Selv tage tøj på? Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2013

ESV

MorDk skriver:

Hvornår kan man "kræve" at ens barn selv tager sit tøj på?

Tager Jeres barn selv tøj på? Hvor gammel er jeres barn?

Jeg tænkte idag da jeg gav min søn på knapt 3 år tøj på at jeg faktisk "hjælper" ham ALT for meget!!! Det er jo for åndssvagt  Han går i BH og ja han kan jo godt. Men jeg gør det nærmest for ham. Tænker der må laves om på det... men igen... han er bare så "selvstændig" (læs: trodsig) at jeg nogle gange bare tænker... "ejj det gør jeg sgu bare"....

Hvad siger I? Skal jeg bare lade ham tage tøj på selv eller? Hvad når man skal ud af døren om morgenen??? Det kan jo tage evigheder så....

Emiliebliver 4 i november og vi har det på samme måde herhjemme. Her er det specielt ærmer der volder hende problemer og det er både af og på. Jeg ved hvor hysterisk hun bliver når det ikke lykkes for hende at jeg ofte bare gør det for hende for jeg orker ikke den kamp også der er rigeligt med kampe når man her en knap 4 årig pige med et fyrigt temperament!

Omvendt ønsker jeg jo at hun lære at klare sig selv så vi øver stille og roligt i nogle weekender og så må vi tage det i hendes tempo.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2013

Kløver

Min søn er 2.5 og kan ikke tage tøj af og på selv, kun delvist, dvs hjælpe til men han har lært at tage nogle af sine sko af og på

Anmeld

1. september 2013

Ciss

Her i huset er sønnen og så 3 år. Han kan jo, men, som du siger, er han meget selvstændig, så ting kan tage en enorm tid.

Jeg plejer at vælge ud fra situationen.

Når vi skal afsted klæder han på sig selv med mindre det er fuldt regntøj eller flyverdragt. Jeg ved, han kan, men lige med de to giver jeg en lille hånd, for ellers kommer vi først afsted i morgen.

I weekenderne klæder han på sig selv, men til hverdags hjælper vi hinanden - sålænge der er tid. (f eks, jeg hjælper med sokkerne, så tager han selv bukse på, så hjælper jeg med en t-shirt, så tager han selv en trøje på). Han kan bedst lide at løbe rundt med bar mave, så han er en mester i at trække tiden ud, før tøjet kommer på.

Storesøster er 5 år, og jeg gjorde det samme med hende. Nu gør hun alt selv bortset fra at ordne frisuren. - Og jeg får i hvert fald ikke lov til at hjælpe til.

Anmeld

1. september 2013

Ciss

Capri Sonne skriver:

Hvor gammel er din dreng?

Min datter bliver 4 lige om lidt, men vi kæmper en del med tøjet og jeg føler hun er for gammel til alt den hjælp

Hun kan ikke koncentrere sig om at gøre det selv og bliver nemt frustreret hvis det driller og så giver hun bare op. Så jeg hjælper en del og måske jeg bare skulle acceptere det? Der er jo ingen voksne der går rundt og ikke kan finde ud af at tage tøj på hehe,

Sådan var vores datter også for et år siden. Nu er hun fem år og koncentrationen er på et helt andet niveau. Der sker virkelig meget mentalt fra fire til fem.

Sidste år hjalp vi også en del - ellers kommer man jo ikke ud af døren - men nu får vi absolut ikke lov længere! Så der er helt sikkert håp for jer også. Det drejer sig jo ikke bare om at kunne klare de fysiske bevægelser for at få tøjet på. Den mentale del af processen (holde koncentratioen osv) skal jo også fungere.

Anmeld

1. september 2013

serinasmor

I weekenderne gør hun det selv, medmindre hun virkelig ikke kan få det til at virke og spørger pænt om hjælp...

I hverdagen har jeg ikke på samme måde tid til den slags kampe.. farmand tager oftest afsted før hun vågner ... Hvis det driller hende det mindste får hun hjælp så vi kan komme ud ad døren til tiden ... Skal i forvejen "slås" om morgenmad, hårbørstning, at hun skal op, hvilket tøj hun skal have på (at det er varmt nok) og at det kun er mandag man må ha legetøj med ... Og hun har et frygteligt temperament ..

Hun kan sagtens selv ... Der er bare nok at kæmpe med om morgnen

Anmeld

1. september 2013

Capri Sonne

Pikku Myy skriver:

Helt sikkert: Ingen stress. Jeg tvivler meget på at det bliver nemmere for din datter, hvis du står ved siden af og siger "du kan jo godt, så du skal selv!"

Hvis du føler hun måske har brug for at blive presset lidt, kan du jo ind i mellem være lidt for langsom, og på den måde "provokere" hende til selv at hjælpe til

Puha det letter du siger sådan! Vil også hellere sammenarbejde med hende om det, men at det bliver en konflikt hver dag

Anmeld

1. september 2013

Capri Sonne

Ciss skriver:

Sådan var vores datter også for et år siden. Nu er hun fem år og koncentrationen er på et helt andet niveau. Der sker virkelig meget mentalt fra fire til fem.

Sidste år hjalp vi også en del - ellers kommer man jo ikke ud af døren - men nu får vi absolut ikke lov længere! Så der er helt sikkert håp for jer også. Det drejer sig jo ikke bare om at kunne klare de fysiske bevægelser for at få tøjet på. Den mentale del af processen (holde koncentratioen osv) skal jo også fungere.

Det hjælper rigtig meget at få at vide det er normalt, vil tage det mere afslappet nu Hjælpe hende, uden at tage over.

Anmeld

1. september 2013

Alexander&Lærke

MoarHvidovre skriver:

Min dreng skal stadigvæk nogen gange have hjælp og han er snart 6 år (dovenskab, men kan godt selv) og min datter har klaret det selv i flere år og hun er 4 1/2 år. Min erfaring er bare, at der er forskel på drenge og piger

Det er også min erfaring, min søn er meget doven og vil gerne vi gør alt for ham. Hvor vores 2årige pige gør meget mere selv, sommetider er det enda hende som finder hans sko frem og giver ham jakKen. Drenge er bare mere doven. 

Anmeld

1. september 2013

DianaRJS

MorDk skriver:

Hvornår kan man "kræve" at ens barn selv tager sit tøj på?

Tager Jeres barn selv tøj på? Hvor gammel er jeres barn?

Jeg tænkte idag da jeg gav min søn på knapt 3 år tøj på at jeg faktisk "hjælper" ham ALT for meget!!! Det er jo for åndssvagt  Han går i BH og ja han kan jo godt. Men jeg gør det nærmest for ham. Tænker der må laves om på det... men igen... han er bare så "selvstændig" (læs: trodsig) at jeg nogle gange bare tænker... "ejj det gør jeg sgu bare"....

Hvad siger I? Skal jeg bare lade ham tage tøj på selv eller? Hvad når man skal ud af døren om morgenen??? Det kan jo tage evigheder så....

begge mine har gjort det selv fra de var ca 2 år, ikek ngoet de er tvunget itl men noget de faktisk bare har gjort

men jeg vil sige at ved 3 års alderen skal de gerne kunne, self. har de deres dage hvor de overhovedet ikke mener de skal tage tøj på, herhjemme står jeg dog ved at det skal de bare og sådan er det, de er knap 3½ år og 5 nu, men er faktisk den store der er værst men når det så er sagt har jeg også dage hvor de faktisk nørmest intet har sagt hvor jeg så bare hjælper fordi de synes det er ldit rart

Anmeld

1. september 2013

MorDk

Mange tak for jeres svar, Piger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.