Uldtøjs-junglen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2013

FruJacobsen

Jenny12 skriver:

Hvis produktet kan vaskes på over 30 grader, så kan man godt gå udfra at ulden er "pillet ved"

Okay, i alt det uldtøj, som min søn har, står der, at det skal vaskes på uldprogram, som jo sjældent er mere end 30grader (også det fra eks. Joha og Føtex). Er bare fordi, at jeg har set flere skrive om, at noget uld er kemisk behandlet og derfor har mistet sin egenskab, men jeg har aldrig kunne finde noget info om det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2013

raca

Jenny12 skriver:

Hvis produktet kan vaskes på over 30 grader, så kan man godt gå udfra at ulden er "pillet ved"

så simpelt er det ikke... der skal andet end varme til før uld filter..

jeg kogevasker agertil uldgarn.. uden problemer

Anmeld

7. september 2013

Jenny12

raca skriver:

så simpelt er det ikke... der skal andet end varme til før uld filter..

jeg kogevasker agertil uldgarn.. uden problemer

Det er jeg klar over - det afhænger meget af ulden, temperaturforskel og friktion.
Men hvis der vaskesanvises på over 30 grader, så er det som udgangspunkt behandlet

Anmeld

7. september 2013

Jenny12

FruJacobsen skriver:

Okay, i alt det uldtøj, som min søn har, står der, at det skal vaskes på uldprogram, som jo sjældent er mere end 30grader (også det fra eks. Joha og Føtex). Er bare fordi, at jeg har set flere skrive om, at noget uld er kemisk behandlet og derfor har mistet sin egenskab, men jeg har aldrig kunne finde noget info om det

Superwash er åbenbart en "forbedring" da tøjet jo så kan vaskes i maskinen. Derfor reklamere producenterne ofte med det.

Derimod er der sjældent oplyst om ulden er ubehandlet.

Personligt vasker jeg aldrig min uld i maskine, men jeg kender mange som gør, også ubehandlet og det holder fint på uldvask

Her står bla at johas tøj er superwash.
http://www.pressport.dk/pressrelease/Uldne-skroener-staar-for-fald-4529.aspx

Anmeld

7. september 2013

FruJacobsen

Jenny12 skriver:

Superwash er åbenbart en "forbedring" da tøjet jo så kan vaskes i maskinen. Derfor reklamere producenterne ofte med det.

Derimod er der sjældent oplyst om ulden er ubehandlet.

Personligt vasker jeg aldrig min uld i maskine, men jeg kender mange som gør, også ubehandlet og det holder fint på uldvask

Her står bla at johas tøj er superwash.
http://www.pressport.dk/pressrelease/Uldne-skroener-staar-for-fald-4529.aspx

Ok, jeg har googlet lidt omkring det....dvs. at man skal købe øko uld for at blive fri for kemisk behandling? Jeg troede faktisk, at Joha var økologisk.

Anmeld

8. september 2013

alonso

Hvis i vil være sikre på at et produkt er økologisk så kik efter GOTS certificering, øko-tex har intet med økologi at gøre, men betyder stort set bare at tøjet er vaskes fri for kemikalier, dvs. der er brugt kemi under fremstillingen.

Nu ved jeg ikke hvad du søger, men jeg kan altid hjælpe med at finde noget økologisk uld.

Anmeld

8. september 2013

Asta&Alfred

Aagaard skriver:

Uhh så var det godt at jeg ikke købte noget be kids!
Har Joha ren uld?

Ja de har mange fine designs i ren uld. Både helt enkelte til basis garderoben og med fine mønstre:-)

Du kan se Joha uld her

Ved køb af tre valgfrie dele fra Joha får du 15 % rabat:-)

Anmeld

9. september 2013

Jenny12

FruJacobsen skriver:

Ok, jeg har googlet lidt omkring det....dvs. at man skal købe øko uld for at blive fri for kemisk behandling? Jeg troede faktisk, at Joha var økologisk.

Økologisk uld er ikke lig med ubehnadlet uld. Den økologiske del handler om, at fåret har levet økologisk.

Så selvom joha har eu-blomsten er det stadigvæk superwash. Jeg har endda sendt dem en mail og spurgt

Anmeld

9. september 2013

lhn89

FruJacobsen skriver:

Hvor læser du, at produkterne er kemisk behandlede?

Ellers kan du også læse lidt mere om det her http://www.koogko.dk/shop/cms-superwash-behandling-af-uld.html 

Herhjemme vælger vi også kun rene uldprodukter (forskellige uld, silke og bambus kombinationer kan også bruges ) - og der er efterhånden et rigtigt stort udvalg! (som Jenny12 også skriver/viser via links) 

Et tip kan være at se rebeccaperssons guide omkring uld (og der er meget mere på hendes "grøn stue" - siden kan varmt anbefales, hvis man ønsker, mere information, omkring at ens barn skal i kontakt med så lidt kemi som muligt!)

Anmeld

9. september 2013

lhn89

Jenny12 skriver:

Økologisk uld er ikke lig med ubehnadlet uld. Den økologiske del handler om, at fåret har levet økologisk.

Så selvom joha har eu-blomsten er det stadigvæk superwash. Jeg har endda sendt dem en mail og spurgt

.. Og så er EU blomsten ikke = økologisk. Desværre.

Blomsten er EU’s miljømærke, som garanterer, at produktet er testet for rester af kemikalier, som er skadelige for sundhed og miljø. Produktet er fremstillet uden AZO-farvestoffer, formaldehyd, nikkel og klor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.