"bekymret for mælkeproduktion pga brystoperation"
Hej Cathrine,
Jeg er gravid i 26 uge, førstegangs gravid.
Jeg har gået og været en del bekymret over amning, som er noget, jeg meget gerne vil have til at fungere.
Grunden dertil er at jeg for 6 år siden fik en korrigerende bryst operation, med blandt andet reduktion/løft på højre bryst og implantat i mit venstre. Jeg er derfor medt bekymret for mit højre bryst, idet mælkekanalerne måske ikke er vokset fint sammen igen. Er det korrekt?
Nå, men for et par dage siden, opdagede jeg så , idet mine bryster fik et klem, at der kom nogle dråber ud forskellige steder på begge(!j brystvorter.
Jeg blev faktisk enormt glad, men vil meget gerne høre, om også du mener at dette er et godt tegn på at amningen er mulig af få igang?
Mange tak
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Som du selv er inde på, kan det blive et problem at amme når man er brystopereret. Jeg siger KAN, for det er ikke sikkert. Dog ved man, at brystreduktion er værre end implantater, netop pga beskadigelse af mælkekanaler og nervebaner. Ved implantater, hvor det lægges bagved brystmusklen, kan man næsten altid amme. Dog er det ikke sikkert, at man kan amme fuldt i lang tid, da implantatet optager plads i brystet, således at lagerkapaciteten formindskes. Nogle kvinder er derfor nødt til at supplere amningen med modermælkserstatning.
Men for at svare på dit spørgsmål, så ja, det er da et godt tegn at du har råmælk i dine bryster. Jeg tror bestemt at du kan amme, men som sagt kan det være at du skal supplere med mme, hvis dit barn ikke tager nok på ved amning alene. Men du vil stadigvæk kunne amme delvist, og det betyder også rigtig meget!
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld