Anonym skriver:
Vi har gennem de sidste 5 år kæmpet for vores søn, da vi kunne se han ikke var helt som andre børn... Han er kvik, sød og dejlig, men har nogle adfærdsmæssige træk, der adskiller ham fra andre... Efter at blive afvist fra børnepsykiatrien for 1½ år siden, fik vi i april i år tilknyttet en socialrådgiver og familieterapeut gennem sundhedsplejersken... Der er så blevet lavet en ny henvisning til børnepsykiatrien, og vi har nu været til forhåndssamtale, hvor de vurderede at de ville lave en udredning på ham... Lidt et chok var det så at det var inden for autisme, men vi er bare glade for at de vil hjælpe os...
Er der andre herinde der har børn der er autist, som vil fortælle lidt om hverdagen mv.? Er der nogle foreninger det er godt at melde sig ind i, og har I gode råd?
Mvh. en stadig lidt fortvivlet, men alligevel lettet mor...
Min søn på 15 fik diagnosen Aspergers Syndrom som 5-årig. Jeg vil begynde med at beskrive, hvordan han er i dag: Han er hurtig til at få nye venner, er højt elsket af sine klassekammerater, har en kolossal viden om emner, der interesserer ham - kunst, litteratur, film m.v. Han skriver noveller og har vundet mange skrivekonkurrencer på nettet, brugte en uge af sommerferien på en forfatterhøjskole for unge - et nåleøje at komme igennem - og han maler og tegner meget.
På "minussiden" - forstå mig ret: Han er ekstremt glemsom, har glemt et utal af tandlægetider
, roder og får alting til at forsvinde. Han taler meget og længe om detaljer uden at opdage, at folk ikke lytter, og han er frygteligt stædig. Når han en sjælden gang bliver frustreret, vred og ked, vælter det ud af ham - ellers er han ekstremt rolig og sikker på, folk vil ham det godt. Han er meget fysisk inaktiv og "nørder" meget.
Da han var lille, faldt han i søvn de underligste steder, som om der pludselig blev slukket for en kontakt - bum! Han talte meget gammelklogt, blev sent renlig og havde mange uheld et stykke op i skolealderen. Han var et leksikon at høre på, lærte sig selv at læse som 4-årig og kunne sige alfabetet bagfra uden tænkepauser. Han tegnede samme motiv om og om igen, nærmest skabelonagtigt.
Han havde det svært i børnehaven og blev drillet af de seje drenge, men da han kom i skole, og der kom mere struktur og forudsigelighed over dagen, blev det meget bedre. Han går til alt held i en klasse, hvor det er cool at være klog, og det har afgjort betydet meget for hans trivsel.
Vi tænker sjældent over hans diagnose og har altid været opmærksomme på at se ham som den, han er, og ikke som "Vores Asperger". Vi har aldrig malet fanden på væggen og frygtet, han ville få særlige problemer, og han er så absolut vores mest harmoniske barn.
Håber, du kan bruge dette til noget - nikke genkendende til dele af det og ikke mindst se, at det ikke på nogen måde behøver at være et stort handicap.