"Amning af barn på 6 mdr"
Hej Lisbeth.
Jeg har en stor, lang og slank dreng på 6 måneder og 14 dage. Han trives generelt; sover godt og spiser fint af skemad..
Mit spørgsmål drejer sig om amning. Min søn er begyndt kun at ville amnes en 4-5 gange på et døgn, og det bekymre mig. Jeg har læst at han skal ammes ca 6 gange i døgnet. Han går i seng mellem kl 18.00-18.30 og sover til næste morgen 06.00-07.00 kun afbrudt af manglende sut 
Skal jeg evt vække ham når jeg selv går i seng, og amme ham? Er efterhånden bange for min mælkeproduktion og om han får nok ernæringsmæssigt. Han vågner bare ikke før og han vil ikke ammes om natten længere - sutten er nok. Lægger jeg ham til om natten græder han.
Amning om dagen er efterhånden også blevet en kamp, jeg synes ikke han siger til længere og giver udtryk for at han vil ammes. Jeg vil ikke tvinge ham, derfor bliver det nok heller ikke til mere amning - men måske er det nok med de der ca 5 gange?
Mvh A.
Catrines svar
Hej A
Det lyder som om din søn er i fin trivsel! 5 gange amning lyder helt fint i mine ører. Jeg synes bestemt ikke at du skal vække ham om natten, når han nu sover så fint.
Nu skriver du ikke noget om hvor mange gange din søn får skemad, men hvis det fx er 3 gange om dagen, så lyder 5 gange amning helt fint. Jeg går ud fra at hans skemad er lavet med mælk, enten modermælk eller mme og tilsat fedtstof. Det tæller jo også med i "mælkeregnskabet".
Derfor, hvis din søn trives med skemad og amning som det ser ud nu, så er der ingen grund til at ændre på det. Der vil heller ikke komme noget godt ud af at tvinge din søn til at amme mere. Det kan man i øvrigt heller ikke. Nogle børn stopper lige så stille af sig selv med at ville amme, mens andre bliver ved meget længe. Så følg din søns behov og ønsker ift amning. Det skulle gerne blive ved med at være hyggeligt.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld