Skal jeg være bekymret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.198 visninger
21 svar
3 synes godt om
16. september 2013

Anonym trådstarter

Har lige brug for lidt råd fra jer herinde

Har i dag været til jordemoderen - 29+3.
Jeg fik tjekket min urin, som gav udslag for protein. Hun kaldte det +1.
Fik så målt mit blodtryk, som var 139/90- noget højt i følge jordemoderen.
Da jeg var til 1. lægetjek blev det målt til 126/78 og ved andet lægetjek 138/82 (her havde jeg gået meget hurtigt, så var ret forpustet da det blev målt)

Jordemoderen sagde, at jeg skal tage til egen læge her en af dagene i ugen og få målt blodtrykket igen. Og derudover siger hun, at jeg ved vedvarende hovedpine skal ringe til fg med det samme.

Dum som jeg er, googler jeg højt blodtryk og graviditet, og finder en artikel der siger, at de symptomer man skal være opmærksom på ved svangerskabsforgiftning er:

- forhøjet blodtryk (alt over 140/90) - her ligger mit jo lige på grænsen.

- protein i urinen - her var der +1

- væske i kroppen, især hænder og fødder - har lidt i hænderne og fødderne, men ikke ret meget.

- hurtig vægtøgning - har taget 4 kg på, på 2 uger.

Og så står der, at man skal have 2-3 af disse symptomer.

Skal jeg tro, at det er begyndende svangerskabsforgiftning?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2013

Kay

du er da i altfald i riciko for det... det er nok derfor hun gerne vil havde du får målt dit blodtryk hos lægen 

Anmeld

16. september 2013

Anonym trådstarter

Kay skriver:

du er da i altfald i riciko for det... det er nok derfor hun gerne vil havde du får målt dit blodtryk hos lægen 

Ih øv

Jeg håber mit blodtryk er noget bedre ved lægen. Bliver helt nervøs

Anmeld

16. september 2013

Hullabullabulla

Anonym skriver:

Har lige brug for lidt råd fra jer herinde

Har i dag været til jordemoderen - 29+3.
Jeg fik tjekket min urin, som gav udslag for protein. Hun kaldte det +1.
Fik så målt mit blodtryk, som var 139/90- noget højt i følge jordemoderen.
Da jeg var til 1. lægetjek blev det målt til 126/78 og ved andet lægetjek 138/82 (her havde jeg gået meget hurtigt, så var ret forpustet da det blev målt)

Jordemoderen sagde, at jeg skal tage til egen læge her en af dagene i ugen og få målt blodtrykket igen. Og derudover siger hun, at jeg ved vedvarende hovedpine skal ringe til fg med det samme.

Dum som jeg er, googler jeg højt blodtryk og graviditet, og finder en artikel der siger, at de symptomer man skal være opmærksom på ved svangerskabsforgiftning er:

- forhøjet blodtryk (alt over 140/90) - her ligger mit jo lige på grænsen.

- protein i urinen - her var der +1

- væske i kroppen, især hænder og fødder - har lidt i hænderne og fødderne, men ikke ret meget.

- hurtig vægtøgning - har taget 4 kg på, på 2 uger.

Og så står der, at man skal have 2-3 af disse symptomer.

Skal jeg tro, at det er begyndende svangerskabsforgiftning?

Først vil jeg sige SKØNT at du er opmærksom på det.. Jeg var ikke og endte derfor i akut indlæggelse og igangsættelse 14 dage efter i uge 36+5..

Jeg havde taget meget på på kort tid (væske) og havde haft lidt forbigående hovedpine.. Kæresten prikker til mig til vækstscanning 34+6 og siger at jeg skal spørge om det er normalt med al den væske og hovedpine. Får målt bt - 149/95 og bliver derefter indlagt, får blodtryksnedsættende medicin osv. Til sidst fik jeg påvirkning på nyrerne og blev derfor sat igang

så til dit spørgsmål - ja det kan sagtens være begyndende ssf - jeg ville ringe til din læge/jm så du kan komme til et par ekstra besøg for at få målt bt/stixet urin..

Derudover vil jeg sige at bliver der holdt øje med en har du intet at være nervøs for, de sørger godt for både dig og baby

Anmeld

16. september 2013

Hullabullabulla

Fejl

Anmeld

16. september 2013

Anonym trådstarter

Britt88 skriver:

Først vil jeg sige SKØNT at du er opmærksom på det.. Jeg var ikke og endte derfor i akut indlæggelse og igangsættelse 14 dage efter i uge 36+5..

