"for mange natamninger"
Kære Catrine,
Jeg har en skøn datter på nu 7 mdr som jeg har ammet fuldt indtil hun var ca 5 mdr. Hun er glad og tilfreds, spiser og vokser og udvikler sig som hun skal. Mit problem er vores nætter. Min datter elsker at blive ammet om natten også selvom hun ikke burde være sulten. Da jeg talte en nat nåede jeg op på 8 amninger (!!!) Det var lige i overkanten og selvom hun lå lige ved siden af mig vågnede jeg hver gang så det blev ikke til meget søvn.. Hun har for nyligt lært at sove i egen seng men kommer over til mig tidlig morgen og det fungerer fint.
Spørgsmålet er hvornår hun skal have "lov" til at amme i løbet af natten uden at hun bliver forvirret og vil hun kunne finde ud af det eller er det bedre helt at stoppe med at amme om natten? (Jeg har endnu ikke haft hjerte til at fjerne natamningen selvom hun fysiologisk godt kan undvære den).
Vores rytme er nu således:
puttes ml. 19-20. Tilbydes at blive ammet men er ofte ikke sulten da hun spiser et stort måltid aftensmad.
vågner ml. 21-22 hvor hun ammes da jeg har erfaret at hun ikke kan beroliges med sut, nussedyr m.m
vågner igen ml. 23-01. Forsøger ikke at amme men bruger shyyy, nøgleord og hånd på maven. Virker nogen gange men det kan tage lang tid.
vågner ml. 2-4 ammes
Vågner ml. 5-6 ammes
6.30-7.30 står op og får morgenmad ved 8 tiden.
Tilbyder amning (siger ofte nej tak) inden lur ved 9.30 tiden
middagsmad kl ca. 12. Spiser en stor portion mos eller grød + agurk eller brød. Drikker vand af kop.
puttes ml. 13.30 og 14. Tilbydes amning men siger ofte fra.
ammes eller får et mellemmåltid ved 16 tiden.
aftensmad omkring kl 18. Spiser som regel meget her.
Nattøj og puttes med amning hvis hun vil (siger ofte nej tak).
Hvor meget kan jeg forvente af hende når hun er snart 7 mdr. Anbefaler du at jeg fjerner en amning eller flere eller ser det meget aldersvarende ud? og får hun nok mælk? Jeg kunne jo godt tænkte mig at hun kunne sove et lidt længere stræk i løbet af natten. Om dagen sover hun nu 2 lure a ca. 1½-2 timer og falder nemt i søvn af sig selv.
Ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner Ida
Catrines svar
Hej Ida!
Åh, det er super hårdt at blive vækket så mange gange på en nat. Har selv været der, og øv, hvor gider man bare ikke mere til sidst.
Jeg hæfter mig ved at din datter stort set får al sin modermælk om natten. Jeg tænker at det er derfor at hun vælger det fra i løbet af dagen. Hun fyldes simpelthen op i løbet af natten!
Det er en meget klassisk problemstilling du står i. Rigtig mange spædbørn fortsætter med natamninger i længere tid end moren kan holde til.
Og hvornår skal man så stoppe og hvordan?
Det er meget svært at svare præcist på, da både børn og forældre er forskellige. Din datter er kun lige blevet 7 mdr, så det er muligt, at hun rent faktisk stadig er sulten om natten. Husk at "sove igennem" kun er 6 timer. Man kan derfor ikke forvente, at din datter kan sove 11-12 timer uden mælk. Men selvfølgelig er 8 gange i overkanten!! Når hun vågner så tit, vil jeg tro det drejer sig om at hun har fået en søvnassociation - dvs hun er blevet vant til at skulle sutte for at sove videre.
Måske kan du fornemme på styrken i hendes sug når hun ammes, om hun rent faktisk er sulten, eller om hun blot sutter på brystvorten uden reelt at få særlig meget mælk.
Måske kan du prøve i et par nætter, at skrive ned (ja, jeg ved godt at det er hårdt når man er træt, men det er bare i to nætter) hvad tid din datter ammes og hvor længe/kraftigt hun sutter. Herefter kan du se, om det er på nogenlunde samme tidspunkt at hun fx dier mere ivrigt, og så ved du hvornår hun reelt er sulten. Så kan du beslutte dig for, at du kun vil amme 1-2 gange i løbet af natten. De øvrige gange kan din datter tilbydes vand af kop, og helst af din partner, hvis du da ikke er alene. Det vil være ekstra svært for din datter at acceptere at du kun tilbyder vand, når du dufter af mælk. Derfor er det bedst at en anden gør det.
Du kan også beslutte, at der skal gå 6 timer før din datter tilbydes amning - og de andre gange hun vågner tilbydes hun vand (af en anden). Måske er det et projekt I kan gøre hen over en weekend, hvor I ikke har så mange planer.
Jeg tror, at når din datter ammer færre gange i løbet af natten, vil hun sikkert gerne ammes hyppigere om dagen og det tænker jeg er fint. Hun har stadig meget glæde af og brug for din mælk og glæde af den nærhed som amningen giver.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk