er cola og sortervand dårlig væske indtag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.355 visninger
12 svar
3 synes godt om
24. september 2013

anna111

Profilbillede for anna111
ja tænkte på om cola (pepsi twist) er dårlig væske indtag? Jeg har svært ved at få noget ned og har osse tabt mig de første 300g nu og jeg drikker og spiser enlig bare lige det jeg føler jeg kan få ned for ikke at tabe mig for meget men er cola overhovedet godt eller ødelægger den det væske jeg ellers får ned?

Jeg er 10+5 idag

Jeg vejede 51kg da jeg blev gravid
Mellem uge 4 og 5 tog jeg 1kg på så der kom jeg op på 52kg
Men fra uge 5 kom kvalmen og jeg er begyndt at spise mindre og mindre og kaster op hver morgen lige siden så nu vejer jeg 51,6 og vil helst ikke tabe mere prøver på at få så meget væske og næring ned som muligt selv om det er sindsygt sværst.
Så jeg spiser og drikker enlig bare det jeg føler for men gør cola mere skade i gavn?

Og er der nogle der har nogle råd om hvad jeg kan spise for at ungå at tabe mig mere. Spiser havregryn med mælk og sukker hver morgen som kommer op igen og efter det kan jeg holde en smule kartoffel chips i mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2013

Astrid1984

Der er jo koffein i cola og det må man ikke drikke for meget af, når man er gravid..

Anmeld

24. september 2013

Pikku Myy

anna111 skriver:

ja tænkte på om cola (pepsi twist) er dårlig væske indtag? Jeg har svært ved at få noget ned og har osse tabt mig de første 300g nu og jeg drikker og spiser enlig bare lige det jeg føler jeg kan få ned for ikke at tabe mig for meget men er cola overhovedet godt eller ødelægger den det væske jeg ellers får ned?

Jeg er 10+5 idag

Men fra uge 5 kom kvalmen og jeg er begyndt at spise mindre og mindre og kaster op hver morgen lige siden så nu vejer jeg 51,6 og vil helst ikke tabe mere prøver på at få så meget væske og næring ned som muligt selv om det er sindsygt sværst.
Så jeg spiser og drikker enlig bare det jeg føler for men gør cola mere skade i gavn?

Og er der nogle der har nogle råd om hvad jeg kan spise for at ungå at tabe mig mere. Spiser havregryn med mælk og sukker hver morgen som kommer op igen og efter det kan jeg holde en smule kartoffel chips i mig.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med at det ødelægger den væske du ellers får ned ...? Men da jeg var gravid, kunne jeg i en lang periode ikke drikke vand uden at kaste op, og der fik jeg at vide at jeg skulle drikke det jeg kunne, og at det var helt fint at der var noget sukker i, så jeg kunne få noget energi. I mit tilfælde blev det til 2 L SuperTopform om dagen.

Jeg kender ikke Pepsi Twist, men der er vist blevet påvist en sammenhæng mellem kunstige sødestoffer i fx sodavand og en øget risiko for abort, så hvis det er sukkerfrit, kunne det være du skulle overveje en anden sodavand.

God bedring

Anmeld

24. september 2013

modesty

Jeg er 10+5 idag

Cola "ødelægger" ikke den væske du har fået, nej. 

Der er selvfølgelig masser af sukker og koffein i cola, og under normale omstændigheder ville jeg sige at du skulle passe på med at drikke for meget, men hvis du ikke kan holde noget i dig, så drik og spis hvad du kan.

Det er bedre at drikke et almindeligt produkt end at drikke light.

Og som du kan se her, kan man altså drikke en hel liter cola om dagen uden det er kritisk:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/kostraad/kostraad-til-gravide/

for at kvalmen snart går over. 

Anmeld

24. september 2013

anna111

Astrid1984 skriver:

Der er jo koffein i cola og det må man ikke drikke for meget af, når man er gravid..

Ved godt det ikke er det sundeste men vil mene det er beder ind at blive dehydreart da jeg ikke får nok væske

Anmeld

24. september 2013

Isabella_mor

Ved godt det ikke er det sundeste men vil mene det er beder ind at blive dehydreart da jeg ikke får nok væske

jeg tænker måske ting som

juice.

cacao

saftevand

iste

danskvand med citrus..

hvis du absolut ikke KAN drikke vand...!! 

men ellers så er vand jo at foretrække... du kan jo have nogle flasker med vand i køleskabet eller i fryseren... så det er dejlig koldt... det kan jeg selv meget godt lide frem for at drikke et glas lunken vand fra hanen... 

