"Sove igennem uden gråd"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

669 visninger
5 svar
0 synes godt om
20. juli 2009

Lilac

Det er titlen på en bog, som jeg netop er blevet færdig med (venligst udlånt af Ida).
Jeg ved nu hvad det er der plager xxx, og jeg kan sige jer, det er ligesom at få en åbenbaring!
Den lille mus har simpelthen svært ved at komme fra det ene søvnstadie til det næste. Og fordi han er vant til at blive vugget i søvn, bliver han forvirret over at han ikke længere bliver vugget, når han har de korte opvågningsfaser. Vi har betinget ham til at han er nødt til at skulle vugges for at kunne sove, og det skal der laves om på. 
Jeg er nu ved at forsøg at nusse ham i hans vugge - UDEN at vugge, og når han er lige ved at falde i søvn hvisker jeg "shhhh.... nu skal du sove....", som så kan blive vores nøgleord, som vi (når der er gået en månedstid eller to) siger til ham, og så falder han til ro. På den måde lærer han nænsomt hvordan man falder i søvn selv, og vi kan alle sove i fred :-).

Vi har også indført mere struktureret og fast putterutine, og tidligere sengetid... 

Forfatteren skriver i øvrigt at hun i sin søgen på litteratur og råd om babyer og søvn stødte på to grupper: dem som mener børn bare skal have en "kold tyrker" og græde i søvn og dem som mener at man bare må lære at leve med det. Min læge tilhører tydeligvis den sidste. Jeg KAN og VIL ikke leve med det - derfor håber jeg inderligt bogens råd virker! 

En kæmpe tak skal Mette have (Anna-jonas), da det var hende som foreslog det kunne være der problemet ligger, og Ida skal have tusind tak for lån af bogen :-).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2009

JustAnotherName

Håber i får held med det. Det lyder lovende ...bare det at du nu ser anderledes på det, og har en plan for at prøve at nå dit mål. Der er ikke noget værre end ikke at føle at der er mere man kan stille op, og alle ideer er afprøvet uden held,
Så jeg håber for jer, at dette er metoden som virker, så i alle kan få sovet godt.

Anmeld

20. juli 2009

anna-jonas

Kære Iben!

Glad for at kunne hjælpe...............håber virkelig at lille xxx får ro, og at i alle får bedre søvn.
Knus Mette

Anmeld

20. juli 2009

Skouboe

Jeg har ikke læst bogen, men brugt sovecoach.dk til Freja - den metode er også delvist baseret på den bog... det tager en lille smule længere, men det er klart det værd...

Jeg har iøvrigt udvidet metoden til at omfatte hele Frejas dag, så den er meget stuktureret... virker fantastisk )

Anmeld

21. juli 2009

JustAnotherName

Skouboe skriver:

Jeg har ikke læst bogen, men brugt sovecoach.dk til Freja - den metode er også delvist baseret på den bog... det tager en lille smule længere, men det er klart det værd...

Jeg har iøvrigt udvidet metoden til at omfatte hele Frejas dag, så den er meget stuktureret... virker fantastisk )

Af ren nysgerrighed, hvordan har du så gjort det - vil du uddybe det lidt nærmere? 

Anmeld

21. juli 2009

Skouboe

Udover at hun bliver vækket og lagt på bestemte tidspunkter og får mad på bestemte tidspunkter gør jeg meget ud af at tingene er genkendelige for hende.

Fx bliver barnevognen brugt til middagssøvn, men den bliver også brugt til leg. Freja har lært at når kalechen er oppe så sover vi, og når den er nede leger vi.

I sengen sover vi, så der er legetøj bandlyst - altid. Hun sover i sin egen seng på sit eget værelse. Jeg savner at putte med hende i sengen, men faktum er at vi alle 3 sover bedre når hun sover i sin egen seng, og jeg ønsker ikke at forvirre hende med at hun nogle dage må og andre dage ikke må.

Hun kommer ikke op før kl 7 - hvis hun vågner før, får hun lov til at blive liggende indtil 7. Hun ligger ofte og snakker - begynder hun at græde går jeg naturligvis ind til hende, men ellers ligger hun bare og hygger.

Når hun har det skidt er det naturligvis en anden sag... så tager vi tingene som de kommer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.