Jeg havde taget meget på på kort tid (væske) og havde haft lidt forbigående hovedpine.. Kæresten prikker til mig til vækstscanning 34+6 og siger at jeg skal spørge om det er normalt med al den væske og hovedpine. Får målt bt - 149/95 og bliver derefter indlagt, får blodtryksnedsættende medicin osv. Til sidst fik jeg påvirkning på nyrerne og blev derfor sat igang

så til dit spørgsmål - ja det kan sagtens være begyndende ssf - jeg ville ringe til din læge/jm så du kan komme til et par ekstra besøg for at få målt bt/stixet urin..

Derudover vil jeg sige at bliver der holdt øje med en har du intet at være nervøs for, de sørger godt for både dig og baby

Puha, det lyder som en voldsom oplevelse
Når man slet ikke har mistanke om det, kunne jeg godt forestille mig det ikke lige er det første man tænker på.

Jeg var ved jordemoderen i dag, og hun så bestemt ikke helt tilfreds ud, da mit blodtryk blev målt. Hun sagde, at det var noget højt. Jeg skal til lægen på onsdag og have tjekket blodtrykket igen, og der tager jeg en urinprøve med, så den lige kan blive tjekket også.

Er også sikker på, at der nok skal blive sørget godt for os - bliver bare lidt små nervøs. Min jordemoder sagde også, at jeg skal være meget opmærksom på hovedpine.

Anmeld

16. september 2013

Kløver

Jeg har haft ssf i begge mine graviditeter og der var blodtrykket ikke faretruende når den lå hvor dit er. Det skal måles når man har hvilet i 10-20 min og det vigtige er at man kan få blodtrykket til at falde igen.

Mange har vand i kroppen og protein i urinen uden det behøver betyde noget, mærk efter symptomer og hvil og slap godt af, ture i svømmehallen er også godt da det presser væske ud af kroppen. Zoneterapi er også super godt

Det bagerste tal er det vigtigste hvor mine lå over 100 og steg konstant hvor medicin ikke hjalp over få uger. Ved min søn lå den forreste på 178 og 172 og det bagerste var vist 124 eller deromkring, kan ikke helt huske det, og var med medicin og hvile, med min søn ( hvor ssf var værst) tog jeg 6-8 kg på over få dage pga væske i kroppen

Så kom ca 15 min før ved lægen og sid stille og slap af, slap af og undgå at snakke mens i måler blodtrykket

Anmeld

16. september 2013

Kløver

Anonym skriver:

Ih øv

Jeg håber mit blodtryk er noget bedre ved lægen. Bliver helt nervøs

Så længe i er OB's og du bliver tjekket er der intet at bære nervøs for. Det bliver først farligt hvis man ikke er opmærksom og det får lov at udvikle sig hurtigt god ting de er opmærksomme og du får et ekstra tjek ved lægen

Anmeld

16. september 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Jeg har haft ssf i begge mine graviditeter og der var blodtrykket ikke faretruende når den lå hvor dit er. Det skal måles når man har hvilet i 10-20 min og det vigtige er at man kan få blodtrykket til at falde igen.

Mange har vand i kroppen og protein i urinen uden det behøver betyde noget, mærk efter symptomer og hvil og slap godt af, ture i svømmehallen er også godt da det presser væske ud af kroppen. Zoneterapi er også super godt

Det bagerste tal er det vigtigste hvor mine lå over 100 og steg konstant hvor medicin ikke hjalp over få uger. Ved min søn lå den forreste på 178 og 172 og det bagerste var vist 124 eller deromkring, kan ikke helt huske det, og var med medicin og hvile, med min søn ( hvor ssf var værst) tog jeg 6-8 kg på over få dage pga væske i kroppen

Så kom ca 15 min før ved lægen og sid stille og slap af, slap af og undgå at snakke mens i måler blodtrykket

Tak for dit svar

Det beroligede mig meget - synes ikke helt jeg blev nok informeret i dag ved jordemoderen. Gik lidt derfra med en fornemmelse af at jeg ikke anede, hvordan det så ud.

Men jeg tager den med ro, og så møder jeg ind til lægen i god tid på onsdag

Anmeld

16. september 2013

Kløver

Anonym skriver:

Tak for dit svar

Det beroligede mig meget - synes ikke helt jeg blev nok informeret i dag ved jordemoderen. Gik lidt derfra med en fornemmelse af at jeg ikke anede, hvordan det så ud.

Men jeg tager den med ro, og så møder jeg ind til lægen i god tid på onsdag

Du spørger bare og det vigtige er at holde øje og tage det i opløbet

Ikke alle steder er lige gode så lyder til at du er i trygge hænder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.