Anja skriver:
Jeg har ofte lidt dårlig samvittighed og ikke at lege nok med børnene.
Det er jo ikke fordi jeg ikke leger med dem, vi er ude i haven 1 -2 gange om dagen i en timestid og så leger vi også på værelserne eller sidder og læser i bøger sammen på gulvet i køkkenet, hvor Esther har et legehjørne. Ofte går vi også en tur eller tager en tur ud at handle.
MEN samtidigt går der altså også mange timer på en dag, hvor de bare tusser rundt selv. De ser lidt tv, leger,hører musik, kører rundt på diverse køretøjer - ja, groft sagt passer sig selv. Det er jo for så vidt også en god egenskab, er det ikke ?
Hvor meget leger I ???
Skal lige siges, at den beskrevne dag er jo her i ferietiden, hvor jeg er alene om dagen med ungerne.
Jeg kender godt dine tanker og din dårlige samvittighed og jeg gør nogenlunde det samme som dig.
Når jeg så læser, hvad du laver med ungerne, synes jeg, det lyder fint. Jeg tror også, at de har godt af at lege selv ind i mellem og udvikle deres fantasi og intelligens ved at skulle underholde sig selv.
Jeg tror ikke, man skal underholde dem for meget, men selvfølgelig være til rådighed, når de kommer og giver udtryk for, at de gerne vil noget sammen med én.
Jeg er enebarn, (altså det vil sige, min mors enebarn. Min far har to, der er noget ældre end mig og de boede ikke sammen med os.), er blevet passet mestensdels hjemme, brød mig ikke om at komme i dagpleje og havde ingen naboer og jeg har hygget mig meget med at lege selv og er desuden blevet temmeligt hittepåsom, hvis jeg selv skal sige det

.
Så jeg tror virkelig ikke, man skal tage det så tungt, at man lader dem underholde sig selv en del af dagen...
Men jeg har alligevel gigan dårlig samvittighed, når jeg bliver for selvoptaget og tager mig i at synes, at det er kedeligt og lidt irriterende, når NMsen afbryder mig i det, jeg nu er i gang med, fordi hun gerne vil lege og jeg ikke gider.

Knus Birgitte
Anmeld