EDIT: læste lige at det er pga kvalme..

det jeg gjorde under kvalmeperioden var første ting om morgenen så skulle jeg have en mathilde kakao... og det skulle være den der halvliters man dengang kunne få i brikker.. men som nu er på flaske... men det hjalp mig til at få noget i maven og give mig en mæthedsfornemmelse uden at jeg fik det dårligt... det eneste krav til den var at den skulle være IS KOLD......

Anmeld

24. september 2013

anna111

Pikku Myy skriver:

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med at det ødelægger den væske du ellers får ned ...? Men da jeg var gravid, kunne jeg i en lang periode ikke drikke vand uden at kaste op, og der fik jeg at vide at jeg skulle drikke det jeg kunne, og at det var helt fint at der var noget sukker i, så jeg kunne få noget energi. I mit tilfælde blev det til 2 L SuperTopform om dagen.

Jeg kender ikke Pepsi Twist, men der er vist blevet påvist en sammenhæng mellem kunstige sødestoffer i fx sodavand og en øget risiko for abort, så hvis det er sukkerfrit, kunne det være du skulle overveje en anden sodavand.

God bedring

Tak for svar jeg tænkte på at salten i det måske tog mere væske ind den giver og det er ikke sukkerfri den er enlig bare en alm pepsi med et twist af citron i jeg drikker heller ikke mere ind 1 dåse cola om dagen og ville enlig bare være sikker på at den ikke skader mig mere ind den gavner

Anmeld

24. september 2013

FrkZier

anna111 skriver:

Jeg er 10+5 idag

Ja cola og sodavand er dårligt væskeindtag - men det er bedre end ingenting

Anmeld

24. september 2013

anna111

modesty skriver:

Cola "ødelægger" ikke den væske du har fået, nej. 

Der er selvfølgelig masser af sukker og koffein i cola, og under normale omstændigheder ville jeg sige at du skulle passe på med at drikke for meget, men hvis du ikke kan holde noget i dig, så drik og spis hvad du kan.

Det er bedre at drikke et almindeligt produkt end at drikke light.

Og som du kan se her, kan man altså drikke en hel liter cola om dagen uden det er kritisk:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/kostraad/kostraad-til-gravide/

for at kvalmen snart går over. 

Tak for svar jeg drikker heller ikke light sotervand så det er jo enlig godt nok og jeg drikker kun en enkel dåse cola på en dag og ikke altid hver dag men næsten så er da lidt mere rolig nu.
Og tak håber osse snart kvalmen forsvinder

Anmeld

24. september 2013

anna111

Isabella_mor skriver:

jeg tænker måske ting som

juice.

cacao

saftevand

iste

danskvand med citrus..

hvis du absolut ikke KAN drikke vand...!! 

men ellers så er vand jo at foretrække... du kan jo have nogle flasker med vand i køleskabet eller i fryseren... så det er dejlig koldt... det kan jeg selv meget godt lide frem for at drikke et glas lunken vand fra hanen... 

EDIT: læste lige at det er pga kvalme..

det jeg gjorde under kvalmeperioden var første ting om morgenen så skulle jeg have en mathilde kakao... og det skulle være den der halvliters man dengang kunne få i brikker.. men som nu er på flaske... men det hjalp mig til at få noget i maven og give mig en mæthedsfornemmelse uden at jeg fik det dårligt... det eneste krav til den var at den skulle være IS KOLD......

Tak for svar jeg drikker osse æbel juce og ice the og mælk men om morgenen kan jeg ikke drikke noget heller ikke vand da det er så slemt for mig at kaste op der får jeg min lille betion havregryn med mælk og sukker som kommer op en time efter igen men det er det eneste som ikke er så slemt igen at kaste op.
Jeg har osse masser af vand flasker i køleskabet og drikker for det meste en halv litter vand hver aften da det er der jeg kan få mest ned men mit problem ligger fra kl 08,00 til kl 14,00 hvor vand er noget af det sidste jeg kan få ned for det kommer op igen eller gør mig meget dårlig. Jeg har osse prøvet det med kold cacao men det kommer lige så hurtig op som det kommer ned og det er virkelig klamt at kaste op igen.

Mit problem er jeg nok højst får en litter væske ned om dagen men det problem havde jeg osse inden jeg blev gravid føler sjællen naturlig tørst

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.