Jer med 4,5 - 5 år imellem hvert barn.. fungere det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2013

Ellie79

Anonym skriver:

Ja fungere det ok? Har de det godt sammen? Jeg er i tvivl om det måske er for lang tid... 

Her er der 4½ år imellem. De elsker hinanden, leger rigtig godt sammen og savner hinanden når den anden ikke er hjemme. Storesøster passer på lillebror og lillebror er bestemt heller ikke bange for at stille sig op hvis nogen driller hans søster. De kan da også skændes og være uenige men det handler ikke om aldersforskel. Jeg tror ikke på den perfekte alder men kemien imellem søskende tæller højest.

Selv er der 3 år imellem min bror og jeg og det er perfekt for os. Mellem min bror og min lillesøster er der også tre år og de har aldrig kunne udstå hinanden og taler kun af høflighed sammen i dag - så igen kemi 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2013

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Der er fem år og to måneder mellem vores sønner og det er intet mindre end perfekt! Vi Nød at kunne give vores store søn 100% fokus, støtte og kærlighed de første fem år hans liv og vi var SÅ klar - alle tre - til at få en lille ny baby. Drengene knuseelsker hinanden og vi har ikke oplevet jalousi mm. Vores store søn er en kæmpe hjælp i forhold til lillebror og de kan lege i timevis. Den lille er glad bare han må være på storebrors værelse og storebror er stolt over at være så "feteret" af lillebror. Jeg har aldrig ønsket at få mine børn tæt på hinanden og jeg mener ikke at det er godt for helt små børn at blive storebror/søster ( under tre år) Derudover forstår jeg ikke, hvorfor man ikke har lyst til bare at nyde den man har inden man udvider familien. Mvh. Line

Anmeld

3. september 2013

Hjaltesmor

Der er 4 år og 2 mnd mellem min søster og jeg. Vi har altid leget meget sammen som børn og haft stor glæde af hinanden. Til trods for at jeg var tidligt moden, sprang klasser, startede tidligt i ungdomsklub, kom i puberteten som 9-årig mv., mens min lillesøster var langsomt udviklet og først kom i puberteten som 15-årig (års forskel på os rent mentalt).

Det er 2 års forskel på min mand og hans bror. De har aldrig haft meget sammen og i perioder er der gået hele år uden at de har været sammen ud over familiebegivenheder.

Vi ønsket, at der skulle være 3,5-4,5 år mellem vores børn (der kommer til at være 4 år). Det har blandt andet noget at gøre med, at vi mener, at små børn har brug for deres forældres fulde opmærksomhed og endnu ikke har godt af at dele for meget (er heller ikke glad for institutioner før 2-3 års alderen). Andre har den modsatte holdning, og mener jo netop, at det er sundt at lære at skulle dele med en søster/bror tidligt.

Der findes en hel del litteratur om fordele og ulemper ved forskellige aldersforskelle på søskende. Prøv fx at læse Margrethe Brun Hansens "søskende" eller Lykke Møller Kristensens "Barn nr. 2". De giver dig ikke svaret, men de giver lidt bedre grundlag for at vælge den rigtige løsning for jer.

Anmeld

3. september 2013

Ciss

Søskenforhold handler ikke bare om alder - men stor aldersforskel kan give en del logistikproblemer for foreldrene, på samme måde som to tætte kan give nogle andre logistikkproblemer.

En veninde af mig har 5,5 år mellem sine to og hun siger, at deres største problem er, at de ikke har så meget fælles. Forstået på den måde, at den slags som interesserer storebroren er lillesøsteren for lille til at forstå eller være med til, mens det som interesserer hende er han vokset fra. Det er særlig, når de skal finde ud af, hvad de skal gøre i ferien f eks, at det kan blive problematisk, men også i hverdagen, fordi børnene på en måde lever i hver sin verden med hver sine venner og interesser, så de skal intet sted samtidig og har ikke glæde af at besøge de samme folk. Forældrerne flintrer rundt for at ungerne skal have chancen for at være med til de ting, som passer for dem, og de må altid dele sig, fordi det den ene skal ikke passer for den anden. (skal han spille kamp må en af forældrerne være et andet sted med lillesøster f eks, for hun holder ikke koncentrationen på spillet så længe og bliver utålmodig og finder på andre ting og så får den ene af forældrerne uanset ikke set kampen)

Men jeg tror det er vigtigt at huske, at får man to tætte er det bare nogle andre problemer, man må løse.  Noget bliver der uanset. Og hvilket forhold søskene får sig imellem handler meget om personlighed, og det styrer man jo ikke selv.

Lykke til. At få nr to er fantastisk.

Anmeld

3. september 2013

Majeha

SjeBets skriver:

her er der 4 år 3 mellem den største og den næste så 8 dage mellem de to drenge, og så 3.9 år mellem de to drenge og den mindste, og nu bliver der så fra den ældste 13.1 år, de to drenge, 8.11 og den mindste 5.3 år til det nyeste medlem i gruppen, og de leger faktisk alle godt sammen på tværs af aldre, den store på snart 13 leger gerne med ham på 5 og de to på 8 leger lige så gerne med hende på 13 som ham på 5, vi oplever ikke de store problemer med forskellen.  jeg har det helt fint med at jeg havde så meget tid med mine børn før der kom en mere hvis man kan sige det,

Skal lige have fat i den... Har du tvillinger med 8 dages mellemrum?

Anmeld

3. september 2013

tarkoflen

Jeg har kun egne erfaringer at trække på

Der er 6 1/2 år mellem min bror og jeg, og vi har altid haft det super godt sammen! Selvfølgelig har der været perioder, hvor vi ikke har haft super meget tilfælles, men jeg har altid taget mig af min bror og vi har altid hygget os sammen

Anmeld

3. september 2013

Majeha

Der er ca 6 år mellem min lillebror og mig. Har aldrig haft glæde af hinanden, men tror ikke nødvendigvis, det har været aldersforskellen. Han har adhd og krævede meget af mine forældres (mest mor) opmærksomhed. Han var voldelig og modbydelig overfor mig, så har automatisk taget afstand fra ham, selvom jeg elskede ham højt som min bror. I dag er vores forhold ok.

Der er 3 år og 8 mdr, mellem mine drenge. Ville godt have haft kortere mellemrum, men sådan skulle det ikke gå. Er idag glad for deres aldersforskel. Synes den er helt perfekt.

Hvis jeg når at få flere, kommer der til at være flere år mellem den yngste og en evt. ny, da jeg først lige skal have en mand, og have kendt ham i noget tid.

Tror det kommer meget an på børnenes personlighed og forældrenes måde at tackle børnene på, der har mest at sige, når det gælder forholdet mellem søskende

Anmeld

3. september 2013

SjeBets

AnjaB skriver:

n

Her er der 4½ år imellem. De elsker hinanden, leger rigtig godt sammen og savner hinanden når den anden ikke er hjemme. Storesøster passer på lillebror og lillebror er bestemt heller ikke bange for at stille sig op hvis nogen driller hans søster. De kan da også skændes og være uenige men det handler ikke om aldersforskel. Jeg tror ikke på den perfekte alder men kemien imellem søskende tæller højest.

Selv er der 3 år imellem min bror og jeg og det er perfekt for os. Mellem min bror og min lillesøster er der også tre år og de har aldrig kunne udstå hinanden og taler kun af høflighed sammen i dag - så igen kemi 

dog ikke men vi har en sammenbragt familie, du ved dine, mine og.vores. både min mand og jeg har en dreng på 8 fra samme år og n mdr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.