Eksperthjælp: at komme til at amme efter to dårlige ammeforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.090 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. september 2013

Catrine Hansen

"at komme til at amme efter to dårlige ammeforløb"

Nu arbejder vi på nr 3, og vil SÅ gerne amme næste gang, det har ikke kommet op at køre de andre 2 gange både pga ks men også mine børn ikke har kunne sutte ordentlig og min produktion uanset hvor ofte jeg malkede og lagde til ikke blev bedre
Min søn blev født .5 uger for tidligt og kunne ikke sutte ordentligt, havde ikke kræfter og lavede smeld med tungen, bedste løsning var ammebrikker, efter .3 mdr med amning hver 2 time, fra start til start, og udmalkning og give på flaske, måtte jeg opgive. Ved min datter, kunne hun ikke sutte, og havde meget svært ved bare at lære flaske, og måtte droppe efter få dage på sygehuset, malkede dog ud, og først efter vi kom hjem, kom der mælk, men ikke mere end 20 ml og til sidst kom der mindre og mindre, selvom mine bryster føltes helt fyldte, og spændte.

Så jeg tænkte om man nogle måneder før fødslen kunne begynde at malke ud, og stimulere, skulle der komme mælk, vil jeg gemme det i fryseren og give på flaske, har prøvet de sidste to gange med både hvidtøl, akupunktur, udmalkning, zoneterapi osv og intet hjalp, mine bryster var meget spændte og føltes aldrig som om de blev tømt ret meget, malkede 20-30 min på hvert bryst og ialt kom der maks 20 ml
Kan mine kirtler eller andet være stoppet eller noget som kan gøre at mælken ikke kommer inde fra brystet og ud ?

Vil så gerne amme, og forberede bedst muligt for at få det til at lykkedes, og ville være dejligt, hvis der er håb for at kunne amme 3 gang

Mvh Maja

Catrines svar

Hej Maja

Til dit spørgsmål om man kan malke ud i graviditeten, må jeg desværre skuffe dig. Når man er gravid er der nogle hormoner fra livmoderen der forhindrer mælken i at blive dannet. Først når moderkagen er født, overtager de mælkedannende hormoner, og man begynder at producere mælk. Det er også forklaringen på at man har forsinket mælkeproduktion hvis der sidder en lille rest af moderkagen tilbage efter fødslen.
Nogle kvinder har dog lidt råmælk i brysterne allerede i graviditeten, men du kan ikke starte den reelle mælkeproduktion op før du har født.
Råmælken vil altid komme uanset stimulation, men efter at den blivende mælk er løbet til, kræver det at brysterne tømmes før ny mælk dannes.

Til din fordel vil jeg sige, at dit brystkirtelvæv er forøget ift dit første og andet barn, da man for hver graviditet har dannet mere kirtelvæv.

Jeg vil foreslå dig at snakke med din jordemoder om at få skrevet i dine papirer, at du ønsker at forblive indlagt efter fødslen indtil din amning er kommet igang.
Du kan også ringe til en af ammerådgiverne i Forældre og Fødsel for at snakke dine forrige forløb igennem. Det kan godt hjælpe ift dit kommende ammeforløb.
Og et vigtigt punkt er også, at du VIL det så meget. Din mand/kærestes støtte er også afgørende for at det vil gå godt denne gang. Så hvis han ikke deler dine ønsker, må I have snakket tingene igennem.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke, både med fødslen og amningen.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.