.
Og 5 halve rugbrøder til middag er da super fint. Hold da op. Isabella spiser maks 2 halve hvis vi er heldige.
F.eks lige for tiden hvor hun ikke gider og spise aftensmad får hun
Morgen nogen gange spiser hun en held portion havregrød andre gange gider hun ikke spise noget.
Formiddag frugt og rugbrød uden noget
Middag ca en hel rugbrød, halvt stykke frugt, osthaps og nogen gang et stykke agurk
Eftermiddag. Yoghurt,halvt stykke frugt og en pakke rosiner.
Når hun kommer hjem spiser hun gerne lidt frugt eller grønt.
Aftensmaden spiser hun nok kun et par mundfulde. Og det er det hun får i løbet af sådan en dag hvor hun ikke gider aftensmaden.

Jeg ville ikke bekymre mig selvom det er møg svært. Men for os er det bare blevet så meget nemmere efter vi har accepteret at det er sådan hun spiser.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.